روزنامه نگاران و فعالان سیاسی تهدید شدند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» این بار در کردستان عراق

چندین روزنامه نگار و فعال سیاسی که به دنبال حوادث بعداز کودتای 22  خرداد مجبور به ترک کشور شده اندو اغلب آنان در کشورهای همسایه بسر می برند، در چند روز گذشته از سوی محافل امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات تهدید شده اند. تعدادی از این فعالان که اکنون مقیم کردستان عراق هستند به طور مدام تحت فشار قرار گرفته و تهدید شده اند در صورت عدم معرفی خود به کنسولگری ایران، ربوده و تحویل نهادهای امنیتی ایرانی خواهند شد.

برخی خبرهای دیگر در همین ارتباط حاکی است که همزمان با تهدید روزنامه نگاران و فعالان سیاسی ایرانی مقیم کردستان عراق، خانواده های آنان نیز در داخل کشور از سوی وزارت اطلاعات به منظور بازگرداندن آنان به ایران یا وادار کردن آنها به معرفی خود به کنسولگری ایران در اربیل و یا سلیمانه تحت فشار قرار گرفته و در چند روز گذشته بارها تلفنی تهدید و احضار شده اند.

کمیته گزارشگران حقوق بشر در ایران با تائید خبرهای مربوطه در این خصوص می نویسد: در پی موج دستگیری گسترده روزنامه نگاران و فعالان سیاسی پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، جمع کثیری از فعالان مدنی ایرانی تحت فشار دستگاه جمهوری اسلامی مجبور به ترک کشور شده اند اما در خارج از کشور نیز از تهدیدها و اعمال فشارها در امان نیستند.

این منبع خبری حقوق بشری در ادامه با نام بردن از دونفر از کسانی که تهدید شده اند، می افزاید: در کنار شرایط نابسامان تشکل های مربوط به پناهجویی، فشار و تهدیدهای از سوی دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی عمده ترین مشکل آنها در کردستان عراق است. از جمله فشارهای مورد نظر می توان به تماس های تهدیدآمیز تلفنی و احضار و بازداشت اعضای خانواده آنان در ایران اشاره کرد.مهرداد حیدر پور زندانی سیاسی سابق که به دنبال حوادث اخیر مجبور به ترک ایران شده و هم اکنون در یکی از شهر های کردستان عراق بسر می برد در مدت اقامت خود در کردستان عراق بارها از سوی اشخاص ناشناس به صورت مشکوکی مورد تهدید قرار گرفته و در موردی از سوی یک فرد مسلح مورد حمله واقع شده که با دخالت افراد حاضر در محل توانسته خود را از دست فرد مهاجم رها کند.

طبق همین گزارش، فریبرز سروش، دیگر روزنامه نگار ایرانی مقیم سلیمانیه نیز دو بار تلفنی تهدید شده است. بار اول از این روزنامه نگار پناهجو خواسته شده خود را به کنسولگری ایران در سلیمانیه معرفی کند و با کمک مقامات کنسولگری به ایران بازگردد؛ بار دوم نیز وی از سوی افراد ناشناسی تهدید شده که در صورت عدم معرفی خود به کنسولگری ایران ربوده و به ایران بازگردانده خواهد شد.

خبرهای مربوط به تهدید و اعمال فشار علیه این دو فعال ایرانی مقیم کردستان عراق و خانواده های آنان، از سوی برخی منابع خبری کردستان عراق نیز منتشر شده است. برخی از همین منابع خبری کردی با انتشار گزارشات مختلفی از سوابق و فعالیت های خرابکارانه کنسولگری و برخی محافل تیمی وابسته به وزارت اطلاعات در شهرهای کردستان عراق، نسبت به تهدید این دو فعال ایرانی و ده ها تن دیگر که به تازگی وارد کردستان عراق شده اند هشدار داده و از حکومت خودگردان کردستان عراق و همچنین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اربیل خواسته است ضمن تامین امنیت این افراد از ادامه تهدیدها و اعمال فشار علیه آنان توسط کنسولگری ایران و محافل وابسته به آن جلوگیری کنند.

قابل ذکر است که به دنبال حوادث بعد از کودتای 22 خرداد، دست کم چهل روزنامه نگار و عکاس مجبور به ترک ایران شده و همراه با ده ها فعال سیاسی و مدنی به کشورهای مجاور از جمله کردستان عراق، ترکیه و آذربایجان پناهند شده و در دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان جهت دریافت پناهندگی نام نویسی کرده اند.

تاکنون گزارشات مختلف و متعددی در خصوص تهدید تلفنی این پناهجویان از سوی محافل امنیتی وابسته به کنسولگری های ایران در این کشورها منتشر شده، اما بسیاری از این روزنامه نگاران به خاطر تحت فشار قرار نگرفتن خانواده های خود در داخل، این مساله را خبری نکرده اند.