حمله‏ دولتی‏ها و دفاع هاشمی

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» جنگ رسانه‏ای برای ریاست خبرگان ادامه دارد

در فاصله چهار روز مانده به انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، سایت‏های هوادار دولت ادعاهای جدیدی در مورد آیت االله هاشمی رفسنجانی؛ رئیس کنونی این مجلس مطرح کردند. سایت رجا نیوز مدعی تشکیل اتاق فکری توسط برخی از چهره‏های “وابسته به جریان‌های سیاسی سنتی و تکنوکرات‌های دوره موسوم به سازندگی” شده است. این سایت هدف از تشکیل این گروه را “اتخاذ تصمیماتی برای تأثیرگذاری در جلوگیری از شکل گیری تغییر در حوزه ریاست مجلس خبرگان” عنوان کرده است.

 برخی منابع خبری دیگر نیز از دیدار هاشمی رفسنجانی با “چهار تن از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری” خبر دادند. دیداری که گفته شده طی آن رئیس مجلس خبرگان “انتقادات تند و بعضا غیر منصفانه ای را نسبت به رویکردها و عملکردهای دولت دهم مطرح کرده است”. دفتر رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به کلی این خبر را تکذیب کرد.

خبرگزاری‏های دولتی  نظیر فارس و ایرنا نیز همچنان به انتشار اظهار نظرهای چهره‏های موافق ریاست مهدوی کنی ادامه می‏دهند. دیروز تیترهایی از قبیل “آیت‌الله مهدوی‌کنی؛ عالمی متین، مدیری بصیر و مبارزی ولایی” و “آیت‌الله مهدوی کنی همواره در خط دین و ولایت ” در این دو خبرگزاری دیده می‎‏شد.

حجت الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در یادداشتی که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده، در تائید آیت الله مهدوی کنی آورده است: “این شخصیت شایسته حقاً می‌توانند جانشینی نیک برای ریاست فقید مجلس خبرگان رهبری حضرت آیت اله مشکینی (رحمت اله علیه) که مؤدب به آداب الهی و معنوی و اخلاق اسلامی بودند باشند.”

 در صورت انتخاب محمدرضا مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان، او باید جایگزین هاشمی رفسنجانی در این پست گردداما خبرگزاری فارس طی چند روز گذشته وی را بهترین جایگزین برای آیت الله مشکینی دانسته است. چیزی که می‏تواند به معنی نادیده گرفتن جایگاه کنونی هاشمی رفسنجانی در این پست و عدم تناسب وزن سیاسی او با جایگاه ریاست خبرگان تعبیر شود.

 

کشف جدید رجا نیوز

سایت رجا نیوز نیز در مطلبی با عنوان “پر شدن خلأ آیت‌الله مشکینی با مقام‌گریزی و جایگاه اخلاقی ـ علمی مهدوی‎کنی” سعی در تکرار این مضمون داشته است. به نوشته رجا نیوز هم اکنون اجماع قابل توجهی در حمایت از آیت الله مهدوی کنی شکل گرفته است. اجماعی که نویسنده این سایت آن را “یادآور اتفاق نظر اعضای خبرگان در مورد آیت‌الله مشکینی” می‏داند.

همین سایت در مطلبی دیگر به واکاوی  “12سناریوی” یک “جریان‌خاص برای‌بداخلاقی‌سیاسی‌در آستانه‌اجلاس‌خبرگان” می‏پردازد. گزارش این سایت “اعلام قطعی کاندیداتوری آیت‌الله مهدوی‌کنی برای ریاست خبرگان و اجماع قریب به اتفاق اعضا بر وی” را دلیل اصلی شکل گرفتن این سناریوها برشمرده است. سناریوهایی که گفته شده با هدف ابقای هاشمی رفسنجانی در راس مجلس خبرگان تنظیم شده‏اند.

به زعم رجا نیوز اولین هدف چنین سناریویی “تلاش برای بازگشت مهدی هاشمی به کشور و بررسی مدیریت شده پرونده وی و انتساب این اقدام (اصطلاحاً عدالت طلبانه) به پدرش” است.  این سایت طرفدار دولت  نوشته: “تفکری در بخش هایی از نظام وجود دارد که به دنبال حل بی سر و صدای موضوع مهدی هاشمی است تا پای دیگر مسئولین به میان نیامده و آن مجموعه را با چالش روبرو نکند”. 

رجا نیوز همچنین از “برخی عناصر وابسته به جریان‌های سیاسی سنتی و تکنوکرات‌های دوره موسوم به سازندگی” در قالب یک “ اتاق فکر” به عنوان مجریان سناریوهای مورد ادعایش نام برده است. این سایت هیچ اشاره‏ای به نام حقیقی این افراد نکرده است.

