خانواده زندانیان هم بازداشت شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گزارش دومین روز تحصن دراویش در تهران

گزارش ها از تهران حاکی از آن است که دومین روز تحصن دراویش گنابادی مقابل دادستانی تهران به خشونت کشیده شده و شماری خانواده‌ها،از جمله خانواده‌های دراویش بیمار نیز بازداشت شده‌اند. خدیجه برزگر، همسر یکی از دراویش زندانی به روز می‌گوید بازداشت شدگان بعد از ضرب و شتم با خودروهای ون به زندان اوین منتقل شده اند.

در میان بازداشت شدگان دیروز اسامی شکوفه یداللهی، مادر کسری نوری، درویش بیمار و چند تن از اعضای خانواده حمیدرضا مرادی دیگر درویش زندانی دیده می‌شود.

شکوفه یداللهی، مادر کسری نوری و خواهر فرشید یداللهی، از دراویش زندانی، روز چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه در مصاحبه با روز ضمن اعلام نگرانی از وضعیت این دو، خواهان رسیدگی به مطالبات اعتصاب کنندگان شده بود.

به گزارش سایت مجذوبان نور در تحصن روز یکشنبه علاوه بر خانم یداللهی و برخی دیگر از خانواده‌های دراویش زندانی، چند کودک ۳ تا هفت ساله به نام‌ های سبیکه میرسلیمی، عاطفه و عطیه احمدی نیز به همراه مادرانشان بازداشت شده‌اند.

اولین روز تجمع و تحصن دراویش گنابادی ایران که از شهرهای مختلف مقابل دادستانی تهران تجمع کرده بودند با دخالت نیروهای نظامی و انتظامی به خشونت کشیده شد و پس از بازداشت تعدادی از آنها، وعده داده شد که روز یکشنبه صبح به مطالبات تحصن کنندگان رسیدگی می شود.

منابع دراویش روز شنبه به روز گفته بودند در صورتی که تا ساعات میانی روز یکشنبه به خواسته های آنان رسیدگی نشود مجددا دست به تجمع خواهند زد.

به گزارش سایت مجذوبان نور، که اخبار مربوط به دراویش گنابادی را پوشش می‌دهد روز یکشنبه، ۱۸ اسفند‌ماه “ماموران نهادهای امنیتی به رغم قول مسوولان قضایی برای رسیدگی عاجلانه به خواسته‌های خانواده زندانیان درویش و سیاسی، قریب به ۵۰ نفر از دراویش را که مقابل ورودی بازار تهران اجتماع کرده بودند دستگیر کرده و همچنین زنان درویش را نیز به ضرب باتوم سوار ون های انتظامی کرده و به سمت زندان اوین بردند.”

خدیجه برزگر، همسر مصطفی دانشجو، وکیل مدافع زندانی که خود در میان تحصن کنندگان دو روز گذشته مقابل دادستانی بوده به روز می‌گوید،‌ روز یکشنبه هنگامی که به قصد پیگیری مطالبات به ساختمان دادستانی تهران نزدیک می‌شدیم، ماموران نیروی انتظامی یورش آوردندو با ضرب و شتم معترضان شماری را دستگیر کردند.

خانم برزگر می‌گوید: “پیش از مراجعه ما به ساختمان دادستانی تهران، حدود ۳۰ مامور زن و مرد با چندین خودروی ون نیروی انتظامی در محل حاضر بودند و به محض اینکه به محل رسیدیم، به جمع ما یورش برده و با ضرب و شتم، خانواده دراویش را به خودروهای ون منتقل کردند.”

از هفته گذشته حدود ۱۰ تن از دراویش زندانی در زندان‌های مختلف کشور در اعتراض به وضعیت دراویش زندانی بیمار و جابه جایی تعدادی دیگر از زندانیان متعلق به این اقلیت دینی دست به اعتصاب غذا زده‌‌اند.برخی از آنان هم علاوه بر اعتصاب غذا، از حق استفاده از ملاقات خودداری و زندانیان بیمار نیز اعتصاب دارویی کرده‌اند.

این اعتصاب‌ها همزمان با وخامت حال سه درویش زندانی به نام‌های حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور آغاز شد.

خدیجه برزگر، همسر مصطفی دانشجو به روز می‌گوید در روزهای گذشته هیچ گونه اطلاعی از وضعیت همسرش و دیگر دراویش زندانی ندارد و با توجه به ادامه اعتصاب غذای زندانیان، خانواده‌ها به شدت نگران سلامتی بستگانشان هستند.

خانواده‌های دراویش زندانی و شماری دیگر از دراویش گنابادی هفته گذشته اعلام کرده بودند که از ۱۷ اسفندماه در برابر دادستانی تجمع خواهند کرد تا “به بی‌توجهی مقام های قضایی به سلامتی و درمان زندانیان” اعتراض کنند.

خانم برزگر می‌گوید: “پیگیری های خانواده‌ها بی‌نتیجه مانده و ما راهی جز اعتراض و حضور در مقابل دادستانی نداشتیم. رفتار نیروی انتظامی و مسئولان غیر انسانی بود.”

در روزهای گذشته بیش از دو هزار نفرهم با اسم نویسی در کمپین حمایت از دراویش زندانی که همگی در اعتصاب غذا هستند، اعلام کرده‌اند که در حمایت از اعتصاب غذای ۹ درویش زندانی، در خانه خود به اعتصاب غذا دست خواهند زد.