ده تفاوت بیل گیتس و بابک زنجانی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

البته که من طرفدار میلیاردر شدن آدمها هستم، و البته که کارآفرین در اقتصاد ما جواهری است که باید قدرش دانست و بر صدرش نشاند، و صد البته که با زندانی شدن آدمها مخالفم و فکر می کنم مقصر زندانی شدن بخش اعظم زندانیان مالی ایران، سیاستهای دولت است، و چون دوست دارم همه زندگی بهتری داشته باشند، بنابراین ده تفاوت میان ثروت بیل گیتس، مالک و سازنده مایکروسافت و بابک زنجانی مالک دهها بانک و شرکت بزرگ و کوچک را برای عبرت سایرین عرض می کنم.

یک: بیل گیتس نابغه بود و از نوزده سالگی بدون سرمایه کارش را با برنامه نویسی کامپیوتر شروع کرد و بطور مداوم میلیاردر ماند. بابک زنجانی از دوره سربازی با صد میلیون تومان که همزمان با رانندگی رییس بانک با دلار فروشی به دست آورده بود شروع کرد و بعد از شش سال ورشکسته و زندانی شد و بعد دوباره خرید و فروش پوست کرد و ناموفق بود و بعد با جابجا کردن پول و طلای دولتی در عرض سه سال میلیاردر شد.

دو: وقتی بیل گیتس میلیاردر شد، کشورش ثروتمندتر شد، وقتی بابک زنجانی میلیاردر شد، باعث شد ارزش پول کشورش پائین بیاید و فقیر شود.

سه: همه می دانند بیل گیتس چگونه پولدار شده و هیچ کس هم مخالف ثروتمند شدن او نیست، اما هیچ کس نمی داند بابک زنجانی چگونه پولدار شده و هیچ کسی هم مدافع ثروتمند شدن او نیست.

چهار: بیل گیتس در ۱۹ سالگی یک شرکت با سه کارمند ایجاد کرد و امروز ۱۰۰ هزار حقوق بگیر دارد، بابک زنجانی در ۱۹ سالگی کارش را به تنهایی شروع کرد و بعد از بیست سال ۷۰ شرکت را با پول خود دولت از دولت خرید و حالا ۱۷ هزار حقوق بگیر دارد.

پنج: فروش محصولات بیل گیتس در همه جای دنیا آزاد است، حتی کشورهایی که با آمریکا رابطه تجاری ندارند، فعالیت بابک زنجانی در همه جای جهان ممنوع است، حتی کشورهایی که با ایران رابطه تجاری دارند.

شش: وقتی بیل گیتس میلیاردر شد، مردم جهان آگاه تر و خوشبخت تر شدند، وقتی مردم ایران بدبخت تر شدند، بابک زنجانی میلیاردر شد.

هفت: بیل گیتس راست راست راه رفت و میلیاردر شد، بابک زنجانی اقتصاد جهان را دور زد و میلیاردر شد.

هشت: تنها خلافی که بیل گیتس در عمر چهل ساله تجاری اش انجام داده سرعت در رانندگی است، تنها خلافی که بابک زنجانی جز دادن رشوه، قاچاق، پولشویی، اختلاس، خرید و فروش غیرقانونی، خریدن دولت و مجلس انجام نداده تخلف رانندگی است، چون راننده دارد.

نه: بیل گیتس در عرض سی سال صدها میلیون صد دلار جمع کرد تا میلیاردر شد، بابک زنجانی در سه سال صد تا یک میلیارد دلار پول دولتی جابجا کرد تا میلیاردر شد.

ده: بیل گیتس سی سال است میلیاردر است و همیشه هم یک جور لباس می پوشد و با زن کارمندش ازدواج کرده و سه تا بچه دارد که هیچ کس نمی داند چه شکلی هستند و چه می کنند، بابک زنجانی سه سال است میلیاردر است و صد جور لباس پوشیده و با صد تا فوتبالیست و هنرپیشه با اسلحه و پشت موتور و جلوی هواپیما عکس گرفته و حتی کسی نمی داند اسم واقعی اش چیست.

یازده: میلیاردر شدن بیل گیتس بخاطر اختراع و تولیدی بود که باعث شد صدها میلیون نفر کار پیدا کنند، میلیاردر شدن بابک زنجانی باعث شد صدها هزار نفر در ایران شغل شان را از دست دادند و اقتصاد صدها میلیون نفر در جهان با مشکل مواجه شد.

دوازده: برای بیل گیتس فرق نمی کرد که رئیس جمهور یک نابغه باشد یا یک احمق، او در هر حال میلیاردر می شد، ولی بابک زنجانی فقط زمانی میلیاردر شد که یک احمق به قدرت رسید.

نتیجه گیری اخلاقی: نزدیک ترین راه میلیاردر شدن این است که چند میلیارد پول دولت را بردارید و پس ندهید.