یا استعفاء دهد یا استیضاح

نویسنده
نازنین کامدار

» آتش سومین حادثه به وزارت حاج بابائی گرفت

در حالی که رسانه های مستقل در ایران از جان باختن یکی دیگر از دانش آموزان قربانی حادثه آتش سوزی در مدرسه روستای شین آباد پیرانشهر و وخامت حال 4 تن دیگر خبر می دهند، وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد آنهم پس از آنکه با خنده احتمال برکناری یا استیضاح خود را به عنوان بلندپایه ترین مسئول آموزش و پرورش رد کرد، از سوی افکار عمومی و رسانه ها به شدت تحت فشار قرار گرفته است تا از مقام خود استعفاء دهد.

در همین زمینه، روز گذشته تعدادی از دانشجویان در مقابل درب وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند و در اقدامی نمادین یک دستگاه بخاری نفتی را به عنوان “هدیه برای وزیر” حمل کردند اما با واکنش تند عوامل حراست این وزارت خانه مواجه شدند.

همزمان، مجلس نیز طرح استیضاح حاجی بابایی را به جریان انداخته و تا عصر روز گذشته تعداد امضاها برای استیضاح او به بیش از 20 امضاء رسیده است.

در واکنش به این تحولات، معاون پارلمانی احمدی نژاد گفته است “نباید به دلیل بروز هر مشکلی وزیر را برکنار کرد”.

حاجی بابایی نیز اگر چه ناچار شده است از احتمال استعفایش سخن بگوید اما روز گذشته به قم سفر کرده تا با مراجع تقلید دیدار کند و به این ترتیب خود را در حاشیه امن قرار دهد.

بر اساس این گزارش، اعتراض ها به بی کفایتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در حالی ادامه دارد که در آخرین واکنش، آنطور که ایسنا گزارش داده” تعدادی از اعضای جنبش عدالت خواه دانشجویی در اعتراض به آتش سوزی کلاس درسی در در روستای شین‌آباد، با در دست داشتن بخاری نفتی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش حاضر شدند. این مراسم نمادین که به گفته برگزار کنندگان با هدف هدیه دادن بخاری نفتی به وزیر آموزش و پرورش به علامت اعتراض به فوت یک دانش‌آموزر و مجروحیت چندی دانش‌آمو دیگر در اثر آتش سوزی در مدرسه با بخاری نفتی برگزار شد، با برخورد نیروهای حراست آموزش و پرورش و کارکنان این وزارت‌خانه مواجه شد و به گفته دانشجویان بخاری مذکور توسط این نیروها ضبط شد”.

از سوی دیگر، جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از آماده شدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل “بروز حوادث تلخ اخیر برای دانش آموزان و معلمان” خبر داده و به مهر گفته است: “ تاکنون 20 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کرده و به احتمال بسیار زیاد این طرح فردا در مجلس اعلام وصول می شود. طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در بندهای مختلفی همچون اجرای ناموفق نظام 6.3.3، حوادث ناگوار برای دانش آموزان و معلمان، حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد، فوت شدن دانش آموزان در اردوی راهیان نور، هزینه شدن سرانه مدارس در جاهای دیگر، ترجیح دادن هزینه های غیرضروری به ضروری، ضعیف کردن مدارس غیردولتی، گسترش مدارس هیئت امنایی، گسترش بدون ضابطه مدارس استعدادهای درخشان و… آماده شده است”.

به گفته کوچکی نژاد، قرار است طرح استیضاح پس از اعلام وصول هفته آینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود.

در واکنش به این اقدام، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون احمدی نژاد در امور مجلس، در گفت و گو با خبرآنلاین، مخالفت دولت با این استیضاح را اعلام کرده و گفته است: “موافق هیچ استیضاحی نیستم. استیضاح وزیر آموزش و پرورش باید آخرین اقدام مجلس برای برطرف کردن مشکل باشد. در شرایطی که برای هر مشکلی نمایندگان از تذکر و طرح سوال عبور کنند و به سمت استیضاح بروند، بی ثباتی در وزارتخانه ها حاکم می شود و عملا مشکلات مردم برطرف نمی شود. استیضاح وظیفه مجلس است، اما می توان مشکلات را با برگزاری نشست های مشترک و برقراری تعامل برطرف کرد”.

