تخلفات قانونی نایب امام زمان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» زمان حکومت ولی‌فقیه هم‌چون امام غایب نامحدود است

هم‌زمان با وقاع جنگ لفظی میان اصول‌گرایان و برخی نهادهای تصمیم‌ساز نظام درباره نامه احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس، غلام‌حسین الهام، عضو سابق حقوق‌دان شورای نگهبان و مشاور حقوقی احمدی‌نژاد، فاش کرد که احمدی‌نژاد، دو هفته پیش از این نیز، نامه‌ای با لحن مشابه برای رهبر جمهوری‌اسلامی ارسال کرده بود.

آن‌گونه که الهام اعلام کرده است، احمدی‌نژاد دو هفته پیش و در جریان کشمکش مجلس و شورای نگهبان بر سر نحوه انتخاب رییس بانک مرکزی “نامه‌ای با ادبیات و استدلال‌های مشابه را به رهبر انقلاب نوشته است و ایشان نیز پس از آن نامه، دستور دادند که ماده 80 لایحه برنامه پنجم توسعه که به نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی اختصاص دارد، به صورت معضل بررسی شود.”

الهام از این تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای با عنوان “ابتکار رهبری در سلب استقلال مجمع برای تصمیم‌گیری‌ نهایی در موضوع بانک‌ مرکزی و جلوگیری از تغییر قانون اساسی” یاد کرده است.

وی همچنین تلویحا مسوولیت نحوه ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به معضلات کشور و تخطی از قانون اساسی را به گردن رهبر جمهوری‌اسلامی انداخته است: “مجمع تشخیص مصلحت برای استفاده از ظرفیت‌های نظام اسلامی تاسیس شده، به‌خصوص استفاده از ظرفیت احکام حکومتی اسلامی که مغفول مانده بود و به همین خاطر مجمع تشکیل شد و این‌که ظرفیت نظام اسلامی افزایش پیدا کند. ولی اتفاقی که بعد از آن افتاد، برخلاف مشی امام(ره) بود. هنگامی که تاسیس مجمع در حال قانونی شدن بود، امام(ره) تصریح کرده بودند که مجمع نباید در عرض دیگر قوا باشد و در واقع مجمع باید مسیری برای حل معضلات نظام باشد.”

سخنان الهام در حالی بیان شده است که در محافل سیاسی، هم‌چنان درباره نامه جنجالی محمود احمدی‌نژاد خطاب به نمایندگان مجلس، بحث‌های فراوانی وجود دارد.

نامه احمدی‌نژاد شامل گلایه‌هایی از رییس مجلس و رییس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. احمدی‌نژاد در نامه خود مدعی شده بود که این نهادها، قصد دارند اختیارات وی را محدود کنند. وی همچنین مجمع تشخیص مصلحت را به تغییر قانون اساسی متهم کرده بود. ادعاهایی که با واکنش شدید نمایندگان مجلس و همچنین روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بود.

در یکی از آخرین واکنش‌ها به نامه احمدی‌نژاد، حسین شریعتمداری، مدیرمسوول و “نماینده ولی‌فقیه” در موسسه کیهان، نوشت: “آیا نامه سرگشاده آقای احمدی‌نژاد با توجه به تاکید ایشان بر ضرورت پیروی از نظرات دلسوزانه رهبری- که وظیفه شرعی و قانونی همه مسئولان است - با سفارش اکید حضرت آقا ناهمخوان نیست؟! رهبرمعظم انقلاب در بیانات دیگری، نسبت به رسانه‌ای شدن اختلاف مسئولان هشدار جدی داده‌اند و این اختلافات را طبیعی و در نشست‌های صمیمانه و کارشناسی قابل حل دانسته‌اند. به عنوان مثال، تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام برای خارج کردن بانک مرکزی از چرخه اختیارات دولت که آقای احمدی‌نژاد به حق آن را ناشایست و غیرقانونی دانسته‌اند، در حالی از سوی ایشان در نامه سرگشاده مورد اشاره مطرح شده است که تصمیم مجمع تشخیص مصلحت با ورود رهبرمعظم انقلاب لغو شده بود بنابراین طرح آن در نامه یاد شده، ضرورتی نداشت.”

 

آیت‌الله خامنه‌ای و اختیارات رهبر جمهوری‌اسلامی

رهبر در قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، بالاترین مقام رسمی کشور است که توسط مجلس خبرگان برگزیده می‌شود. براساس اصل 110 قانون اساسی، وی دارای اختیارات مشخصی است که باید در چارچوب آن عمل کند.

