کلینتون و توصیه ای به اعراب

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از سفر خاورمیانه ای وزیر خارجه آمریکا

مارک لندلر

علیرغم انتشار گزارش های جدید در خصوص به تأخیر افتادن چندین ساله توانمندی تولید بمب هسته ای ایران در نتیجه مجموعه تحریم ها و خرابکاری ها، دولت اوباما همچنان برای ادامه فشار کشورهای همسایه در خلیج فارس علیه تهران، تلاش می کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا  برای دیداری چهار روزه از منطقه وارد امارات متحده عربی شد و از همسایگان ایران خواست بر روی اعمال تحریم ها متمرکز شوند. بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس، روابط تجاری خود با ایران را متوقف کرده اند. خانم کلینتون گفت وی نمی خواهد شاهد استفاده از گزارش های اخیر به عنوان بهانه ای برای بازگشتن روابط تجاری به سطوح قبلی شود.

خانم کلینتون به خبرنگارانی که همراه وی سفر می کنند، گفت: “ما نمی خواهیم هیچ کس در نتیجه تحلیل اطلاعاتی دیگران دچار گمراهی شود، ایران همچنان مایه نگرانی جدی است. ما از همه متحدان خود که در این نگرانی سهیم هستند، انتظار داریم تا جائیکه ممکن است مراقب باشند و هر کاری را که فکر می کنند به اجرای تحریم ها کمک می کند انجام دهند.”

میر داگان رئیس موساد که به زودی این پست را ترک خواهد کرد، هفته گذشته اعلام کرد ایرانی ها به دلیل “تمهیدات به کار رفته علیه آنها” نمی توانند تا پیش از سال 2015 به سلاح هسته ای دست پیدا کنند. مقامات آمریکایی گفته اند ممکن است مشکلات فنی سبب کند شدن فعالیت ایران شده باشد. این در حالی است که قبلاً تصور می شد این کشور تنها یک تا دو سال تا تولید بمب فاصله دارد.

این موضوع سبب کاسته شدن از تنش موجود در بن بست هسته ای ایران شد، آن هم در حالی که بسیاری نگرانی وقوع یک جنگ بودند. این ماجرا در عین حال، سبب بروز چالشی برای دولت اوباما شده است. آمریکا کشورهای مرددی نظیر چین، روسیه و نیز کشور کوچک امارات متحده عربی در آنسوی پهنه خلیج فارس را به همراهی با ائتلافی در برابر ایران واداشته است. 

خانم کلینتون در حالیکه از ابراز نظر درباره سخنان آقای داگان خودداری می کرد، اعلام کرد از آنجا که هدف اصلی بازداشتن ایران از کسب توانمندی تولید بمب هسته ای است، خودداری از تمرکز زیاد بر روی جدول زمانی تولید این بمب حائز اهمیت است.

وی گفت: “فکر نمی کنم تمرکز بر روی گزارش های اخیر به کسی که در منطقه خلیج فارس زندگی می کند و یا در داخل کشوری زندگی می کند که ایران عزم نابودی آن را دارد، هیچ آسودگی خیالی بدهد. من فکر می کنم ما باید روی مسائل اصلی متمرکز شویم:  یعنی بر روی تلاش های همه جانبه بین المللی که نقطه عطف آن تحریم ها ست و به اعتقاد ما اثرات چشمگیری داشته است.”

خانم کلینتون گفت ایران به جستجو برای دور زدن تحریم ها ادامه خواهد داد، و وقتی با در بسته روبرو می شود، بانک هایش را از یک کشور به کشور دیگری می برد. ضمناً تلاش می کند میان کشورهای درگیر در مذاکرات هسته ای شکاف ایجاد کند و اخیراً پیشنهاد بازدید از تأسیسات هسته ای را به روسیه، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی دوست خود داده است و البته آمریکا را کنار گذاشته است.

خانم کلینتون گفت در دور تازه گفتگوهای هسته ای که برای 21 ژانویه در استانبول برنامه ریزی شده است، قدرت های بزرگ باید به ایران بگویند که تنها می تواند از طریق آژانس بین المللی انرژی هسته ای مذاکره کند.

دوبی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، تحت فشار آمریکا و غرب مجبور به قطع روابط بانکی خود با ایران شده اند، اما از رویارویی با ایران طفره می روند و شواهدی از ادامه قاچاق کالا از   خلیج فارس در دست است.

بدگمانی موجود میان ایران و همسایگانش در اسناد دیپلماتیک منتشر شده از سوی ویکی لیکس مشهود بوده است. بر این اساس از قول چندین تن از رهبران عربی حوزه خلیج فارس نگرانی هایی مطرح شده و آنها از آمریکا خواسته اند برای بازداشتن ایران از کسب توانمندی تسلیحات هسته ای، به گزینه نظامی متوسل شود.

خانم کلینتون در این سفر از قصد خود برای جبران رسوایی به بار آمده از افشای اسناد سخن گفت. وی بخش اعظم سفر قبلی خود به آسیای مرکزی را صرف عذرخواهی از انتشار اسناد دیپلماتیک و تخریب وجهه رهبران دنیا کرد.  

وی به شوخی گفت از کارکنان خود خواسته است یکی از لباس های مخصوص گروه های موسیقی راک را که در سفرهای مختلفشان برای اجرا می پوشند، برای وی طراحی کنند که بر روی آن تصویری از کره زمین و عبارت “تور مسافرتی برای معذرت خواهی” حک شده باشد. وی در عین حال گفت: “من فکر می کنم تا پایان عمرم و نه فقط تا پایان دوره مأموریتم به عنوان وزیر خارجه، باید به نگرانی های موجود بر سر ماجرای ویکی لیکس پاسخ بگویم.”

منبع: نیویورک تایمز- 9 ژانویه 2011