او افزوده است: “مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش مشکل مشترک بین دولت و مجلس است و این مشکلات به جای تقابل، با تعامل و همفکری و رایزنی برطرف می شود”.

حاجی بابایی نیز در برابر طرح استیضاح سکوت کرده و به نوشته فارس، به قم سفر کرده تا مراجع تقلید دیدارکند.

رسانه ها و مطبوعات منتقد دولت اما کماکان به کمتر از برکناری یا استعفای وزیر آموزش و پرورش رضایت نداده اند.

در همین باره سایت شفاف، در یادداشتی نوشته است:” آتش سوزی مدرسه ای در پیرانشهر و سوختن کودکان بی گناه در اتش سوء مدیریت آنقدر درد نداشت که شانه خالی کردن وزیر آموزش و پرورش از بار مسئوولیت و خنده هایش در پاسخ به تقاضای استعفا. ای کاش آقای وزیر لااقل وزارت نفت و در موارد قبلی مسئوولان راهیان نور و… را اینگونه مقصر معرفی نمی کرد. اگر وزارت آموزش و پرورش مسئوول حفظ جان بچه های مردم در مدرسه نیست پس چه کسی مسئوول است.این اتفاق اگر در یک کشور توسعه یافته روی می داد تردید نکنید به برکناری یا استعفای وزیر منتهی می شد. در بسیاری از کشورهای جهان سومی هم داستان همین است اما در ایران نه تنها وزیر عذرخواهی نمی کند بلکه حتی ذره ای دستگاه آموزشی را مقصر نمی داند”.

این سایت افزوده است: “ای کاش وزیر محترم آموزش و پرورش به جای عیادت از کودکان سوخته در خانه می نشست و تعطیلات خود را با دیدن چهره های سوخته کودکان مظلوم پیرانشهری خراب نمی کرد و ای کاش به جای پاسخگو بودن در برابر سوء مدیریت و ناکارامدی ها دستگاه های دیگر رامتهم نمی کرد. ای کاش به جای پاسخی منطقی داشتن در برابر درخواست استعفا خنده ای نمی کرد”.

روزنامه بهار نیز از درخواست بیش از ۸۰ معلم و فعال مدنی برای استعفای حاجی بابایی خبر داده و نوشته است: “بیش از ‌80 نفر از استادان دانشگاه، معلمان، فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و مرکز، در نامه‌ای خواستار استعفای وزیر آموزش‌وپرورش، عزل و محاکمه مدیران استانی و شهرستانی آموزش‌وپرورش حوزه پیرانشهر و مداوای فوری مصدومان شده‌اند. امضا‌کنندگان این نامه با اشاره به اهمیت بالای توسعه امکانات آموزشی برای کودکان و در صدر قرارگرفتن مسئله آموزش آنان، ‫به کمبود جدی امکانات آموزشی در مناطق محروم و نبود حداقل امکانات و فضای آموزشی در استان‌های کردنشین اعتراض کرده‌اند. تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی، گنجاندن بیش از دو برابر ظرفیت استاندارد دانش‌آموز در هر کلاس، محرومیت از روش‌های نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه‌های کمک‌آموزشی، افت سطح دانش و آموزش کودکان و… از مواردی است که امضا‌کنندگان این نامه از آن گلایه کرده‌اند. در ادامه درخواست شده ضمن توجه فوری به مداوا و بهبود شرایط ناگوار کودکان قربانی پیرانشهری و ضرورت جبران خسارات‌های فراوان جسمی، مادی و معنوی واردشده به آنان و ارتقای وضعیت رفاهی و آموزشی مدارس مناطق محروم، منطبق با استانداردهای جهانی، مدیران مربوطه عزل شده و در این‌باره پاسخگو باشند. این فعالان مدنی همچنین به دلیل وقوع حوادث بی‌شمار برای دانش‌آموزان در مدارس و حین فعالیت‌ها و اردوهای آموزشی خواستار استعفای فوری وزیر آموزش‌وپرورش شدند”.