دعوت به مقاومت در برابر دولت

نویسنده

» مقاله ای از بوستون گلاب درباره بیانیه های اصلاح طلبان

علی اکبر دارینی

با وجود سرکوب شدید نیروهای امنیتی در اعتراضات بعد از انتخابات که منجر به کشته شدنده ها نفر شد، رهبران مخالف ایران، مردم را دعوت به ادامه مبارزه علیه نظام حاکم کردند.

در آستانه سالروز راهپیمایی علیه آمریکا که توسط حکومت برگزار می شود،از بیانیه های میرحسین موسوی ورئیس جمهور سابق، محمد خاتمی چنین استنباط شد که می خواهند روح تازه ای در جنبش ضد دولتی راه سبز امید، بدمند.

موسوی از حامیانش خواسته است تا روز چهارشنبه، در سی امین سالگرد حمله دانشجویان به سفارت آمریکا به خیابان ها بیایند. تندرو ها هم از نیروهای امنیتی خواسته اند تا با هرگونه تظاهرات مخالفان در آن روز، برخورد شدید بکنند.

هزاران نفر در جریان سرکوب های شدید در تابستان گذشته دستگیر شدند، آنها در حمایت از موسوی که معتقد است در انتخابات 12 ژوئن سال گذشته رای مردم در جریان تقلب در انتخابات دزدیده شده است، به خیابان آمده بودند. این بدترین آشوب در کشور از بعد از انقلاب اسلامی سال 1979 بود.

مخالفان می گویند دستکم 72 معترض کشته شده اند و این درحالی است که دولت تعداد کشته شدگان را 30 نفر اعلام کرده است.

روز شنبه یک خبرگزاری نیمه رسمی اعلام کرد که مرتضی الویری، یکی از مشاوران عالی رهبر دیگر معترضین، مهدی کروبی، از زندان آزاد شد.

خبرگزاری نیمه رسمی مهر جزئیات بیشتری را ذکر نکرد. الویری معاون سابق رئیس جمهور، اوایل ماه سپتامبر بعد از هجوم نیروهای امنیتی به خانه  اش دستگیر شد.

موسوی مبارز در بیانیه ای که روز شنبه در وبسایتش منتشر شد به حامیانش وعده شکست تندروهای نظام  را داد، اما از چگونگی آن حرفی نزد.

موسوی گفت:  راه سبز ما یک مسیر عقلانی است و این یک بشارت است، زیرا نشان می ‌دهد که ما تا انتها بر سر خواسته‌های خود مستحکم خواهیم ایستاد”.

موسوی گفت: “دیر یا زود، بلکه به امید خدا بسیار زود، مخالفان مردم صحنه را ترک می کنند”.

محمد خاتمی، رئیس جمهور محبوب سابق، روز شنبه بطور جداگانه در دیدار با دانشجویان اعلام کرد که اصلاح طلبان به مبارزه با تندرو ها ادامه می دهند.

خاتمی به دانشجویان گفت: “باید پذیرفت که در جامعه بحران به وجود آمده است… اگر ما که به اصل نظام اعتقاد داریم  نتوانیم حرف نزنیم ، دیگران که اعتقادی ندارند، دست به عمل خواهند زد”.

خاتمی گفت: “ما معتقدیم که در در نظام انحرافاتی بوجود آمده است که باید اصلاح شود… ماهمچنان در مقام نقد از نظام موجود، باقی می مانیم”.

سرکوب های خونین بعد از انتخابات و دادگاه تعداد زیادی از چهره های اصلاح طلب که در جریان آن تا کنون سه حکم اعدام صادر شده است، هفته ها اعتراض مردم به انتخابات را فرونشانده بود.

 

منبع: بوستون گلاب 31 اکتبر