مسوولین امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی تا کنون در چندین مورد اظهاراتی مبنی بر در جریان بودن پرونده مهدی هاشمی را مطرح کرده‏اند. در یک مورد از این اظهارات  جعفری دولت آبادی مدعی شده بود که وی به محض ورود به ایران بازداشت خواهد شد.

رجا نیوز عنوان کرده که: “اتاق فکر مذکور در صدد است تا با انجام فعالیت‏هایی چون «صدور حکم قضایی دستگیری مهدی هاشمی و ابلاغ حکم به نیروی انتظامی به عنوان ضابط پرونده» و «ممانعت از دسترسی نهادهای مسئول و پیگیر پرونده با نفوذ و تغییر در روند انتقال متهم از فرودگاه تا تحویل وی به دستگاه قضایی» مراحل بازداشت و محاکمه مهدی هاشمی را ساده کند و با «ممانعت از مطرح شدن سایر اتهامات (سیاسی، مالی و… ) و بسنده نمودن به چند پرونده موجود در دادگستری» با صدور یک حکم سبک برای چهارمین فرزند هاشمی رفسنجانی، برای همیشه موضوع را خاتمه دهد”.

 

اتاق فکر به دنبال پیروزی هاشمی

این سایت سناریوهای اتاق فکر هاشمی رفسنجانی برای پیروزی در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان را نیز در شش بند توضیح داده است. یکی از بندهای مورد ادعای رجا نیوز “ایجاد تردید در مورد حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی با طرح شایعاتی نظیر اعلام انصراف آنها از کاندیداتوری در رسانه ها” توسط یاران هاشمی رفسنجانی است. رجانیوز البته مشخص نکرده است که کدام رسانه‏ها سعی در القای چنین شبهه‏ای را دارند. رسانه‏های طرفدار هاشمی رفسنجانی در میان سایت‏هایی که تا کنون از کمند فیلتر شدن در ایران گریخته‏اند، تنها  محدود به سایت‏هایی چون آینده نیوز و آفتاب هستند. در مقابل خبرگزاری‏های دولتی که از محل بودجه عمومی مملکت ارتزاق می‏کنند تا کنون هیچ نشانه‏ای مبنی بر علاقه خود به انتشار دیدگاه‏های هاشمی رفسنجانی بروز نداده‏اند.

رجا نیوز در بند دیگری از سناریوهای مورد ادعای خود به سایت‏هایی چون فیس بوک، توئیتر و دیگر شبکه‏های اجتماعی مجازی اشاره کرده و مدعی شده “پیگیری خط تخریبی در مورد آیت‌الله مهدوی به منظور وادار کردن او به کناره‌گیری” در این سایت‏ها صورت می‏پذیرد.

“انتشار وسیع شایعاتی در فضای عمومی جامعه مبنی بر حمایت مسئولین عالی نظام از ریاست فعلی” مجلس خبرگان نیز به گواه رجا نیوز از سناریوهای اتاق فکر هاشمی برای ماندن در این جایگاه است. این سایت گفته  هاشمی مبنی بر اینکه کاندیداتوری او “عمل به تکلیف شرعی” است را نیز یکی از عوامل توجیه کننده حضور وی در انتخابات پیش روی مجلس خبرگان می‏داند. توجیهی که به زعم رجا نیوز با “برنامه ریزی برای اعلام نظر و طرح برخی مواضع به ظاهر تند ­علیه جریان فتنه از سوی آقای هاشمی، به منظور زدودن آثار منفی مواضع و سکوت قبلی او در بین اعضای مجلس خبرگان” کامل خواهد شد.

سایت نزدیک به فاطمه رجبی در میان واکاوی سناریوهای مورد ادعای خود به “اعزام عناصر موجه به قم به منظور رایزنی با مراجع معظم تقلید و علما و جلب حمایت آنان از آقای هاشمی” نیز اشاره کرده است. رجا نیوز هیچگونه منبعی را برای خبر خود در مورد تدوین این سناریوها معرفی نکرده است.

 از سوی دیگر با گذشت نزدیک به ده روز از مشخص شدن رقابت حتمی هاشمی رفسنجانی با مهدوی کنی بر سر کرسی ریاست مجلس خبرگان، این اولین بار است که چنین مواردی از سوی یک سایت خبری منتشر می‏شود. هیچکدام از رسانه‏های طرفدار آیت الله مهدوی کنی تا کنون به تشکیل چنین حلقه‏ای توسط نزدیکان هاشمی رفسنجانی و تدوین سناریوهای مد نظر رجانیوز اشاره‏ای نکرده‏اند.

