یوتیوب وطنی برای مبارزه با غرب

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از وب‌سایت ایرانی مهر

ایران می‌گوید یک وب‌سایت به اشتراک گذاری ویدئویی راه‌اندازی کرده است تا برای فضاهای اینترنتی نظیر یوتیوب جایگزین دولتی داشته باشد.

وب سایت رادیو و تلویزیون دولتی ایران می‌گوید این سایت جدید – به نام مهر – به دنبال ترویج فرهنگ و هنرمندان ایرانی و اسلامی است. با این حال هنوز روشن نیست این سایت چقدر نظارت و سانسور می‌شود.

وب‌سایت‌های غربی نظیر فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب توسط مقامات ایرانی فیلتر شده است. این کشور ادعا می‌کند وبلاگ‌نویس‌ها و دولت‌های غربی به دنبال راه‌اندازی جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی هستند.

لطف الله شیخی، معاون صدا و سیمای دولتی ایران گفت: “از هم اکنون مردم می توانند فیلم های کوتاه خود را بر روی این وب سایت ارائه دهند.”

ایران به دنبال وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 بسیاری از وب سایت ها، از جمله سایت به اشتراک گذاری یوتیوب را نیز فیلتر کرد و شهروندان را زا دسترسی به آن محروم کرد. دولت ایران در حالی که به دنبال برقراری یک اینترنت ملی است، مرتبا بسیاری از وب سایت های خارجی را فیلتر کرده است.

ایران می‌گوید به دنبال ایجاد اینترنت ملی خود است که از محتویات غربی پاک باشد اما متخصصان سایبری نسبت به موفقیت کشورها در فرار کامل از اینترنت بین‌المللی شک دارند.

دولت ایران سرویس های آنلاین خود را در ماه اوت، برای محافظت آن ها از حملات سایبری از اینترنت خارج کرد. دولت ایران قصد داشت این سرویس ها را به اینترنت ملی انتقال دهد، ولی کارشناسان و متخصصین اینترنت می گویند چنین انتقالی مساله ساز است، چرا که دسترسی شهروندان را هم به این خدمات محدود می سازد.

منابع: واشنگتن پست – 9 دسامبر 2012