اما پس از انتخابات دوم خرداد سال 76، آیت‌الله خامنه‌ای رسما به اختیارات خود افزوده است. وی در همان زمان، با سپردن ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به اکبر هاشمی‌رفسنجانی، تلاش کرد تا این نهاد را به عنوان یکی از نهادهای بالادستی دولت قرار دهد که سیاست‌های کلی نظام را معین می‌کند. وی همچنین از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی، که در قانون اساسی نامی از آن برده نشده، سیاست‌های فرهنگی را تعیین می‌کند.

علاوه بر نیروهای مسلح - سپاه، ارتش و نیروی انتظامی - و مجمع تشخیص مصلحت نظام که اعضای آن را مقام رهبری تعیین می‌کند، دادگاه ویژه روحانیت، صدا و سیما، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد امام خمینی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت و آستان قدس رضوی از دیگر نهادهایی هستند که به طور مستقیم زیر نظر رهبر جمهوری‌اسلامی فعالیت می‌کنند.

با این همه وی به دنبال نامه محمود احمدی‌نژاد، درباره مصوبات مجلس و عدم قدرت اجرای آن، موضوع را به گروهی ویژه از نمیاندگان مجلس و شورای نگهبان ارجاع داد، در حالی که براساس نص صریح قانون اساسی، این مساله در حیطه اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام است. همچنین نحوه ورود وی به مساله تعیین رییس کل بانک مرکزی، با انتقاد حقوق‌دانان مواجه شده بود.

گرچه این نحوه ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسایل، تازگی ندارد. در زمان فعالیت مجلس ششم، مجمع بارها، قوانین مصوب مجلس را که به دلیل اختلاف با شورای نگهبان، به این نهاد ارجاع داده شده بود،  تغییر داد. همچنین این نهاد، در آغاز روی کار آمدن مجلس هفتم، برنامه چهارم توسعه را که توسط مجلس ششم تصویب شده بود، به مجلس هفتم ارجاع داد تا اصلاح شود. امری که پیش از آن سابقه نداشته است.

اکنون و با اعتراض احمدی‌نژاد و حامیانش به اختیارات مجمع تشخیص مصلحت، که ریاست آن با هاشمی‌رفسنجانی، از مخالفان اصلی احمدی‌نژاد است - باید منتظر ماند و دید که رهبر جمهوری‌اسلامی چه تدبیری برای حل دلخوری احمدی‌نژاد برخواهد گزید.

 

افزایش تمجیدها از آیت‌الله خامنه‌ای

سخنان غلام‌حسین الهام در تمجید از ابتکار آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده است که عبد‌النبی نمازی امام جمعه کاشان و عضو مجلس خبرگان رهبری، نیز در سخنانی گفت: “دنیا در نظر ولی‌فقیه حقیر است و تمام رهبران جهان به غیر ازآیت‌الله خامنه‌ای دارای پرونده‌های اخلاقی و اقتصادی هستند. کارنامه ۲۱ ساله مقام معظم رهبری کارنامه کاملا درخشانی است که در آینده کشف خواهد شد.”

وی که در مراسم برگزار شده توسط حزب موتلفه سخن می‌گفت، همچنین اضافه کرده است: “از آن‌جا که ولی‌فقیه نایب امام دوازدهم شیعیان است، نمی‌توان برای آن حدود زمانی و مکانی تعیین کرد. همان‌طور که حکومت امام، زمان‌بردار نیست، حکومت ولی فقیه نیز زمان‌بردار نیست.”

وی همچنین در سخنان خود از نظام ولایت فقیه با عنوان “بهترین و مترقی‌ترین نظام سیاسی” در جهان یاد کرده است.

سخنان نمازی در حالی بیان می‌شود که احمد خاتمی، دیگر عضو مجلس خبرگان نیز، در نماز جمعه این هفته تهران، گفت: “یکی دیگر از عناصر مهم در داشتن آینده‌ای درخشان برای انقلاب اسلامی، رهبری است. انقلاب اسلامی ایران خلاء‌ رهبری را نداشته و همواره فقیهی عالم 32 سال انقلاب اسلامی را به پیش برده است”.

وی همچنین با اشاره به این که “ما ولی فقیه خود را جانشین امام زمان می‌دانیم”، تصریح کرد: “جریان فتنه در طول 8 ماه تلاش خود سعی داشت قداست رهبری را بشکند. اما دیدیم که خودشان شکسته شدند. در فتنه سال گذشته آنچه که مطرح بود، شکستن قداست ولایت بود اما ملت ایران با بصیرت خود به محبوبیت رهبری اضافه کردند.”