تاج زاده در انفرادی، خانواده اش تحت شنود

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در مصاحبه با روز عنوان شد

خانواده مصطفی تاج زاده در مصاحبه با “روز” از وضعیت این زندانی سیاسی ابراز نگرانی و اعلام کردند که او همچنان در قرنطینه زندان و به صورت انفرادی نگهداری می شود.

علی طباطبایی، داماد آقای تاج زاده همچنین از فشارهایی خبر داد که از سوی نیروهای امنیتی برخانواده این فعال سیاسی وارد می شود.

سید مصطفی تاج زاده عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همچنین عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.

او در نامه ای به رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه “با پرونده سازی، زندان و آزار خانواده مرعوب نمی شوم” از صادق لاریجانی پرسیده است: “با استناد به کدام مواد و موازین قانونی و شرعی، یک شهروند قانون گرا اما منتقد افزون بر تحمل سال ها حبس و حتی بی بهره شدن از حقوق اولیه خود در زندان، باید شاهد محکومیت همسر و محرومیت فرزندانش از حقوق قانونی و بدیهی خود باشد؟ از مبارزان رژیم ستم شاهی بپرسید شاه و دربار و ساواک، همسر کدام یک از مخالفان قانون گرای خود را به چهارسال حبس محکوم کردند و علاوه بر آن، از دو دخترش یکی را ممنوع الخروج و دیگری را ممنوع المعامله نمودند؟! و به شنود تلفنی بسنده نکرده در اطاق خوابشان نیز شنود گذاشتند”؟

علی طباطبایی در مصاحبه با روز توضیح میدهد که “فاطمه (دختر مصطفی تاج زاده) وقتی برای فروش ماشین اش میرود به او می گویند که ممنوع المعامله است و حکم ممنوع المعامله بودنش به همه دفاتر ثبت اسناد ابلاغ شده است؛ این در حالی ست که هیچ حکمی در این زمینه برای فاطمه در هیچ دادگاهی صادر نشده است”.

آقای طباطبایی می گوید: “این قضیه نمونه ای از فشارهایی است که بر خانواده آقا مصطفی وارد می شود. دستگیری فخری خانم (همسر مصطفی تاج زاده) و بعد هم دادن حکم زندان برای او، ممنوع الخروج کردن من و همسرم در یک مقطع زمانی و سپس بازداشت فاطمه و الان هم ممنوع المعامله کردن او، بدون اینکه بگویند اصلا اتهام او چیست و بر چه اساسی چنین اقدامی کرده اند، از مواردی است که طی این مدت مدام به شکل های مختلف وجود داشته. از طرفی خود آقای تاج زاده را هم که در قرنطینه و در انفرادی نگهداری میکنند و با اینکه حکم دارد او را برای سپری کردن حکم به بند عمومی منتقل نمیکنند.”

از داماد آقای تاج زاده می پرسم چرا این فعال سیاسی را همچنان در قرنطینه نگهداشته اند؟ میگوید: “فکر میکنم جواب این پرسش به نوعی در نامه خود آقای تاج زاده است که گفته فشارهایی که بر خانواده ها وارد می شود و آزار و اذیت هایی که میکنند فقط برای این ست که جو خفقان را بیشتر کنند و زندانیان را بترسانند و مجبور به سکوت کنند که زندانیان سیاسی دیگر سراغ نقد و انتقاد از خشونت نروند. آقای تاج زاده از زمانی که آن نامه «ما هنوز هم متهم هستیم» را نوشت فشارها شدت گرفت ولی او ساکت نشد و هر چه فشارها را بیشتر کردند باز هم حرف زد و نقد کرد.”

او می افزاید: “هر دفعه که صحبت از مرخصی می شود شرط آقایان این است که سکوت کند و به هیچ عنوان حرف نزند و مقاله ننویسد. به نوعی سعی کرده اند فضاهای مختلفی را برای ساکت کردن آقا مصطفی امتحان کنند؛ یک روز با دستگیری اعضای خانواده یا ممنوع الخروج کردن و روز دیگر با ممنوع المعامله کردن و از طرفی طرز نگهداری آقا مصطفی در قرنطینه و… همه برای ساکت کردن او است. حتی تا آنجا پیش رفتند که جز به فخری خانم، به هیچ یک از اعضای خانواده اجازه ملاقات نمیدادند و تنها همین اواخر یکبار فاطمه توانست به صورت کابینی با پدرش ملاقات کند.”

