شریعت و قانون را چاقوی گلوی دراویش کرده‌اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتصاب گنابادی‌ها در مصاحبه با فعالان و خانواده

دراویش زندانی گنابادی سلسله نعمت‌اللهی ایران به روز می‌گویند در پی اعتصاب غذای شماری از زندانیان در زندان‌های مختلف کشور بیش از ۱۰۰۰ تن از دراویش خارج از زندان نیز در همبستگی با آنها دست به اعتصاب غذا زده‌اند. مادر کسری نوری و خواهر فرشید یداللهی، از دراویش زندانی، در مصاحبه با روز ضمن اعلام نگرانی از وضعیت این دو، خواهان رسیدگی به مطالبات اعتصاب کنندگان شده اند.

بیش از ده درویش زندانی هفته گذشته با اعلام اعتصاب غذا، خواهان رسیدگی به وضعیت جسمی سه تن از وکلای بیمار دراویش گنابادی و همچنین بازگرداندن دو درویش دیگر از زندان رجایی شهر به زندان اوین تهران شدند.

به گزارش سایت کلمه این درویشان علاوه بر خواسته مشترکشان با سایر خانواده‌های زندانیان سیاسی، برگرداندن سه زندانی تبعید شده از رجایی شهر به اوین و اعزام دراویش بیمار، حمید رضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور به بیمارستان‌های تخصصی و پایان دادن به رفتارهای غیرقانونی مسوولان قضایی و امنیتی است.

این اعتصاب‌ها همزمان با وخامت حال سه درویش زندانی به نام‌های حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور آغاز شد. در روزهای گذشته منابع دراویش همچنین از وخامت وضعیت جسمانی امیر اسلامی، دیگر درویش زندانی خبر داده‌اند.

اعتصاب کنندگان خواهان انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان‌های تخصصی و پایان دادن به رفتارهای غیرقانونی مسوولان قضایی و امنیتی شده‌اند.

فرهاد نوری، از مسئولان وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی سلسله نعمت‌اللهی در ایران را پوشش می‌دهد به روز می‌گوید دراویش گنابادی در سراسر جهان با تشکیل یک کمپین با این زندانیان اعلام همبستگی کرده و خواهان رسیدگی به مطالبات آنها شده‌اند.

به گفته آقای نوری، این حرکت به صورت خود جوش صورت گرفته و افراد با مراجعه به وبلاگ کمپین، اعتصاب خود را اعلام کرده‌اند.

آقای نوری توضیح می‌دهد: “دراویش گنابادی به خاطر منافاتی که اعتصاب غذا با اصول تصریح شده حقوق بشر دارد این شیوه اعتراض را قبول ندارند اما پایبندی به این اعتقاد و پاسداری از جان تا زمانی اصولی است که روح در عذاب نباشد. با زندانی شدن دراویش و اعمال فشار بر آنها روح برادران دراویش به درد آمده و در همین راستا اعلام اعتصاب کرده‌اند.”

بسیاری از دراویش گنابادی در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک همبستگی و اعتصاب خود را با این اعتصاب اعلام کرده اند. در همین راستا یک کاربر در صفحه شخصی خود در فیس بوک، با بیان اینکه اعتصاب آنها “نه یک حرکت سیاسی است نه برهم زننده نظم عمومی” است نوشته: “برادرانمان خودشان را از خوردن غذا محروم کرده اند، تا دست نکشند ما هم غذا از گلویمان پایین نمی‌رود.”

این درحالیست که تعدادی از دراویش زندانی در روزهای گذشته علاوه بر اعتصاب غذا، از حق استفاده از ملاقات هم خودداری و زندانیان بیمار نیز اعتصاب دارویی کرده‌اند.

 

“باعث التهاب در جامعه نشوید”

شکوفه یداللهی، مادر کسری نوری و خواهر فرشید یداللهی به روز می‌گوید فرزند زندانی‌اش در زندان نظام زندان استان فارس در اعتراض به وضعیت جسمانی افشین کرم‌پور دست به اعتصاب غذا زده و روز سه شنبه،‌ ۱۳ اسفند نیز از انجام ملاقات خودداری کرده است.

به گفته خانم یداللهی، آقای نوری اعتصاب خود را با انتشار نامه‌ای آغاز کرده و در آن از مسولان خواسته که “بیش از این باعث التهاب جامعه نشوند و به ظلم به دراویش گنابادی خاتمه دهند.”

کسری نوری فروردین ماه گذشته هم در اعتراض به بازداشت و محاکمه “غیرعادلانه” وکلای مدافع دراویش و مسئولان سایت مجذوبان نور دست به اعتصاب غذا زده بود که به گفته منابع رسمی دراویش با برآورده شدن مطالبات به اعتصاب غذای خود پایان داد.

خانم یداللهی که خواهر فرشید یداللهی، دیگر زندانی دراویش هم است در مورد وضعیت برادرش هم می‌گوید که روز یکشنبه از طریق اخبار متوجه شده‌اند که او نیز با دستور قاضی از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده و در حال حاضر هم دست به اعتصاب غذا زده است.

به همین دلیل خانم یداللهی با ابراز نگرانی از وضعیت بستگان زندانی‌اش که علاوه بر کسری نوری و فرشید یداللهی، شامل داماد وی امید بهروزی هم می‌شود، از مسئولان خواسته است به مطالبات آنها رسیدگی کنند.

 

دین و قانون را دستاویز قرار داده‌اند

نهادهای امنیتی و قضایی از حدود دو سال پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی نعمت‌اللهی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده و در موارد زیادی آنها را بدون محاکمه در زندان نگاه داشته‌اند.

اخیرا نه تن از وکلای زندانی این دراویش در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌ بودند: “به بایکوت خبری دراویش پایان ببخشید. فریاد، آخرین واکنش ستمدیده در برابر ستم است. محروم کردن او ‌‌نهایت جنایت است. فریاد‌ها را در گلو، به بغض و کینه مبدل نکنید.”

در همین راستا سایت مجذوبان نور خبر داده که خانواده‌های دراویش زندانی و همچنین سایر زندانیان سیاسی در فراخوانی اعلام کرده اند که روز شنبه ۱۷ اسفند ماه مقابل دادستانی تهران دست به تجمع اعتراضی می‌زنند.

 فرهاد نوری، مدیر سایت مجذوبان نور در تحلیل فشارهای اخیر بر دراویش گنابادی به روز می‌گوید “حکومت قبلا دین را بهانه کرده بود و حسینیه دراویش را تخریب می کرد اما اکنون قانون را بهانه و دستاویز فشار بر دراویش قرار داده‌اند”.

آقای نوری در پایان می‌افزاید: “شریعت و قانون را که یکیشان برای تعالی روح و دیگری که برای تعالی جامعه است به دست گرفته اند و همچون چاقوی دو دم به گلوگاه هرکسی فرو کشند که به شکل و نحوه رفتارشان انتقاد دارد.”