اتهام حمایت از شورشیان سنی

نویسنده

france447.jpg

وحید ثابتیان

خبرگزاری‌ فرانس‌ از بغداد گزارش‌ داد سخنگوی ارتش‌ امریکا نه‌ تنها عوامل‌ اطلاعاتی‌ ایران‌ را به‌ حمایت‌ از شبه‌ نظامیان‌ شیعه‌ متهم‌ کرده، بلکه‌ برای‌ اولین‌ بار این‌ عوامل‌ را به‌ حمایت‌ از گروههای‌ افراطی‌ سنی‌ نیز متهم‌ نموده است. ژنرال‌ ویلیام‌ کالدویل‌ سخنگوی‌ ارتش‌ امریکا در بغداد به‌ خبرنگاران‌ گفت‌ اکنون‌ اطلاعاتی‌ در اختیار داریم‌ که‌ نشان‌ می‌ دهد دستگاههای‌ اطلاعاتی‌ ایران‌ از برخی‌ گروههای‌ افراطی‌ سنی‌ حمایت‌ کرده‌ اند‌. وی‌ گفته‌ که‌ این‌ سازمانهای اطلاعاتی همچنان‌ مشغول‌ اموزش‌ گروههای‌ مسلح‌ عراق‌ هستند‌.

سخنگوی نظامیان آمریکایی باردیگر مدعی شده که ایران جنگجویان عراقی را برای سوارکردن بمب های مرگبارمشهور بهEFP (موادمنفجره نفوذکننده) آموزش داده است. EFP سلاحی است که توده گداخته ای ازفلز مس را که قادراست به بدنه جنگ افزارهای نظامی نفوذکند، پرتاب می کند.

این اظهارات درحالی صورت می گیرد که اظهارات ماه فوریه مقامات آمریکایی مبنی برارائه شواهد دست داشتن ایران درتجهیز شورشیان عراقی با سلاح های ایرانی به دلیل ناکافی بودن مدارک وهمچنین مغلوط بودن آنچه ارائه شد، عملا چندان جدی گرفته نشد. با این وجود فشار تبلیغاتی واشنگتن برتهران مبنی بر دخالت دراین کشور همچنان باقی ماند. درنتیجه اتهامات یاد شده نسبت به ایران، طی ماه های گذشته فشار آمریکا برمقامات رسمی ایرانی که به عراق سفرمی کنند افزایش یافته است. دستگیری پنچ نفر ایرانی در کنسول گری ایران دراربیل درماه ژانویه که هم اکنون نیز دراسارت به سر می برند، درهمین راستا صورت گرفته است. مقامات آمریکایی می گویند افراد یاد شده اعضای برجسته سپاه پاسداران هستند که با سپاه قدس وشورشیان عراقی ارتباط دارند. ایران اعلام کرده است که افراد یادشده دیپلمات هستند.

مقامات ایرانی مکررا اظهارات مقامات آمریکایی را دراین زمینه رد کرده اند. طی ماه ژانویه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که بیش از170 نفر ازسربازان این کشور توسط EFP ها کشته شده اند.

به نوشته گاردین، سخنگوی‌ ارتش‌ امریکا اشاره نکرده است که دقیقا کدام یک ازسلاح های گفته شده ازایران می آید وچه نوع اموزش هایی داده می شود. کالدول نشست خبری خود را با نشان دادن عکس هایی از آنچه او خمپاره ها، راکت ونارنجک های ساخت ایران نامید آغاز کرد که به گفته او درعراق پیدا شده اند.

این اظهارات می تواندبار دیگر، لحن آمریکا وایران را نسبت به یکدیگر تند کند. طی روزهای گذشته وپس ازآزادی یک طرفه ملوان های انگلیسی وپس ازآنکه یک روز پیش ازآزادی آنها، دبیردوم سفارت ایران دربغداد که بیش از50 روز دراسارت به سرمی برد آزاد شد انتظار می رفت، که تغییراتی دروضعیت پنج زندانی ایرانی که دراختیار نیروهای آمریکایی هستند به وجود بیاید. اما با چنین اظهاراتی عملا چشم انداز چنین تغییری تیره به نظر می رسد.

این درحالی است که تعدادی از وزاری کابینه عراق که به مقتدی صدر (روحانی شیعه طرفدار ایران) نزدیک هستند، روز گذشته دولت این کشوررا تهدید کردند که به دلیل عدم حمایت ازطرح زمان بندی شده خروج سربازان آمریکایی ازعراق، ازدولت خارج خواهند شد. مقامات آمریکایی، ایران را متهم به حمایت از مقتدی صدر می کنند. نوری المالکی نخست وزیر عراق به این ترتیب درضعیف ترین موقعیت خود طی ماه های گذشته قرارگرفته است. ازسوی دیگر، درحالی که به نظر می رسد رابطه نزدیکی بین وی ودولت تهران برقراراست هفته گذشته وی اجازه نیافت تا ازفراز آسمان ایران پرواز کند. مقامات ایرانی پس ازآن گفتند که این موضوع به دلیل آن بوده است که مطمئن نبودند هواپیمای یاد شده متعلق به نوری المالکی است. اما برخی ازتحلیلگران چنین رویدادی را ارسال پیامی ازدولت تهران برای نخست وزیر عراق می دانند. کسانی که رویدادهای اخیردربغداد را مشاهده می کنند معتقدند احتمال سقوط المالکی روزبه روز بیشتر می شود. مالکی اخیرا طرح زمان بندی شده خروج نیروهای آمریکایی را را رد کرده بود.

صدری ها، شش وزیردر کابینه و سی نماینده در پارلمان عراق دارند. سی نماینده مجلس دولت را ومجلس را برای اعتراض به دیدار ماه نوامبر بین المالکی وجورج بوش دراردن ترک کرده اند.