سئوالاتی هست که احمدی نژاد باید پاسخ بدهد

محمد رهبر
محمد رهبر

» توکلی مجلس را به قیام فراخواند

هنوز از سفر احمدی نژاد به لبنان و تبلیغات رسانه های حامی دولت در باشکوه توصیف کردن این سفر چند روزی نگذشته که احمد توکلی  درمصا حبه با همشهری ماه، ماهنامه ای سیاسی که  تحت مجموعه مدیریتی محمد باقر قالیباف شهردار تهران قرار دارد، مجلس را به قیام علیه احمدی نژاد فراخواند. توکلی که از منتقدین دولت احمدی نژاد به شمار می رود، در این مصاحبه همچنین خبر داده که طرح سئوال از احمدی نژاد در مجلس به جریان افتاده است.

این چهره سرشناس جناح راست که خود یکبار تا نامزدی ریاست جمهوری پیش رفته، مجلس شورای اسلامی را به کوتاهی در امر نظارت بر احمدی نژاد متهم کرده و به همشهری ماه گفته است: “من عمیقا متاسف هستم که مجلس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. به هرحال شرایط به سمتی سوق پیدا می کند که مجلس به این وظیفه خود قیام کند و رئیس جمهور هم بداند که در برابر هر موضع گیری خود باید پاسخ منطقی ارائه کند.”

درخواست قیام توکلی از مجلس در حالی صورت می گیرد که مجلس شورای اسلامی در ماههای اخیر حتی نتوانسته است یک وزیر دولت احمدی نژاد را استیضاح کند. آخرین نمونه این نا کامی ها، استیضاح وزیر آموزش پرورش بود که  در اوایل مهر ماه به امضای نمایندگان رسید، اما در پیچ و خم هیات رئیسه و ابلاغ به دولت، نمایندگان امضای خود را پس گرفتند. این در حالی است که برای استیضاح یک وزیر تنها 10 امضا کافی است و این قابل قیاس با سئوال از ریس جمهور نیست که نیاز به امضای یک چهارم مجلس یعنی هفتاد و سه نماینده دارد.

 

این تابو باید شکسته شود

احمد توکلی، وضعیت احمدی نژاد را با بنی صدر اولین رییس جمهور نظام اسلامی  قیاس می کند و با بیان اینکه به عقیده او احمدی نژاد باید هر ماه به مجلس تو ضیح دهد، می گوید: “مجلس تا الان یک بار زمان بنی صدرتکلیف خود را انجام داد. بعدا سابقه نداشت  که مجلس بخواهد از رئیس جمهور سئوال کند.متاسفانه این مساله به یک تابو تبدیل شده که گویی سئوال کردن از رئیس جمهور خیلی بد است. در حالیکه من معتقدم که رئیس جمهور باید ماهی یک بار برای  پاسخ به  سئوالات به مجلس بیاید؛ ضعف مجلس در این جا است. البته وقت رئیس جمهور را نباید برای مسائل جزیی گرفت و فرقی نمی کند که رئیس جمهور چه کسی باشد ولی حوادث خیلی مهمی رخ داده که باید رئیس جمهور در مورد، آن پاسخ بدهد.”

این در حالیست که پیش از این احمدی نژاد در مصا حبه ای جنجالی، شان مجلس را زیر سئوال برده و مدعی شده بود دولت در راس امور است چرا که با قانون اساسی تغییر یافته سال 68، نظام حکومتی ایران با حذف نخست وزیر، از پارلمانی به ریاستی تغییر کرده است.

 احمد توکلی با تمام حرفهای احمدی نژاد مخالف است و به همشهری ماه می گوید: “اولا نظام ما هیچگاه پارلمانی نبوده است؛ نظام پارلمانی مثل انگلیس، در جایی است که دولت از دل مجلس بیرون می آید. ثانیا، باید ایشان در نظر داشته باشند که مجلس می تواند وزیران یا کل کابینه را ساقط کند. مجلس می تواند رئیس جمهور را از ادامه کار بازبدارد و رای به عدم کفایت رئیس جمهور بدهد. درحالیکه عکس آن صادق نیست. ایشان نمی تواند به مجلس متعرض شود و یک نماینده را جابجا کند، چه رسد به انحلال مجلس.”

طرح سئوال و حتی استیضاح احمدی نژاد از همان روز که او مجلس را از راس امور به زیر کشید، آغاز شد. محمد رضا باهنر، نماینده منتقد دولت و هم سو با احمد توکلی گفته های احمدی نژاد را توهم آمیز توصیف کرد و گفت مجلس می تواند رئیس جمهور را استیضاح کند و رای عدم کفایت دهد. البته باهنر اضافه کرد که: “انشاالله آن روز پیش نیاید.”

 

احمدی نژاد باید به چه سئوالی پاسخ دهد

طرح سئوال از احمدی نژاد 20 مهر ماه  در حالی کلید خورد که یکی از نمایندگان منتقد دولت که نامش فاش نشده بود، در مجلس به دنبال جمع آوری امضا برآمد و آنگونه که سایت جهان نیوز مدعی شد، تا

پایان وقت اداری، هشت نفر از نمایندگان طرح سئوال را امضا کردند. اما سئوالات درباره چه بود؟

علی مطهری ـ یکی از چهره های اصلی مخالف دولت و احمدی نژاد و یکی از طرفداران طرح سئوال ـ در اینباره به خبر گزاری مهر می گوید: “ما به دنبال آن هستیم که حتما از رییس جمهور سئوال کنیم، اجازه دهید مباحث رسانه ای نشود چرا که وقتی موضوعات رسانه ای می شود، امکان تحقق آن کم می شود.”

بااین حال علی مطهری با اصرار خبرنگاران محور سئوالات را ذکر کرد: اظهارات مشایی درباره مکتب ایرانی، در راس نبودن مجلس و مسائل فرهنگی جامعه.

حالا احمد توکلی درمصاحبه اش یک مورد دیگر هم به سئوالات افزوده است: “منشور کوروش”.

توکلی معتقد است آمدن منشور کوروش به ایران و تبلیغات پر هیا هوی دولت درباره کوروش و منشورش همه توطئه انگلیس بوده است: “دولت به جای ایجاد و تقویت تفاهم، مرتب مسائلی را مطرح می کند که دغدغه مردم نیست همچنانکه در این شرایط  منشور کوروش را مطرح می کند که باید پرسید منشور کوروش چه تاثیری  در زندگی افراد دارد؟ صرفنظر از اینکه بخواهیم در مورد صحت و سقم آن بحث کنیم و اینکه هدف  انگلیس از دادن این منشور با فراغ بال زمانی برای بازگرداندن، چیست چون در زمان شاه معدوم فقط 10 روز به ایران فرصت دادند که این منشور را در اختیار داشته باشد حالا مگر چه اتفاقی افتاده است؟”

آخرین استیضاح یک رئیس جمهور در نظام اسلامی به خرداد ماه سال 60 باز می گردد که اکثریت قریب به اتفاق مجلس به عدم کفایت بنی صدر رای دادند؛ رایی که پشتوانه و نظر مساعد آیت الله خمینی را باخود داشت. طرح سئوال از احمدی نژاد در شرایط فعلی آنگونه که احمد توکلی می گوید، تنها به چند نماینده محدود می شود؛ علی مطهری که نشریات حامی احمدی نژا دوی را نویسنده طرح سئوال می داند و محمد رضا با هنر که به گفته توکلی با او در سئوال از احمدی نژاد هم نظر است و البته علی لاریجانی که توکلی معتقدست به طور جدی به دنبال تعدیل قدرت احمدی نژاد است.