جنگ لات های سیاسی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» احمدی نژاد درگیر با برادران لاریجانی

اختلافات میان اصول‌گرایان هم‌چنان ادامه دارد. درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد و لاریجانی، به روزنامه دولتی ایران نیز کشیده شد و این روزنامه لاریجانی را “لاتی” معرفی کرد که مقابل احمدی‌نژاد “عددی” نیست.

در همین حال بانک مرکزی نیز با صدور بیانیه‌ای از محمد جهرمی به عنوان عامل اصلی اختلاس سه هزار میلیاردتومانی نام برده است. این بیانیه چند روز پس از سخنان احمدی‌نژاد پیرامون جهرمی صادر شد.

اختلافات میان اصول‌گرایان و درگیری لفظی میان محمود احمدی‌نژاد و اصول‌گرایان نزدیک به جمهوری‌اسلامی، هم‌چنان ادامه دارد.

درگیری لفظی میان محمود احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی، به روزنامه دولتی ایران نیز رسیده است. این روزنامه در یادداشتی بدون اشاره به نام علی لاریجانی، وی را “لات سیاسی قدیمی” خواند که اکنون “لات‌بازی‌هایش کسی را نمی‌ترساند”. روزنامه تحت مدیریت علی‌اکبر جوانفکر همچنین مصلحت لاریجانی را در “بازنشسته شدن ظاهری” دانست.

واکنش روزنامه ایران مربوط به سخنان هفته گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم بود. لاریجانی رییس دولت دهم را فردی نامید که “پختگی و فرهیختگی لازم” را ندارد و واکنش‌های اخیر وی را مصداق “لات بازی سیاسی” دانست که ناشی از “عدم فرهیختگی لازم”است.

علاوه بر علی لاریجانی، برادر وی صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نیز سخنان احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داد. وی سخنان احمدی‌نژاد را درباره اینکه “چرا این را گرفتید، آن را نگرفتید و یا چرا این را آزاد کردید” را “توجیه‌ناپذیر” خواند و این اظهارات را “بلند کردن صدا در این طرف و آن طرف”، به قصد “تخریب قوه قضاییه” دانست: “بنده از روز اول می‌دانستم که وقتی این کار را شروع کنیم آنهایی که پا روی دم‌شان گذاشته ‌شود؛ حتماً صدای‌شان بلند می‌شود این امر واضح و روشنی بود. برنامه ما برخورد با مفاسد اقتصادی است و تأکید داشتم که اول با دانه درشت‌ها برخورد خواهم کرد اما خوب می‌دانستیم که سر و صداها بلند می‌شود، موانع‌تراشی می‌شود”.

وی همچنین با “اخطار” به احمدی‌نژاد، خواستار آن شد که وی و نزدیکانش “زبان در کام بکشند و بیش از این رَطب و یابس نبافند، که رعایت مصالح تا جایی است که خود قربانی مصلحت اقوایی نشود”.

محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در چندین سخنرانی به انتقاد از اصول‌گرایان دست زد. وی در آخرین نمونه از این دست، بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی را “نامردی” خواند و تهدید کرد که “این نامردی‌ها جواب دارد”.

وی همچنین در سخنان خود محمد جهرمی، مدیرعامل بانک صادرات را از عوامل اصلی اختلاس خواند و دفتر رهبر جمهوری اسلامی را نیز در این اختلاس دخیل دانست: “آیا آقای مشایی مسئول تخلف در بانک صادرات است؟ شخص آقای جهرمی زنگ زده به رئیس شعبه گفته این وام را بدهید، چون از دفتر رئیس جمهور پیگیری می‌کنند. به دروغ منظورش دفتر جای دیگری بود. ولی گفته دفتر رئیس جمهور، چون که نمی‌توانسته اسم آنجا را ببرد بی‌دینی و بی‌تقوایی اینقدر؟”

به دنبال این سخنان احمدی‌نژاد، بانک مرکزی روزهای پایانی هفته گذشته بیانیه‌ای را منتشر کرد و در آن انگشت اتهام را به سمت جهرمی گرفت: “مدیر سابق بانک صادرات باید به‌جای ریشه‌یابی غیرکارشناسانه که ناشی از عدم اطلاع کامل از وظایف قانونی بانک مرکزی است، به این سؤال مهم پاسخ دهند که در طول مدت تصدی ایشان در سمت مدیرعاملی بانک صادرات ایران به عنوان مقام مسئولی که اختیار و توان لازم را در خصوص طراحی و پیاده‌سازی کنترل داخلی کارا داشته‌اند، چه اقدام یا اقداماتی را جهت تقویت کنترل داخلی بانک صادرات انجام داده‌اند؟ متأسفانه نه تنها شواهد موجود و فساد مالی اخیر بیانگر عدم اقدام مؤثر در این زمینه است، بلکه سیستم کنترل داخلی موجود نیز در طول این دوره به سمت وسوی اضمحلال حرکت نموده است”.

بیانیه مرکزی پس از انتشار سخنان جهرمی درباره راهکارهایی برای اصلاح امور بانکی صادر شده است. بیانیه بانک مرکزی، همچنین می‌افزاید: “در سواستفاده اخیر، مدیریت وقت بانک صادرات، در طراحی سیستم کنترل داخلی مناسب و انتصاب افراد نالایق در سطوح میانی و عملیاتی مدیریت آن بانک، نه تنها در مرحله گشایش اعتبار اسنادی از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی استعلام نکرده، بلکه اطلاعات مربوط به اعتبارات اسنادی گشایش‌یافته را نیز به این سامانه ارسال ننموده است!! لذا بانک صادرات ایران به عنوان اولین خطاکار و ناقض مقررات مذکور بوده و مسئولیت این تقصیر نابخشودنی که منجر به بروز فساد مالی اخیر شده است، متوجه مدیریت وقت بانک مذکور و شخص مدیرعامل بعنوان مدیراجرایی هیأت مدیره می‌باشد”.

حملات احمدی‌نژاد و حامیانش به اصول‌گرایان با واکنش صدا و سیما نیز مواجه شده است. این رسانه در گزارشی پیرامون سخنان احمدی‌نژاد گفت: “برخی مسئولین بعد از اینکه هر چی دلشان خواست به هم دیگر گفتند، سر ملت منت گذاشتند و گفتند که اگر برای حفظ وحدت نبود، خیلی حرف​ها را میزدند. خب لابد این معنای جدید وحدت است دیگر! هر چه دلشان می خواهند می​گویند، بعد هم اضافه می​کنند که در سکوت هستند. از این مقامات هم متشکریم که برای بالا بردن «فهم» ما مردم از «سکوت» و «خویشتن​داری»، چه زحمتی که به خودشان نمی​دهند!”

در تحولی دیگر، مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان مجلس، با اشاره به بحث امکان طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس، گفت: “سوال از محمود احمدی‌نژاد را حرام می‌دانیم چراکه رئیس جمهور بار‌ها این سئوال‌ها را در سخنان متعددی پاسخ داده‌اند. دلیل احمدی‌نژاد به مشایی خدمتی است که وی در طول شبانه‌روز به احمدی‌نژاد می‌کند. بارها با گوش خود شنیدم که احمدی‌نژاد می‌گفت مشایی از صبح تا نیمه‌شب کار می‌کند و در آخر هم می‌پرسد کار دیگری نداری؟ این بهترین دلیل برای علاقمند بودن احمدی‌نژاد به مشایی است تا حدی که بتوان گفت حق دارد انتقاد نسبت به وی را نپذیرد. در حالی که بسیاری به احمدی نژاد ناسزا می‌گویند”.