حمایت از مشت و سیلی پولادین

نویسنده
آرش معتمد

» طوفان مقامات نظام پس از فرونشستن خطر جنگ

پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی از “مشت پولادین” و “سیلی” نیروهای مسلح به عنوان پاسخ حاکمیت به تهدیدات نظامی علیه ایران یاد کرد، برخی از مقامات بلند پایه نظامی نیز به تهدید غرب و اسرائیل دست زدند. وزیر دفاع مواضع اسرائیل را “یاوه گویی” دانست، یکی عضو ستاد نیروهای مسلح این کشور را سگ نگهبان آمریکا نامید و فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز تهدیدات آمریکا را وابسته به تحولات “وال استریت” دانست. همزمان سخنگوی پیشین دولت نیز حمله به ایران را همانند فشار دادن “کلید مرگ” اسرائیل توصیف کرد. همزمان رهبر حزب الله لبنان نیز گفت پاسخ ایران به هر ضربه دو ضربه خواهد بود.

” هر موضع گیری این رژیم غاصب باعث مرگ آن خواهد بود.” این را سردار احمد وحیدی در پاسخ به نگرانی های اسرائیل نسبت به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی می گوید. وزیر دفاع دولت مستقر روز جمعه مواضع دولت بنیامین نتانیاهو علیه تهران را “یاوه گویی” هایی می داند که از “عمق نگرانی این رژیم، از فروپاشی درونی” نشات می گیرد. وی همزمان تصریح کرده است: “نیروهای مسلح جمهوری اسلامی پاسخ هر متجاوز و تهدید کننده ای را با اقتدار خواهد داد.”

گفتنی است تنش ها میان جمهوری اسلامی و غرب پس از آن بالا می گیرد که انتشار دو مقاله در روزنامه های گاردین و هاآرتص – چاپ لندن و تل آویو- باعث افزایش نگرانی ها در داخل کشور از حمله نظامی اسرائیل و ایالات متحده به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی شد. با این حال هفته گذشته نخست وزیر اسرائیل به طور رسمی خاطرنشان کرد که دولت وی برنامه ای برای حمله به تاسیسات ایران ندارد. همزمان علی رغم انتشار گزارشی آژانس بین المللی انرژی اتمی که از لایه های پنهان نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی پرده بر می داشت، مقامات رسمی کاخ سفید در واشنگتن نیز با رد گزینه “نظامی” تاکید کرده اند که تهران را با “تحریم” تحت فشار قرار می دهند. پیشتر فرانسه نیز مخالفت خود را با درگیری نظامی با جمهوری اسلامی علنی کرده بود.

 

مشت پولادین پاسخ ماست

با وجود آیت الله علی خامنه ای روز پنج شنبه سخنرانی تهدید آمیزی علیه غرب کرد که 48 ساعت بعد به خبر اول بسیاری از جراید صبح و عصر دیروز بدل شد. “پاسخ ملت ایران آمریکا و اسرائیل را متلاشی می کند”، “هر تجاوزی را با مشت پولادین پاسخ خواهیم داد.“، “تجاوز را با سیلی محکم پاسخ خواهیم گفت”. این ها تیترهایی است که روزنامه های کیهان، تهران امروز، رسالت و شرق برای سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه نظامی امام علی برگزیدند. جایی که وی برای تهدید غرب گفته بود: “هرکس که فکر تجاوز به جمهوری اسلامی ایران، در مخیله‌اش خطور کند، باید خود را آماده دریافت سیلی‌های محکم و مشت های پولادین ارتش، سپاه و بسیج و در یک کلام، ملت بزرگ ایران کند.”

ناظران می گویند زمان موضع گیری آیت الله خامنه ای از آن نظر قابل تامل است که وی پس از تاکید مقامات غربی و اسرائیل بر عدم استفاده از عملیات نظامی در شرایط کنونی، از مقابله به مثل جمهوری اسلامی و فرونشستن موج رسانه ای اخیر در غرب سخنرانی کرده است. کارشناسان می گویند سران جمهوری اسلامی می کوشند از “خطر جنگ” به عنوان فرصتی برای اتحاد گروه های متعدد سیاسی و نظامی داخل حکومت و همچنین منصرف کردن جنبش سبز از اعتراض به حاکمیت استفاده کنند. به اعتقاد تحلیل گران پس از انتخابات بحث برانگیز سال 88، شکاف سیاسی و عقیدتی عمیقی میان طیف های متعدد اصولگرایان بروز کرده است که ممکن است در انتخابات پارلمانی پیش رو در ماه اسفند به اوج برسد. از سوی دیگر جابجایی گسترده آرای شهروندان در انتخابات پیشین و همچنین سرکوب خونین آن ها در اعتراض های خیابانی دو سال گذشته باعث شکاف عمیق میان جامعه و حکومت شده است.

