وحشت از عدم استقبال از مراسم ۱۳ آبان

نویسنده
نازنین کامدار

» بازگشت بیلبوردها و تجمع در سالن

در حالی که قرار است ۲۰ آبان آخرین توافقات ایران و گروه ۵+۱ در تهران بر سر حل بحران اتمی صورت گیرد، جناح راست افراطی در صدد است تا به بهانه سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، در مقابل هواداران مذاکره با آمریکا قدرت نمایی کند.

بر اساس این گزارش، راست های افراطی در دیگر نهاد های حکومت ایران پر نفوذ است، پس از جنجالی که بر سر بیلبورد های مشهور به “صداقت آمریکایی” در بین سیاسیون در گرفت و در نهایت منجر به جمع آوری آنها از سطح شهر تهران شد، نه تنها همان بیلبورد ها را در شهرستان ها و از جمله مشهد و شیراز نصب کرده که تصاویر این بیلبوردها در صدا و سیما نیز با نفوذ این جریان به نمایش در آمده است.

 خبرگزاری فارس به نقل از مجتبی مختاری که او را “دبیر ستاد مردمی مقابله با آمریکا در مشهد” معرفی کرده، اعلام کرد: “در آستانه برگزاری مراسم روز ۱۳آبان در ایران، بیلیورد‌های ضدآمریکایی جمع‌آوری‌شده از تهران در ۷۰ نقطه شهر مشهد نصب شد. این بیلبورد‌ها در بلوار فرودگاه، چهارراه معلم، ورودی استانداری خراسان‌رضوی و چندین مکان دیگر شهر مشهد نصب شده است. به مناسبت ۱۳آبان این ستاد اقدام به اکران طرح‌های گرافیکی با مفاهیم ضد استکباری کرده و این مفاهیم را به‌صورت عمومی اکران می‌کند”.

سایت رجانیوز، ارگان جبهه پایداری هم نوشته است: “در پی جمع‌آوری بیلبوردهای صداقت آمریکایی از سطح شهر تهران، حرکت‌هایی خودجوش در جهت نصب آن در شهرهای مختلف کشور به وجود آمده است و این موج فعالیت‌های ضدآمریکایی در سطح شهرهای مختلف و همچنین در بین فعالان فضای مجازی در روزهای گذشته در حال افزایش است و شواهد نشان از ایجاد موج جدیدی از استکبارستیزی در آستانه ۱۳آبان در سطح کشور دارد. این در حالی است که علاوه بر شهر مشهد که گفته می‌شود این بنرها در ۶۰نقطه از آن نصب شده‌اند، بنرهای صداقت آمریکایی در ۲۰نقطه از شهر شهرکرد، [شیراز] و برخی شهرهای دیگر هم نصب شده‌اند”.

در این باره روزنامه شرق هم می نویسد: “موضوع دیپلماسی خیابانی برخی گروه‌ها برای اثر‌گذاری بر روند دیپلماسی دولت یازدهم به خیابان‌ها محدود نشده و به فضای مجازی هم سرایت کرده. در یکی از صفحات سایت «افسران» برای نصب بیلبوردها تحت عنوان «عملیات غافلگیرکننده» فراخوان داده است که قرار است تا ۱۳آبان کار آن تمام شود”.

به گزارش خبرگزاری مهر، در واکنش به این اقدام جناح افراطی، عباس عراقچی گفته است: “ما از نظرهای مخالف و انتقادها استفاده می‌کنیم و احترام می‌گذاریم و از همه هم تشکر می‌کنیم، البته اینجا جبهه سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به اجماع ملی دارد. آنچه به ما در نبرد دیپلماسی کمک می‌کند، پشتوانه عظیم مردمی است که بروز و ظهورش انتخابات اخیر بود، از این‌رو تا وقتی این انرژی وجود دارد، من هیچ نگرانی ندارم ولی نگرانی آنجا خواهد بود که اختلاف دیدگاه‌ها به تشتت بینجامد.زمانی که رزمندگان ما در جبهه نبرد حضور داشتند تمام کشور برای روحیه‌دادن به آنها بسیج می‌شدند و هیچ‌کسی در خیابان‌ها پوستر نصب نمی‌کرد تا آنها را جور دیگر خطاب کنند، انتقادها هم نباید از مرزهایی خارج شود”.

 اما علاوه بر نصب بیلبورد، تلاش هایی برای افزایش جمعیت مراسم حکومتی فردا از سوی همین جناح سیاسی که با عوامل بسیج روابط نزدیکی دارد، صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، از روز جمعه که از راهپیمایی پس از نماز جمعه با عنوان “جمعه ی مرگ مر آمریکا” استقبال خاصی نشد و به غیر از همان قشر سنتی شرکت کننده در نماز جمعه، هیچ نیروی اجتماعی ای در این راهپیمایی ها شرکت نکرد، جریان راست افراطی در صدد است که دولت را به “مانع تراشی” در برابر آنچه که “اقدامات خودجوش”معرفی کرده، متهم کند.