رجا نیوز ابقای هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست مجلس خبرگان را خواست “اغلب متعلقین به جریان فتنه” می‏داند. این سایت دلیل می‏آورد که این عده “با طمع نسبت به موضع‌گیری‌های آقای هاشمی تمایل دارند که وی بار دیگر در رأس خبرگان قرار بگیرد”. چرا که از یک سو ثابت شود “بر خلاف افرادی که آن‌ها را “تندروها” می‌خوانند، هاشمی و مواضعش مورد تأیید خبرگان ملت است” و از سوی دیگر وی  همچنان بتواند “در حاکمیت نقش یک اهرم فشار به نفع آنان را ایفا کند”.

 

حذف هاشمی، حذف میانه روها است

سایت آینده از رسانه‏های نزدیک به هاشمی رفسنجانی با توجه به حملات صورت گرفته به وی، تغییر او را “خواست مشترک اپوزیسیون و حامیان افراطی دولت” ارزیابی کرده است.

گردانندگان این سایت معتقدند “حضور هاشمی که تنها عضو باقیمانده شورای نخست انقلاب در ساختار رسمی جمهوری اسلامی است، راه مخالفت صریح با اصل ولایت فقیه و تجدیدنظرطلبی را دشوار می کند”. هواداران هاشمی رفسنجانی حذف او از ریاست مجلس خبرگان را “مقدمه ریزش بسیاری از نیروهای میانه رو از همراهی با نظام و افزایش فاصله علما و مراجع شاخص” با جمهوری اسلامی می‏دانند. مراجعی چون آیت الله جوادی آملی، آیت الله مجتبی تهرانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی.

سایت محرمانه نیوز از سایت‏های نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی این اظهار نظر سایت آینده را “تخریب و اهانت به مراجع عظام تقلید” دانسته است.

آینده نیوز “روزنامه های افراطی حامی دولت و سایت های وابسته به این طیف” را طرف دیگرمعادله حذف هاشمی رفسنجانی عنوان می‏کند. طرفی که “همزمان خط تخریب هاشمی را دنبال کرده و برخلاف نظر صریح رهبر انقلاب” مشغول “جعل خبر، فضاسازی و ارعاب در جهت تغییر رییس مجلس خبرگان ” می‏باشد.

سایت‏های هوادار هاشمی رفسنجانی حذف وی از مناسب حکومتی‏اش را “مقدمه‏ای برای کامل کردن پاکسازیهای پس از انتخابات” می‏دانند. پاکسازی که می‏تواند به راحتی چهره هایی نظیر علی لاریجانی و یا محمدباقر قالیباف را نیز در بر بگیرد. هواداران هاشمی رفسنجانی چنین نیروهای سیاسی را “رقبای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری آینده طیف حامیان افراطی دولت” برشمرده‏اند.

آینده نیوز همچنین با تشکیک در “ادعای نامه  حمایت50 نفره یا به روایت دیگر 60 نفره عضو مجلس خبرگان به آیت الله مهدوی کنی” آن را “شبیه اقدام طرح نظارت بر نمایندگان” می‏داند. طرحی که در نهایت نیمی از نمایندگان امضا کننده به آن رای دادند.

ادعای نامه حمایت اعضای مجلس خبرگان رهبری از کاندیداتوری آیت الله مهدوی کنی برای اولین بار توسط حجت الاسلام سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز عنوان شد. وی دیروز نیز در یادداشتی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد به تکرار این ادعا پرداخت. سالک در یادداشت خود آورده است:  “آیت الله مهدوی کنی هم اکنون به عنوان نامزد ریاست مجلس خبرگان رهبری در جمع بیش از 50 نفر از اعضای محترم در راستای یک مطالبه مردمی در جامعه انقلابی کشور مطرح هستند.”

وی با ابراز اطمینان از پیروزی محمدرضا مهدوی کنی در انتخابات پیش رو می‏گوید: “نشاءاله در آینده شاهد حضور فردی در صحنه خبرگان رهبری خواهیم بود که در طول انقلاب مرزبندی شفاف و بارزی با جریان اسلام آمریکایی در کشور و جریانات اصلاح طلبی غربگرا و زاویه دار با ولایت مطلقه فقیه داشته و دبیرکلی مجموعه‌ای را برعهده دارند که خود در طول انقلاب منادی روحانیت اصیل انقلابی و مبارز کننده با جریانات انحرافی و برانداز بر ضد اسلام ناب محمدی (ص) بوده است”.

هاشمی قریب به سی سال است در هیات رئیسه مجلس خبرگان دارای منصب می‏باشد. منصبی که معلوم نیست تا پایان هفته جاری پا بر جا بماند یا خیر.