آن ها تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر “ساخت مستحکم نظام” در سخنرانی سه روز پیش را بخشی از همین تلاش می دانند “ساخت مستحکم نظام جمهوری اسلامی و اتحاد ملی و نزدیکی دلهای آحاد ملت ایران، مهمترین قدرت بازدارنده است و همه موظف هستند این ساخت استوار و مستحکم نظام را حفظ کرده و به آن استحکام بیشتری ببخشند.”

آیت الله خامنه ای با “پوشالی” توصیف کردن تهدید های اخیر متذکر شده بود: “ملت استوار ایران، ملتی نیست که فقط بنشیند و نظاره گر تهدیدهای قدرتهای پوشالی مادی باشد که از درون کرم خورده هستند.”

 

اختلاف ها بر سر “سگ نگهبان”

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی باعث تا به غیر از سردار احمد وحیدی، چند مقام بلند پایه نظامی و سیاسی دیگر نیز تصمیم به تهدید غرب بگیرند. برای نمونه روز گذشته معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده را تهدید کرد اگر ادبیات خود را تغییر ندهد و از موضع خود عقب نشینی نکند “باید در انتظار مواضع جدیدی از سوی جمهوری اسلامی ایران باشند.”

به گزارش فارس سردار مسعود جزایری با برگزیدن ادبیاتی تند، اسرائیل را “سگ نگهبان” آمریکا نامید و خاطرنشان کرد، هر گونه تعرضی به ایران، این دو کشور را “متلاشی” می کند.

البته برخلاف اظهارات سردار جزایری آیت الله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، آمریکا را “سگ نگهبان” اسرائیل دانسته می داند. وی روز جمعه هم صدایی خود با رهبر جمهوری اسلامی را چنین بیان کرد: “هرکس که در صدد مقابله با نظام باشد با مشت فولادین مردم مواجه خواهد شد که این گفته بارها و بارها توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است.”

 

کلید مرگ اسرائیل

همزمان غلامحسین الهام، عضو موسس جبهه پایداری، نیز در مصاحبه با نسیم بیان، اقدام نظامی علیه ایران را به معنای “فشار دادن کلید مرگ اسرائیل” دانسته است. سخنگوی پیشین دولت احمدی نژاد بر این باور است که اتهامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی به یک “دشمنی ریشه” ای مربوط است. چرا که به اعتقاد وی موضع ایالات متحده، چه با رفتار ضعیف “دولت اصلاحات” که با ادبیات “ملایم” سخن می‌گفت و چه با رفتار “قاطع و عزتمندانه “دولت احمدی‌نژاد تغییری نکرده است.

 

به خاطر جنبش وال استریت است

روز گذشته فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در تایید مواضع آیت الله خامنه ای، از آمادگی ‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به “هر تهدیدی” خبر داد.به گفته امیر پوردستان تهدیدات کنونی اسرائیل و آمریکا علیه ایران، چیزی بیشتر از “یک فرافکنی” نمی داند. او را در حاشیه گردهمایی روسای ارکان یکم دلایل این دو کشور برای تهدید جمهوری اسلامی را چنین شرح داد: “به جهت مشکلات سنگینی - به عنوان نمونه در آمریکا جنبش وال استریت و رژیم غاصب اسراییل هم از درون شاهد یک فروپاشی است- که در داخل کشورشان با آن مواجه هستند و برای این‌که ذهن مردم دنیا را به مسایلی غیر از مسایل داخلی خود معطوف کنند، به همین خاطر تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار دارند.”

همزمان، کریم عابدی یکی از نمایندگان اصولگرای پارلمان جمهوری اسلامی نیز با تاکید بر این که” قبای تهاجم نظامی به ایران بر تن اسرائیل خیلی گشاد است”، تهاجم نظامی علیه ایران را به معنای “پایان حیات اسرائیل” دانست. این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم تصریح کرد: “آمریکا و صهیونیست‌ها که تاکنون با تهدید و ارعاب به حیات نامیمون خود ادامه داده‌اند، اقدام به تهدید ملت‌ها می‌کنند اما آنها باید بدانند که حیات اسرائیل با کوچکترین اقدام علیه ایران، برای همیشه پایان خواهد یافت.”

 

حمایت نصر الله از خامنه ای

اما این تمام تهدیدها علیه غرب نیست. به گزارش بی بی سی متحد اصلی جمهوری اسلامی در لبنان نیز در بخشی از سخنرانی که بعد از ظهر جمعه به مناسبت “روز شهید” برای هوادارانش که در مجتمع سیدالشهدا در حومه شیعه نشین جنوب بیروت (ضاحیه) ایران را کشوری استوار و نیرومند توصیف کرد که “رهبری” آن در دنیا “بی مانند” است. سید حسن نصرالله این نظریه را مطرح کرد که جمهوری اسلامی “هر ضربه ای را با دو ضربه پاسخ خواهد داد”.

رهبر حزب الله لبنان همچنین به اظهارات لئون پانه تا مبنی بر منتفی بودن حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران اشاره کرد و گفت: “چه کسی جرات حمله به ایران را دارد، ما امروز دیدیم که “وزیر دفاع” آمریکا عاقلانه تر درباره ایران حرف زد و گفت ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم.”