ازدواج مثل عزاداری

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

حجت الاسلام قرائتی، اپرا وینفری امت ویزویز در یک اظهار نظر شگفت انگیز و عبرت آموز گفت: “ازدواج جوانان مثل عزاداری است.” در همین رابطه خبرنگار ما با وی مصاحبه کرد.

ما: حاج آقا! فرمودید که ازدواج جوانان مثل عزاداری است، در حالی که در آمریکا و لبنان و ترکیه و فرانسه ازدواج جوانان اصلا مثل عزاداری نیست.

قرائتی: منظور من ازدواج جوانان در ایران است.

ما: ازدواج جوانان ایرانی در روستاها هم معمولا با رقص و پایکوبی همراه است و اصلا شبیه عزاداری نیست.

قرائتی: منظور من ازدواج در شهرهای ایران است.

ما: در اغلب خانواده های ایرانی مراسم ازدواج جوانان با شادی و پایکوبی انجام می شود و نیروی انتظامی هم معمولا تعدادی را دستگیر می کند….

قرائتی: منظور من ازدواج جوانان مذهبی است….

ما: آیا موافق هستید که در مراسم ازدواج موسیقی شاد پخش شود و زنها و مردها برقصند؟

قرائتی: اولا که مختلط نباید…. هه هه هه، دوما که موسیقی رقص مبتذل…. هه هه هه… اینها همه مبتذل است، باید یک کار دیگری بکنیم.

ما: آیا موافق هستید که مردها با مردها و زنها با زنها برقصند؟

قرائتی: رقصیدن اصلا خودش اشکال دارد… هه هه هه، البته زن براساس تعالیم اسلامی می تواند تنهایی برای شوهرش برقصد، ولی نامحرم نباید ببیند.

ما: پس آیا موافق هستید که مراسم ازدواج جوانان در یک جایی مثل کندوی عسل برگزار شود و زنها و شوهرها در آن با همدیگر برقصند و فقط برای شام زنها با همدیگر و شوهرها با همدیگر شام بخورند؟

قرائتی: البته این هم یک فکر است که از نظر شرعی اشکال ندارد….

ما: یا مثلا می توان از کارهای شادی بخش دیگری مثل سقوط آزاد از هواپیما یا بانجی جامبینگ یا برگزاری مراسم ازدواج روی قله هیمالیا که در آن زنان و مردان مجبورند لباس های زیادی بپوشند و اصلا زن و مرد قابل تشخیص نیستند، استفاده کنیم.

قرائتی: همه این طرح ها خوب است، ولی اسراف نباید کرد.

ما: البته می توانیم مراسم ازدواج را در جریان مسابقه تیراندازی توسط خانواده عروس و سوارکاری برای خانواده داماد برگزار کنیم که هر دو از نظر شرعی مجاز است.

قرائتی: البته اینها هم خوب است، ولی باید ازدواج جوانان مثل عزاداری نباشد، اسراف هم نباشد، رقص هم نباشد، مختلط هم نباشد، شاد هم باشد، موسیقی هم نباشد، همه هم خوشحال باشند.

ما: با توجه به اینکه مداحان عزاداری الآن همه از ترانه های مرحوم مهستی و هایده استفاده می کنند و موقع سخنرانی هم جوک های جنسی عبادی می گویند، چطور است از مداحان برای مراسم ازدواج استفاده کنیم؟

قرائتی: این طرح البته مقرون به صرفه تر است، ولی به جای هه هه هه از سه نقطه استفاده کنند…..

نتیجه گیری اخلاقی: اصولا ما باید شاد باشیم، ولی نوع آن بهتر است معلوم نباشد.

 

شعار مرگ برآمریکا، برای آشتی کنان

قرار شده شعار مرگ برآمریکا را به عنوان اسم رمز عملیات صلح ایران و آمریکا انتخاب کنیم. یعنی قرار است دولت با آمریکا آشتی کند و دو قوه دیگر و ائمه جمعه و شنبه و یکشنبه و غیره با شعار مرگ بر آمریکا به دولت کمک کنند. یعنی فی الواقع طرف حالش خراب است. از آن طرف می داند که باید آشتی کند، چون اگر آشتی نکند از میان می رود، از طرف دیگر هم باید شعار مرگ بر آمریکا بدهد چون کسی متوجه نشود که آقا دارد با آمریکا آشتی می کند. البته اگر یک کمی دقت کنیم متوجه می شویم که شعار “مرگ بر آمریکا” تا چه حد برای کشور و سلامتی مردم مفید است.

