دورخیز برای غصب مقام یک زندانی

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» غیبت محسن صفایی فراهانی در جلسه مجمع عمومی فوتبال

مجمع عمومی فوتبال ایران روز شنبه با تاخیری هفت ماهه برگزار شد و در پایان علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد. در این جلسه خبرنگاری راجع به نبود محسن صفایی فراهانی، عضو عالیرتبه جبهه مشارکت و رییس فدراسیون پیشین فدراسیون فوتبال به عنوان عضو هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا سئوال کرد که حضورش در مجمع ضروری و نامش در فهرست واجدین شرایط حضور بود؛کفاشیان که برای این سئوال پاسخی نداشت،بدون اشاره به زندانی بودن فراهانی گفت: “شنیده ‌ام صفایی یکی دو ماه پیش از هیات رییسه AFC استعفا داده است.”

به گزارش خبرگزاریهای داخلی رییس فدراسیونی که چندی پیش علی دایی (کاپیتن و سرمربی پیشین تیم ملی و فعلی پرسپولیس) در یک برنامه زنده تلویزیونی او را “دروغگو” نامیده بود، اظهار کرد: “طبق اساسنامه اعضایی که عضو هیات رییسه AFC هستند می ‌توانند در جلسات مجمع هم شرکت کنند،اما بحث لازم بودن حضور نماینده‌ای از AFC در مجمع وجود ندارد . البته شنیده ‌ام صفایی یکی دو ماه پیش از هیات رییسه AFC استعفا داده است!”

در حالی که تلاش مدیران ورزشی دولت احمدی نژاد برای تصاحب کرسی های جهانی و آسیایی به بهای از دست رفتن مقام نایب رییسی دکترمحمد توکل در فیلا (فدراسیون جهانی کشتی) تمام شده است، علی کفاشیان هم تلاش دارد که با حذف صفایی فراهانی، جانشین او شود. این در حالیست که محمد بن همام، رییس قطری سی ای اف چندی پیش در سفر به ایران از مشکلی که برای صفایی فراهانی به وجود آمده است اظهار تاسف کرده و گفته بود کرسی او تا پایان سال 2011 حفظ خواهد شد.

اما کفاشیان دیروز در پاسخ به خبرنگاری که عضو هیات رییسه نبودن صفایی فراهانی را عاملی برای قطع ارتباط فوتبال ایران با مجامع رسمی قاره و جهان دانست، پاسخ داد: “این جا بحث ایران مطرح است. بالاخره کنفدراسیون فوتبال آسیا این قدر به ایران اهمیت می ‌دهد که عضوی را در AFC به ما اختصاص دهد. اگر بنده هم کاندیدا شوم و رای بیاورم به خاطر نام ایران است، نه شخص خودم. هرچند معتقدم بحث ارتباط فوتبال ما با مجامع دیگر، تا حدی به ارتباطات افراد و نمایندگان و نیز لابی‌های آنها مربوط می ‌شود.”

علی کفاشیان قصد دارد در انتخابات آینده کنفدراسیون فوتبال آسیا که به میزبانی دوحه برگزار خواهد شد، نامزد جانشینی محسن صفایی فراهانی،که هم اکنون در زندان به سر می برد، شود. صفایی فراهانی از اعضای جبهه مشارکت است که در دوران مرخصی از زندان، به اتفاق شش اصلاح طلب دیگر یعنی بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده و فیض الله عرب سرخی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت، همچنین محسن امین زاده و عبدالله رمضان زاده دیگر اعضای جبهه مشارکت که همگی پس از انتخابات ۲۲ خرداد دستگیر شده بودند، از رئیس قوه قضائیه خواست به شکایت آن ها از سردار مشفق و دیگر فرماندهان قرارگاه ثارالله وابسته به سپاه پاسداران به دلیل دخالت در انتخابات رسیدگی کند.
فراهانی پیش از آن به دلیل نارسایی شدید قلبی در بخش CCU یکی از بیمارستان های قلب تهران بستری بوده است.
صفایی فراهانی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش و دعوت از محمود احمدی نژاد به مناظره تلویزیونی، ابتدا به تحریک بازیکنان تیم ملی ایران در بستن مچ بند سبز در مسابقه با کره جنوبی متهم و سپس بازداشت شد.فراهانی پیش از آن در یک برنامه زنده تلویزیونی به صراحت مسئولان دولت از جمله احمدی نژاد ومحمد علی آبادی را به طور مستند به دروغگویی، خلافکاری و ناکارآمدی متهم کرد.