ادامه حصر به سود موسوی و کروبی است

نویسنده
حسین محمدی

» نگرانی برخی اصولگرایان

دیدار اخیر موسوی و رهنورد با فرزندان خود٬ در زمانی که حملات اصول‌گرایان به آن‌ها شدت گرفته٬ در حالی اتفاق افتاده که یک روحانی توبه موسوی و کروبی را غیرممکن خوانده و ادامه حصر را به سود موسوی و کروبی دانسته است.

مهدی طباطبایی٬ از روحانیان حامی جمهوری‌اسلامی و استاد اخلاق٬ در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبر آن‌لاین٬ با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات سال ۸۸ و سپس حصر موسوی و کروبی٬ آزادی آن‌‌ها در شرایط فعلی را “توهین به حکومت” توصیف کرد و این آزادی را در سال‌های ۸۹ یا ۹۰ قابل قبول دانست. به گفته طباطبایی “بهترین راه محاکمه این دو نفر است”٬ زیرا “با شناختی که از موسوی و کروبی دارم فکر می کنم آنها راضی به توبه نمی شوند. خوب وقتی هر دو طرف روی حرفشان می مانند، چیزی حل نمی شود”. وی همچنین اضافه کرده که “چون ادامه حصر اینها اگر به مرگشان منجر شود، پیراهن عثمان برای مخالفان می شود. طول کشیدن این حصر هم به نفع آنهاست”. طباطبایی اما فراموش نکرده که یادآوری کند درباره شیوه محاکمه ملاحظاتی دارد: “اگر بنا باشد مثل گذشته باشد، فضا بدتر می شود. چون خواه ناخواه اینها هنوز طرفدارانی دارند”.

به نظر می‌رسد مراد وی از این سخنان٬‌ اشاره به دادگاه‌های برگزار شده پس از اعتراض‌ها به نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ و تلاش برای اعتراف گرفتن از متهمان و پخش آن از طریق صدا و سیما است. مساله‌ای که همان زمان نیز اعتراض‌های زیادی را برانگیخت.

این سخنان طباطبایی در حالی بیان شده که دیدار هفتگی موسوی و رهنورد با فرزندان خود انجام شده است. وب‌سایت کلمه٬ نزدیک به موسوی٬ نوشته است که در این ملاقات موسوی و رهنورد “از روحیه ای قوی و حالاتی معنوی برخوردار هستند، اگر چه ضرورت بررسی پزشکی به دلیل مشکلات جسمی خصوصا درباره خانم رهنورد همچنان برقرار است… خانواده موسوی و رهنورد همچنان نسبت به عملی نشدن وعده زندانبانان برای تماس تلفنی در طول هفته و که از حقوق قانونی حتی زندانیان عادی محسوب می‌شود و نیز محرومیت از حقوق بدیهی زندانیان اعتراض دارند”.

کلمه اضافه کرده که در این دیدار “ زهرا رهنورد نیز با تاکید بر اینکه محصورین مانند پدر و مادر این انقلابند و والدین نسبت به فرزند هرگز خارجی نیستند جنبش سبز را جنبشی اصلاحی و حق جو از درون انقلاب اسلامی دانست و نسبت دادن آن را به بیگانگان یا رفتارهای براندازانه رد کرده و این نوع تبلیغات را نفی کننده واقعیات برشمرد. نخست وزیر دوران دفاع مقدس نیز که غالب برنامه های تبلیغی و یکسویه حاکمیت و تهمت های متحجرین حاکم را از صدا و سیما دیده است ضمن اشاره به بیانیه ۱۷ برای تشریح آنچه در عاشورای ۸۸ رخ داد و وضعیتی که در کشور حاکم است، تحلیلی روشن از بالارفتن سطح آگاهی ها در جامعه علیرغم همه خلاف‌گویی‌ها و هجمه ها ارائه کرد”.

اشاره زهرا رهنورد٬ به مواضعی است که اصول‌گرایان در هفته‌‌های اخیر و هم‌زمان با پررنگ‌تر شدن بحث امکان رفع حصر و همچنین نزدیک شدن به روز ۹ دی گرفته‌اند. مواضعی که هم‌چنان نیز از سوی اصول‌گرایان تکرار می‌شود و آن‌ها خواستار محاکمه موسوی و کروبی هستند.

از آن جمله اسدالله بادامچیان٬ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه٬ در این زمینه گفته است: “موسوی و کروبی در فتنه ۸۸ نقشه‌های آمریکا را در ایران پیاده کردند. سران فتنه ۸۸ فریب خورده آمریکا، انگلیس و اسرائیل بوده و متأسفانه هنوز هم خوراک رادیوهای و رسانه‌های استکباری هستند”.

هفته گذشته جواد کریمی‌قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در “دیدار با شش تن از سران کشور”٬ گفته بود که “این یک فتنه‌ای با برنامه‌ریزی ۳۰ ساله بود که از یک مرکز خاص هدایت می‌شد که هنوز ابعاد مرکزیت فتنه کاملا مشخص نشده است”.

هفته گذشته مرتضی آقاتهرانی٬ دبیرکل جبهه پایداری٬ در گفت‌و‌گویی با رجانیوز٬ گفته بود که “درباره سران فتنه باید گفت که یک وقت فردی خودش فقط معصیت می‌کند، ولی دیگری دیگران را به معصیت می‌اندازد. این دو با هم فرق دارد. یکی فساد است و دیگری افساد… سران فتنه اگر توبه هم کنند، بخشودنی در کار نیست”.

اصول‌گرایان در هفته‌های گذشته و با نزدیک شدن به ۹ دی مواضع تندتری نسبت به سابق علیه موسوی و کروبی اتخاذ کرده‌اند. آن‌هاپیش از این بحث توبه موسوی و کروبی را مطرح کرده بودند که البته این مساله با واکنش اطرافیان آن‌ها مواجه شده و حتی به نقل از موسوی گفته شده بود که وی اهل توبه نیست. اکنون اما اصول‌گرایان خواستار محاکمه این دو شده‌اند که از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به همراه زهرا رهنورد در حصر به سر می‌برند. محاکمه‌ای که تاریا کرونبرگ، رییس هیات پارلمانی اروپا٬ ٬ در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی و به نقل از محمدجوادلاریجانی٬ رییس ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه٬ گفته بود که “در آینده نزدیک” اتفاق خواهد افتاد.