ئی- بوک

نویسنده
بهاره خسروی

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ئی بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com;)

تازه های کتاب های الکترونیکی

“مرگ آرام” در “شب نشینی باشکوه”

 

عصیان بر رهبر : خاورمیانه و فاشیسم

نویسنده: سباستین هافنر

مترجم: بهرام هرمزان

ناشر: انتشارات فربرگ

تاریخ انتشار: 2013

 

کتاب الکترونیکی “عصیان بر رهبر”، نوشته “سباستین هافنر” که بطور جامعی در سال ۲۰۰۲ میلادی در آلمان بچاپ رسید، بیش از هر چیز تو گویی جامعه های خاورمیانه را مد نظر دارد! سخن در این کتاب از آن مردمی است که خواسته یا ناخواسته تن به فاشیسم داده اند، و در این پروسه، نه تنها آزادی های سیاسی و اجتماعی که آزادی های فردی و فرهنگی خویش را نیز باخته اند. دهشتناک تر اینکه اکثر “روشنفکران” این جوامع هنوز که هنوز است به ماهیت رژیم حاکم بر مردمشان پی نبرده اند، و شاهکارشان برای حل این معضل این است که یا نسخه های بازمانده از دهه های پیش را تبلیغ کنند، و یا ترمیم و اصلاح از درون رژیم را برای توده ها پیش نهند!

لینک خرید

 

مرگ آرام : روزهای پایانی مادر

نویسنده: سیمون دوبوآر

مترجم: مجید امین موید

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: 2013

160 صفحه

قیمت: 5,99€

 

اگر پزشک معالج مامان از همان نخستین نشانی‌هایش سرطان را دریافته بود چه پیش می‌آمد؟ تردیدی نیست که به وسیله اشعه با سرطان مبارزه می‌شد و ممکن بود مامان دو یا سه سال بیشتر زندگی کند. ولی در آن صورت از خصیصه دردش آگاه می‌شد و یا دست کم دچار سوءظن می‌گشت و پایان زندگیش را در میان دلهره می‌گذرانید. آنچه مایه تاسف ما بود این است که اشتباه پزشکان ما را گول زد؛ وگرنه دلخوشی مامان نخستین موضوع مورد علاقه ما می‌شد. محظورات چان و پوپت به حساب آورده نمی‌شد. من او را بیشتر می‌دیدم و برایش شادمانی‌ها می‌آفریدم.

لینک خرید

 

کجا می‌ریم بابا؟: پرسشی بنیادی از بدو خلقت

نویسنده: ژان‌لویی فورنیه

مترجم: محمدجواد فیروزی

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: 1388

160 صفحه

قیمت: 4,99€

 

“کجا می‌ریم بابا؟” جمله‌ای است که توما، کودکی که از نظر ذهنی و جسمی معلولیت دارد، هربار که سوار ماشین پدرش می‌شود، به طور خستگی‌ناپذیری تکرار می‌کند فرقی ندارد جواب چه باشد، کودک بی‌وقفه سوال خود را تکرار می‌کند.

فیروزی، مترجم این کتاب، در مقدمه‌ای کوتاه که برای این اثر تالیف کرده، سوال “کجا می‌ریم بابا” را مساله‌ای بنیادی برای انسان دانسته و نوشته است: “شاید این پرسش بنیادی ژان‌لویی فورنیه است که همچون یک ترجیع‌بند، مکررا از زبان فرزند معلولش تکرار می‌شود. فورنیه می‌گوید: این سوالی است که توما بدون وقفه از من می‌پرسد. او بی‌آنکه متوجه باشد، سوال بنیادی‌ای را مطرح می‌کند که انسان از بدو خلقت برایش بی‌پاسخ مانده است.” مترجم در این مقدمه می‌افزاید: “فورنیه راوی زشتی‌ها نیست، او زیبایی‌ها را نیز از یاد نبرده است. کتاب بسیار کوتاه است و شیوه مینی‌مالیستی و انتی‌میستی خاص فورنیه را دارد. او توانسته است کوهی از قضایا و انبوهی از احساسات و هیجانات را در قالت تعداد اندکی کلمات بیان کند. جایزه مم فمینا 2008 به حق سزاوار او است.”

فورنیه، نویسنده این کتاب، در واقعیت هم دو فرزند معلول با نام‌های توما و ماتیو دارد. این نویسنده در سال 1938 میلادی متولد شد ولی فعالیت ادبی خود را بعد از 52 سالگی و در دهه 90 قرن گذشته میلادی شروع کرد. “کجا می‌ریم بابا؟” آخرین کتاب این نویسنده است که در سال 2008 منتشر شده و در همان سال به جایزه ادبی فمینا دست یافته است. “بابام هرگز آدم نکشت” و “من به جهنم نخواهم رفت” دو اثر معروف دیگر از این نویسنده فرانسوی هستند.

لینک خرید

 

شب‌نشینی باشکوه: مرگ، بیماری و دیوانگی

نویسنده: غلامحسین ساعدی

ناشر: انتشارات نگاه

تاریخ انتشار: ۱۳۸۸

۱۲۶ صفحه

قیمت: 3,99€

 

داستان‌های کوتاه این کتاب حکایت زندگی طبقه متوسط کارمندان ادارات دولتی است که با افکار حقیر، آرزوهای محدود و آرمان‌های کوچک، عمر خویش را در انجام کاری تنک مایه و تکراری به تباهی سوق داده و سرانجامی جز مرگ و بیماری و دیوانگی نصیبشان نمی‌شود.

