زنان بسکتبالیست؛ باز هم مشکل حجاب

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در ادامه تبعیض جنسیتی در ورزش ایران

در رکود ورزش بانوان ایران و محرومیتهای پیاپی از حضور در پیکارهای بین المللی، و در حالی که بانوان تیرانداز ایران در فاصله یک سال تا بدست آوردن نخستین مدال در تاریخ ورزش زنان در تاریخ المپیک قرار دارند، ایسنا از نابسامانی در مدیریت این ورزش خبر داده است.این رسانه جنگ قدرت “شیفتگان میز و ریاست” راعاملی نابودکننده برای دستیابی به سکوی المپیک دانسته و تاکید کرده است که بازداشتن بانوان تیرانداز از پیکارهای بین المللی گزینشی می تواند به نگرفتن سهمیه المپیک و حضور در ریودوژانیرو منجر شود.

برپایه این گزارش کشمکش بین مسوولان فدراسیون تیراندازی و وزارت ورزش به مشکل تامین بودجه برای حضور در پیکارهای گزینشی المپیک برای بانوان ایرانی بدل شده است.

گفتی است در بازیهای دانشجویان جهان (یونیورسیاد) در شرق آسیا، بانوان تیرانداز ایرانی شش مدال باارزش (و حتی طلا) از رقابتهایی بدست آوردند که سطح مسابقه هایش کمتر از المپیک نبود.

به نوشته ایسنا “مشکلات در تیراندازی از آنجایی شروع شد که وزارت ورزش و جوانان با استناد به قانون، بر منع تصدی بیش از یک شغل از سوی دوشغله‌ها تاکید داشت و براساس آن می‌گفت که نباید دوشغله‌ای به فدراسیون‌های ورزشی راه یابد اما رئیس کنونی فدراسیون تیراندازی با هر شیوه یا تفسیر قانونی که بود در انتخابات این فدراسیون شرکت کرد و بار دیگر بر صندلی ریاست آن تکیه زد. حالا هم به نظر می‌رسد طرفین هنوز حاضر به همکاری با هم نیستند و این موضوع به سرآغاز ایجاد مشکل در راه تیراندازان ملی‌پوش تبدیل شده است.”

یکی از مشکلات ورزش ایران، اعمال قدرت از سوی عوامل غیر مسوول در قوانین است. نبود بودجه برای تامین فشنگ تیراندازان آنچنان جدی است که مربی این رشته در پیکارهای بین المللی فشنگهای اضافی تیراندازان کشورهای دیگر را برای استفاده ورزشکاران ایرانی جمع می کند!

از سوی دیگر همین رسانه در گفت و گویی با خانم فریده هادوی، سرمربی تیم ملی بسکتبال بانوان ایران با عنوان “فرصت‌سوزی در مجاب ‌کردن فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) برای حضور بانوان محجبه” از فرصت سوزی این فدراسیون برای کسب مجوز بازی با حجاب در رقابتهای بین المللی می نویسد.

در سالهایی که بسکتبال مردان ایران بر سکوی نخست آسیا ایستاد و در برابر قدرتهای جهانی قامت افراشت، بانوان ایرانی همچنان از مسابقه های بین المللی و سفرهای خارجی محروم هستند.

خانم هادوی،ملی پوش سالهای دور بسکتبال ایران به فرصت دو ساله ای اشاره کرده که برای مجوز بازی با حجاب اسلامی از سوی فدراسیون بین المللی صادر شده بود؛ اما در دوران سرپرستی فدراسیون بسکتبال (در فاصله انتخاب چند باره محمود مشحون به عنوان رییس فدراسیون)، بدون برگزاری هیچ مسابقه بین المللی، گزارشی نبود تا به فدراسیون جهانی ارسال شود و به مانند فوتبال به نتیجه برسد. و به این ترتیب نیمی از زمان “فرصت” سوخت و دختران و زنان بسکتبالیست ایران همچنان در حاشیه ورزش بانوان ماندند.