وقتی همزمان با آشتی کنان با آمریکا شعار مرگ برآمریکا بدهیم، آنهایی که سی سال است شعار مرگ بر آمریکا دادند، متوجه می شوند که این سی سال بیخودی تلف نشده، آنهایی هم که دوست دارند ایران با آمریکا آشتی کند، متوجه می شوند که دیگر قرار نیست کارهایی که در این سی سال انجام شده تکرار شود. یعنی به عبارت دیگر افرادی که توی خیابان شعار مرگ برآمریکا می دهند، اصلا متوجه نمی شوند که صلحی صورت گرفته، چون خبرش را نمی شنوند. آنهایی هم که خبر صلح ایران و آمریکا را دنبال می کنند متوجه نمی شوند که هنوز هم شعار مربوطه داده می شود.

در این سی سال شعار مرگ بر آمریکا دادیم و همین باعث شد آمریکا نابود شود. حالا هم شعار مذکور را ادامه می دهیم. اگر وسط مذاکره دیدیم آمریکا نابود شده که جواد آقا و بقیه هیات مذاکره برمی گردند کشور و دیگر نگران مذاکره نخواهیم بود، اگر هم دیدیم هرچه می گوئیم مرگ بر آمریکا اثری ندارد و هنوز آمریکا سرومر و گنده است، می فهمیم که شعارهای مان برای عمه وزیر شعار خوب است.

حجت‌الاسلام عبدالله حاج‌صادقی جانشین نمایندگی ولی‌فقیه گفت: “قرآن شعار مرگ بر آمریکا را گفته است.” خیال تان راحت شد. اصلا این موضوع در صد جای قرآن آمده. مثلا وقتی قرآن می فرماید: “قل هوالله احد” یعنی بگو که خدا یکی است، یعنی خدا دو تا نیست، یعنی هیچ قدرتی به بزرگی خدا وجود ندارد، پی یعنی مرگ بر آمریکا. یا مثلا در جای دیگر قرآن می گوید: “انظر الی الابل کیف خلقت” یعنی به شتر نگاه کن که چگونه خلق شد. نگفته که به مجسمه آزادی نگاه کن، پس یعنی باید بگوئیم مرگ بر آمریکا. یا در جای دیگری می گوید: “بسم الله الرحمن الرحیم” یعنی به نام خداوند بخشنده مهربان. در اینجا تاکید قرآن بر بخشنده بودن و مهربان بودن نشانه این است که خداوند اینقدر بخشنده و مهربان است که همه باید بگویند مرگ بر آمریکا. یا در جای دیگری قرآن می گوید: “یا أَیُّهَا الَّذینَ آمنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ” یعنی ای کسانی که ایمان آوردید، روزه بگیرید. وقتی هم که مومنین روزه می گیرند، نماز هم می خوانند، حالا چه اشکالی دارد که بعدش بگویند مرگ بر آمریکا؟ یا در جای دیگری در قرآن گفته شده: “وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ” یعنی چی؟ یعنی مشرق و مغرب هر دو ملک خداوند است. پس همه باید بگوئیم مرگ بر آمریکا. البته تقریبا در مجموع آیات قرآن تقریبا 98 درصد آن معنی همه آیات همین مرگ برآمریکا می شود. بیخودی زور نزنید، هی بگوئید از کجا آورده ای؟ اصلا به شما چه ربطی دارد.

 

عقبه روحانی را جدا نکنید

آقای خاتمی گفته است که “می خواهند روحانی را از عقبه اش جدا کنند.” واقعیتش را بخواهید من از این عکس هایی که از روحانی در این طرف و آن طرف منتشر می شود، یک چیزهایی حدس زده بودم، یعنی هی می دیدم افراد مشکوکی در عقبه روحانی دارند یک کارهایی می کنند، من فکر کردم می خواهند به دولت نفوذ کنند، یا شکاف در دل دولت ایجاد کنند، حتی فکر کرده بودم می خواهند به عقبه روحانی نفوذ کنند، ولی اصلا فکر جدا کردنش را هم نکرده بودم. به نظر من باید دو دستی عقبه روحانی را بچسبیم که جدا نکنند. چون بعدش می خواهند جلوی او را…. اصلا به من چه…