تهدید شیخ نشین ها و تشکیل استان خلیج فارس

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با سفر مجدد احمدی نژاد به جنوب

در حالی که احمدی نژاد آماده می شود هفته آینده سفر دیگری به هرمزگان داشته باشد، دو سردار سپاه هشدارهای تندی علیه امارات متحده عربی مطرح کرده اند. همزمان یک نماینده مجلس نام تاریخی “ابوموسی” را جعلی خوانده و یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز از بر هم زدن محیط زیست توسط امارات در خلیج فارس سخن گفته است.

محمود احمدی نژاد قرار است بار دیگر به استان هرمزگان سفر کند تا یکشنبه هفته آینده در اختتامیه جشنواره روز ملی “خلیج فارس” شرکت کند. این سفر از آنجا بحث برانگیز خواهد بود که وی دو هفته پیش در جریان سفر استانی به هرمزگان به جزیره ابوموسی پا گذاشت و باعث اعتراض شدید مقامات امارات متحده عربی به تهران شد. حالا هنوز جنجال ها بر سر آن سفر فرو نکاسته است که رئیس دولت آماده سیاحتی دوباره به جنوب می شود. خبرگزاری فارس گفته است با توجه به اعتراضات “بیجای ” امارات، جشنواره خلیج فارس با “ حساسیت دو چندانی” برگزار خواهد شد.

دهم اردیبهشت، مصادف با عقب نشینی نیروهای پرتغالی از تنگه هرمز، روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.

 

از سردار قادسیه عبرت بگیرید

اما در ادامه تنش های جمهوری اسلامی با همسایگان جنوبی اش، دیروز فرمانده پیشین سپاه نیز به این منازعه پا گذاشت و در پاسخی تلویحی به ادعاهای امارات متحده در قبال جزایر جنوب ایران از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست از سرنوشت “سردار قادسیه” عبرت بگیرند. سردار یحیی صفوی تصریح کرد :” به کسانی که بدنبال ایجاد تنش، تحریف و ادعاهای بی اساس در منطقه هستند توصیه می کنم از سرنوشت سردار قادسیه که ادعاهایی را قبل از جنگ در مورد جزایر ایرانی طرح می کرد درس عبرت بگیرند.” سردار قادسیه لقبی است که صدام حسین دیکتاتور عراق- آن را یدک می کشید.

مشاور آیت الله خامنه ای در امور نظامی همچنین به کشورهای خلیج فارس هشدار داده است تا در “بازی سیاسی قدرت های بیگانه ای که پایه گذار برخی دولت ها در منطقه بوده اند”، وارد نشوند. تقریبا تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس، از جمله امارات متحده، پس از جنگ جهانی دوم از بریتانیا اعلام استقلال کردند. این اتفاق برای شیخ نشین های امارات متحده در سال 1971 رخ داد. زمانی که بریتانیا در توافقی با آخرین شاه ایران، مالکیت ابوموسی را به طور مشترک به ایران و “شارجه” و مالکیت تنب ها را نیز مشترکا به ایران و “راس- الخیمه” واگذار کرد.

سردار صفوی گفته است اگر کشورهای منطقه حرف های بیگانگان را “به زبان” بیاورند، خلیج فارس دچار بحران خواهد شد. وی صراحتا هشدار داده : “این بحران دامن شما را هم خواهد گرفت.”

 

سفر به ابوموسی مثل سفر به اصفهان

از سوی دیگر فرمانده نیروی دریایی سپاه گفته است: “انواع مختلف سیستم‌های تهاجمی و دفاعی از جمله تیپ های تفنگدار دریایی سپاه پاسداران در جزایر ایرانی به خصوص تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی مستقر هستند.”

سردار فدوی از “حاکمیت مطلق” جمهوری اسلامی بر جزیره “ابوموسی” سخن گفته و اینکه: “اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی در جزیره ابوموسی مانند اعمال حاکمیت در تهران است.”

به باور این فرمانده ارشد سپاه سفر احمدی نژاد به این جزیره مثل سفر به اصفهان است.

 

پاسخ سپاه شدید است

سردار فدوی در مواضعی تهدید آمیز، پس از آنکه به جایگاه “دفاعی و تهاجمی” جزایر سه گانه اشاره کرده موضع سپاه در قبال ان ها را چنین توصیف کرده است: “سپاه اجازه ورود هیچ دشمنی را به این جزایر و حتی آبهای سرزمینی را نخواهد داد و در صورت بروز هرگونه اقدام خصمانه با پاسخی شدید مواجه خواهند شد.”

گفتنی است در سال 1992 در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، امارات از طریق شارجه تلاش کرد تا تعدادی از شهروندان هندی پاکستانی و فیلیپینی را در بخشی از ابوموسی که معتقد بود مالکیت اش بر عهده امارات است، سکنی دهد، اما نهادهای نظامی جمهوری اسلامی پیش از آنکه پایشان به خشکی برسد تمام آن ها را امارات بازگرداندند.

 

ایده “بوموسی” و استان خلیج فارس

اما نمایندگان مجلس اصولگرا نیز کوشش کرده اند از قافله واکنش هاو ارائه ایده ها عقب نمانند. برای نمونه روز دوشنبه ولی اسماعیلی با فارس مصاحبه کرد و از تهیه طرحی برای تشکیل “استان توریستی و فرهنگی خلیج فارس” از سوی برخی نمایندگان خبر داد.

او پیشنهاد دیگری نیز برای مطرح کردن دارد و آن اینکه نام جزیره “ابوموسی” به “بوموسی” تغییر ‌کند، حال آنکه بوموسی نام قدیمی این جزیره بوده و از صدها سال پیش ایرانیان و عرب ها از آن استفاده کرده اند. با این حال عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی “ابوموسی” از ترکیب “بوم” یعنی مکان و “موسی” که همان منطقه است تشکیل می‌شود. اسماعیلی معتقد است: “ابوموسی یک نام جعلی است.”

وی در توضیحات دیگری درباره طرح استان “خلیج فارس” گفته است: “با تشکیل این استان هواپیمایی‌هایی که از آسمان این استان عبور می‌کنند مجبورند که هنگام عبور از آسمان این استان هم نام این استان را بگویند.”

 

اعتراض به جزایر مصنوعی امارات

همزمان زهره الهیان که روز یکشنبه پیشنهاد تشکیل فراکسیون “خلیج فارس” در پارلمان را ارائه داده بود دیروز به ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات متحده در منطقه اعتراض کرد و گفت: “اقدام امارات برای ایجاد جزایر مصنوعی در خلیج فارس در تضاد با حقوق محیط زیست است.”

این عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان نه تنها از تمامی کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته تا علیه این اقدام امارات متحده اعتراض کنند بلکه تصریح کرده است: “این اقدام قابلیت پیگیری در سازمان‌های بین‌المللی را دارد.”