به گفته او، آقای تاج زاده از خانواده اش خواسته است که تحت تاثیر فشارها قرار نگیرند: “بار قبل که آقا مصطفی به مرخصی آمد به همه ما گفت که تحمل کنید.من قرار نیست کوتاه بیایم. از همه ما خواست که تحت تاثیر قرار نگیریم و این فضا را به او بدهیم که بتواند مقاومت کند”.

آقای طباطبایی سپس از وضعیت جسمی آقای تاج زاده ابراز نگرانی می کند و می گوید: “ما به شدت نگران وضعیت جسمی آقا مصطفی هستیم ولی تنها چیزی که برای او مهم نیست همین وضعیت جسمی اش است. از خانواده هم خواسته به هیچ عنوان سراغ دادستانی نروند و درخواستی نداشته باشند که تعبیر به کرنش یا کوتاه آمدن نشود. الان دقیقا یک سال و 7 ماه هست که آقا مصطفی در اعتراض به برخوردهایی که می شود به طور مستمر روزه میگیرد و به شدت تحلیل رفته است. چشم هایش به شدت تار می بیند و دکتر متخصص هم او را نمی برند که درمان شود. وضعیت کمرش هم که واقعا خیلی بد است. از سوی دیگر هیچ یک از مسئولین هم مسئولیت برخوردها و فشارها و رفتاری که با آقا مصطفی می شود را نمی پذیرد.خود آقا مصطفی می گوید که این مسائل با دستور و خواست مجتبی خامنه ای اعمال می شود.”

مصطفی تاج زاده در نامه سرگشاده اش خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته است: “تردید ندارم که این اقدامات خلاف قانون و شرع و اخلاق، در جهت تحقق راهبرد «النصر بالرعب» یا «کسب و حفظ قدرت برپایه ترس» انجام می شود و هدف اصلی از این گونه اقدامات از جمله تشکیل پرونده اتهامی جدید علیه زندانیان سیاسی، در ایام حبس، تلاش برای ساکت و مرعوب کردن منتقدان سیاست های نادرست جاری در کشور و حکومت مطلقه فردی است. شما به نیکی آگاهید که مشی و شعار فعالان انتخاباتی و سیاسی بازداشت شده در سه سال گذشته، اجرای کامل قانون اساسی از جمله دو فصل سوم و پنجم آن که بر حقوق شهروندی آحاد ایرانیان تأکید دارد، بوده است.اما گذشته از آن که عملکرد زندانیان سیاسی قانون گرا که مشی و هدفشان اجرای کامل قانون اساسی و خلاصه نکردن آن در یک اصل و در حقیقت در یک نفر است، بطلان آن راهبرد را به اثبات رسانده است، از جناب عالی می پرسم فرض کنیم جناح حاکم بتواند در عصر اینترنت و ماهواره و تلفن همراه و هم زمان با بهار عربی دهان منتقدان استبداد دینی ومخالفان «احیای مناسبات شاهنشاهی به نام اسلام» را ببندد و آزادی مطبوعات و نیزاطلاع رسانی آزاد، احزاب آزاد، تجمعات آزاد و انتخابات آزاد را برای مدتی به محاق برد، در آن صورت آیا شاهد گرانی و تورم لجام گسیخته، بیکاری روزافزون، فساد مالی- اقتصادی روبه رشد، تضعیف پایه های تولید و پول ملی و چینی شدن اقتصاد کشور آن هم در دوره درآمدهای طلایی نفت نخواهیم بود؟ آیا بزه ها و نابهنجاری های اجتماعی، فرار سرمایه ها، مهاجرت نخبگان و مهم تر از همه سست شدن پایه های ایمان و اعتقاد و اخلاق جامعه پایان خواهد یافت یا مهار خواهد شد؟”

او افزوده: “احتمالا تاکنون متوجه شده اید که چنان چه سازمان اطلاعات سپاه به جای 500 صفحه، 5000 صفحه پرونده علیه این جانب بسازد و دادگاه نمایشی با حکمی فرمایشی چند سال دیگر بر محکومیت زندانم بیفزاید و تمام خویشانم را نیز از حقوق خود محروم کنید، قادر نخواهید بود که مرا از انجام وظیفه انسانی، اسلامی و ملی خود بازدارید و من به یاری خداوند از آن چه حق می دانم دفاع کرده با ارائه چهره ای استبدادی، خشن و ضدحقوق بشر از اسلام و جمهوری اسلامی مقابله خواهم کرد. عجالتاً امیدوارم در حدی اختیار و آزادگی داشته باشید که نام دخترم را از فهرست ممنوع المعامله ها خارج کنید تا مجبور نشوم در این زمینه با «ولیّ» آن جناب مکاتبه کنم.”