 سایت رجانیوز می نویسد: “برگزاری راهپیمایی های هفتگی روز جمعه در سراسر کشور با محوریت «استکبار ستیزی» و شعار مرگ بر امریکا و هم چنین حجم قابل توجهی از برنامه ها و همایش های متنوع دانشگاهی با محوریت امریکا ستیزی در سراسر کشور حاکی از آن است که علیرغم خواست اقلیت افراطی در کشور مبنی بر استحاله انقلاب و حذف بخشی از ماهیت انقلاب اسلامی که تقابل با استکبار است، ۱۳ آبان سال ۹۲ یکی از متفاوت ترین سالگردهای برگزاری جشن مردم ایران در قطع ارتباط با امریکا و تسخیر لانه جاسوسی خواهد بود. این نکته ای است که می توان آن را با رصد مواضع و اقدامات شتابزده جریان مدافع برقراری رابطه با امریکا متوجه شد، آنهایی که این روزها حتی حاضر به حضور در مجامع آکادمیک و دانشگاه ها برای مناظره بر سر رابطه با امریکا نیستند و آنطور که صادق خرازی مشاور محمد خاتمی نیز چندی قبل هشدار داد، روند اقدامات افراطیون در سیاست خارجی دولت جدید بگونه ای دارد جلو می رود که «نتیجه این می‌شود که بحث سیاست خارجی عزت گریز و عزت ستیز در ذهن ها متبادر شود.» در همین رابطه شنیده شده تعدادی از مسئولان پر نفوذ بر دستگاه اجرایی کشور نیز درصدند تا مراسم ۱۳ آبان سال جاری با کم ترین حاشیه و انعکاس رسانه ای ممکن، به صورت کاملا حداقلی برگزار شود، نکته ای که در نامه سرگشاده صادق زیباکلام استاد لیبرال دانشگاه تهران به رییس جمهور نیز نمود آشکاری داشت: «رسما اعلام بفرمایید که اعضای دولت فخیمه در هیچ مراسمی به‌مناسبت ۱۳ آبان شرکت نخواهند کرد. به‌علاوه اعلام شود که هرگونه توهین به پرچم و شوونات ملی کشورها و ملت‌های دیگر از نظر آن دولت در همه جا محکوم است.» از این رو، شاید ۱۳ آبان ۱۳۹۲ نه تنها متفاوت ترین سالگرد استکبارستیزی مردم ایران در برابر لانه جاسوسی باشد، بلکه یک نقطه عطف در تاریخ بعد از انقلاب و برهه ای جهت تعمیق «مبارزه با ظلم» باشد، روزی که شاید مشابه ترین به آن در سالهای گذشته را باید در ۹ دی ماه ۱۳۸۸ جستجو کرد”.

بنا بر این گزارش، جبهه پایداری که از اوایل صبح دیروز مدام از برگزاری “یازدهمین اجتماع مرگ بر آمریکا” خبر می داد، در ساعات پایانی روز از برگزاری این مراسم “با حضور تعدادی از اعضای حزب‌الله سایبر و تعدادی از وبلاگ‌نویسان”، آنهم نه در خیابان های تهران که در یک سالن کوچک در خود سفارت آمریکا خبر داد. اجتماعی بزرگی که حسن عباسی، یک چهره وابسته به جبهه پایداری سخنران آن بوده است.

به نوشته رجانیوز، عباسی در این مراسم حکومتی گفته است: “۳۴ سال از تسخیر لانه جاسوسی گذشته و ایران در این مدت همواره از جاسوسی آمریکا در سفارت‌خانه‌هایش سخن گفته است. با این حال امروز شاهدیم که اروپایی‌ها اعلام می‌کنند به تازگی متوجه جاسوسی‌های ایالات متحده آمریکا در سفارت‌خانه‌های این کشور شده‌اند. خوشبختانه قدرت ایالات متحده آمریکا همانند یخی روز به روز در حال آب شدن است و همگان متوجه فعالیت‌های جاسوسی این کشور می‌شوند”.

گفتنیست در خبر فراخوان این تجمع، که خبرگزاری تسنیم آنرا منتشر کرد، آمده بود: “اجتماع بزرگ «مرگ بر آمریکا» با سخنرانی حسن عباسی همراه با اجرای زنده استاد اسفندیار قره‌باغی و حامد زمانی در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار می‌شود. به گزارش فارس، اجتماع بزرگ «مرگ برآمریکا» باسخنرانی حسن عباسی و رونمایی از دومین سرود ضدآمریکایی قره باغی (خواننده سرود معروف «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو») و اولین سرود ضدآمریکایی حامد زمانی؛ در حضور جمع کثیری از علاقمندان و فعالان فضای مجازی، شبکه‏‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان حزب اللهی، ساعت ۱۵ امروز شنبه ۱۱ آبان‌ماه در محل سالن بصیرت لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار می‌شود.براساس این گزارش، حضور عموم مردم در این اجتماع بزرگ که بامحوریت استکبار ستیزی برگزار خواهد شد بلامانع است.همچنین، بازدید از بخش ویژه جاسوسیCIA در سفارت سابق آمریکا، برای عموم شرکت کنندگان، آزاد است”.

عدم استقبال از این مراسم، نگرانی سایت های وابسته به افراطیون را برای بی رونق برگزار شدن مراسم حکومتی فردا تشدید کرده است.