لینک خرید

 

زرباران: سلطان جاز

نویسنده: دونالد بارتلمی

مترجم: احسان لامع

ناشر: انتشارات نگاه، ناکجا

تاریخ انتشار: ۱۳۸۸

۱۱۲ صفحه

قیمت: 3,99€

 

این کتاب مجموعه‌ای است از 9 داستان کوتاه. زر باران، ظهور کاپیتالیسم، سلطان جاز، دومیه، تهدید کولبی، خانم مندایبل و من، رابرت کندی از غرق شدن نجات یافت، خنگ و عزیمت عناوین این داستان‌ها را تشکیل می‌دهند. دومیه طولانی‌ترین و سلطان جاز کوتاهترین داستان‌های این کتاب‌اند.

مترجم با توجه به فضای داستان‌های بارتلمی و با هدف تسهیل ورود خواننده به آثار این مجموعه، در ابتدای کتاب مقدمه‌ای درباره ادبیات مدرن و پست مدرن نوشته است.

کتاب زر باران کتابی کاملا موزون با طرح کتاب‌های پسامدرن می‌باشد که شامل جند موضوع (نمی‌توان گفت داستان) می‌گردد. مترجم در ابتدای کتاب به این نکته اشاره می‌کند که ذهن ما هنوز به خواندن داستان‌های پسامدرن عادت نکرده است وشاید ترجمه کردن این اثار کمی مشکل باشد.

زرباران درباره مردی است که در یک شو تلویزیونی شرکت می‌کند و صحبت‌هایی بیان می‌کند. سلطان جاز داستان مردی است که بعد از مرگ بهترین نوازنده جاز به سلطان جاز تبدیل شده و در یکی از برنامه‌های تمرینی یک فرد جوان از او بهتر جاز می‌نوازد. تهدید کولبی داستان مردی است که دوستانش می‌خواهند اورا اعدام کنند و به طرز مسخره‌ای خود وی نیز در مورد نحوه اعدام و مراسم نظر می‌دهد. خانم مندابیل و من داستان مردی است که در مدرسه ابتدایی وارد می‌شود و با معلم مدرسه رابطه برقرار می‌کند…

اگر بخواهیم خلاصه‌ای از این از این کتاب بگوییم کمی مشکل است. چون بر خلاف داستان‌های کلاسیک یا مدرن ما با خط روایی کاملی روبرو نیستیم اساسا با داستان مواجه نیستیم. بهتر است بحث کوچکی را باز کنیم وآن بحث ۳ دسته کلی ادبیات داستانی ۱- کلاسیک ۲-مدرن ۳-پسامدرن در داستان‌های کلاسیک که در اوایل قرن هفدهم آغاز شد. ما با یک طرح روبرو هستیم که مشتمل بر ایجاد مشکل و رفع مشکل و پایانی کامل می‌باشد در داستان‌های مدرن تکه داستان بر موقعیت‌هاست و پایان داستان باز می‌باشد تا خواننده خود تصمیم گیر باشد ودر داستان‌های پسامدرن ما هیچ انسجام و نظمی که در داستان‌های کلاسیک و تا حدی مدرن داریم را نمی‌توانیم ببینیم. تکیه داستان‌های مدرن بر روی عناصری چون هجو و طنز وطعنه استوار است وشاید به نحوی با شخصیت‌هایی در ابهام روبرو هستیم.

لینک خرید

 

به یاد انگشت های نسخه نویسم: سلام به بازجو

نویسنده: اکبر سردوزامی

نشر: H&S Media

تعداد صفحات: 180

قیمت: $9.00

تاریخ انتشار: 2012

 

 

داستانی نیست من اینجا نشسته‌ام، روی مبل، و گربه‌ام پلنگ آن‌جا پشت پنجره نشسته است به دانه‌های درشت برف که فرو می‌ریزد خیره مانده است و کامپیوتر هر ده‌دقیقه‌ای یک‌بار جمله‌ای را دوباره ضبط می‌کند: من هرروز صبح به خاطر یک شیشه‌ شیر که برای بچه‌ام بگیرم به بازجویم سلام می‌کردم.

لینک خرید

 

توکه‌های آزاد

نویسنده: نازنین فراهانی

نشر: H&S Media

تعداد صفحات: 90

قیمت: $6.00

تاریخ انتشار: 2012

 

 

توکه‌های آزاد، با خیانت توکا به شوهرش حمید آغاز می‌شود. نویسنده در این رمان به درگیری‌های توکا با این خیانت و مرور زنده‌گی گذشته‌ی او و مردهایی که در زنده‌گی او بوده‌اند، می‌پردازد. توکا که در خانواده‌ای مذهبی متولد شده میان رهایی و سنت دست و پا می‌زند.

لینک خرید

 

الفبای آثار ساعدی

نویسنده: آسیه جوادی

نشر: H&S Media

تعداد صفحات: 512 صفحه

قیمت: $20.00

تاریخ انتشار: 2012

 

الفبای آثار ساعدی – تحلیل و بررسی آثار غلامحسین ساعدی

لینک خرید

 

لوچیانو: سرخوشی در تهران

نویسنده: محمد رضا مرزوقی

نشر: H&S Media

تعداد صفحات: 280صفحه

قیمت: $12.00

تاریخ انتشار: 2012

 

لوچیانو داستانی است درباره ی یک مشت دختر و پسر علاف در شهر تهران که باری به هر جهت زندگی می‌کنند و خوش و خرم به سمت اهداف والای خود سینه خیز می‌روند. دربدرانی از شهر و دیار خود رانده که توی سوراخ سنبه‌های تهران بزرگ به وفور یافت می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این آدم‌ها این است که هیچ ویژگی خاصی ندارند. برای همین تا بخواهید شاد و سرخوشند و تنها ایرادشان بی‌پولی است.

لینک خرید