در ساختار قدرت مهره‌چینی می‌کنند

نویسنده
حسین محمدی

» افشاگری شریعتمداری درباره جنجال سازی های مشائی

اختلافات اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد و حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، گویا تمامی ندارد.

در حالی که در روزهای گذشته، برخی از سایت‌های نزدیک به مشایی، به افشاگری درباره برخی از اصول‌گرایان پرداخته بودند، حسین شریعتمداری، در سخنانی از اسفندیار رحیم‌مشایی با عنوان هدایت‌گر جریانی نام برد که معتقد به ولایت امام زمان منهای ولایت فقیه است و مشغول “مهره‌چینی” در ساختار قدرت است.

وی همچنین اضافه کرده است که  این جریان با بهره‌گیری از موقعیت خود برخی افراد بد سابقه را در مسئولیت می‌گمارد که باید با نگاه شک و تردید به آن‌ها نگاه کرد. مدیر مسوول کیهان اضافه کرده است که: “این جریان ادعا می‌کند که به ولایت حضرت صاحب‌الزمان اعتقاد دارند ولی حاضر نیستند این اعتقاد در بوته اعتقاد به ولایت فقیه مورد ارزیابی قرار بگیرد. برخی از اظهارنظرهای بی‌اساس که این روز‌ها درباره اسلام و ایران و پیامبران الهی مطرح می‌شود برای رد گم کردن است.”

سخنان شریعتمداری در حالی بیان شده است که احمد خاتمی نیز در نماز جمعه تهران، در این باره گفته است: “آینده انقلاب اسلامی را دین رقم می‌زند و دم زدن از ناسیونالیسم با جنس انقلاب اسلامی یکی نیست.”

حسین شریعتمداری اما هدف از ایراد چنین سخنانی را این‌گونه بیان کرد: “برای رد گم کردن است تا در پوشش غباری که این اظهارات در فضای سیاسی جامعه می‌پراکند، فعالیت‌های اصلی و فتنه‌گرانه نظیر مهر‌ه‌چینی‌ها، عزل و نصب‌های جهت‌دار و هزینه کردن بیت المال برای جذب مسئله دار‌ها دیده نشود.”

این نخستین بار نیست که جریانات حامی احمدی‌نژاد و شخص شریعتمداری به رحیم‌مشایی حمله می‌کنند. بسیاری از اصول‌گرایان به دلیل حضور مشایی در کنار احمدی‌نژاد، از وی انتقاد می‌کنند. بسیاری نیز وی را مرد پشت پرده بسیاری از تصمیمات و همچنین موثرترین فرد در برکناری یا انتصاب افراد می‌دانند.

هم‌زمان با برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه، روزنامه کیهان با انتقاد از این برخورد نوشته بود: “چند ماه قبل، وقتی آقای رییس‌جمهور، چند تن از نزدیکان خود از جمله آقای اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان نماینده ویژه خود در امور خاورمیانه، آفریقا، آسیا و… منصوب کرد، این اقدام ایشان با اعتراض آقای متکی روبرو شد که معتقد بود انتصاب نماینده ویژه، حرکتی موازی در سیاست خارجی و آسیب‌رسان است و اما، پس از تاکید رهبرمعظم انقلاب بر اجتناب و پرهیز دولت از موازی کاری در سیاست خارجی، رییس‌جمهور محترم احکام صادره را لغو و مسوولیت نمایندگان ویژه را به «مشاور» تغییر داد. ولی سه روز قبل، آقای اسفندیار رحیم‌مشایی حامل پیام رییس‌جمهور به ملک عبدالله پادشاه اردن بود. این ماموریت آقای مشایی با جایگاه رسمی وی به عنوان رئیس دفتر رییس‌جمهور هم‌خوانی چندانی ندارد و به پست و جایگاه “مامور ویژه” شبیه‌تر است شاید این ماموریت با اعتراض آقای متکی روبرو شده باشد.”

منصور ارضی، مداح نزدیک به لایه‌های فوقانی حاکمیت نیز، علت برکناری مهرداد بذرپاش را این‌گونه توصیف کرده بود: “علت برکناری بذرپاش حضر در مجلس من بود. عده‌ای در دفتر رییس‌جمهوری به دنبال حذف نیروهای حزب‌اللهی و کارآمد از دولت هستند. متا‌سفانه آن فرد خاص در دفتر رییس‌جمهور دارد مثل زمان خاتمی تمام نیروهای مخلص را طرد می‌کند.”

 

کیهان و احمدی‌نژاد، رحیم‌مشایی و احمدی‌نژاد

سخنان شریعتمداری درباره رحیم‌مشایی در حالی بیان شده است که هفته گذشته، محمدجعفر بهداد خبرنگار کیهان همکاران خود را به تلاش برای حذف فیزیکی اطرافیان احمدی‌نژاد متهم کرده بود. آن‌طور که بهداد گفته بود، شریعتمداری با تشکیل مجموعه‌ای تلاش داشته اطرافیان احمدی‌نژاد را تا سال ۱۳۹۰ به طور فیزیکی حذف کند.

مهدی محمدی عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان هم ۳۱ تیرماه سال‌ جاری در جلسه انصار حزب‌الله برای نخستین‌بار گفته بود “احمدی‌نژاد ضلع سوم فتنه” است. محمدی در این جلسه گفت که جریانی تلاش می‌کند “دور آقا را خلوت کند و فقط خودش بماند و زمانی که چنین شد بگوید حالا که من فقط مانده‌ام، باید اختیارات را تفویض کنید؛ چرا که من ۲۵ میلیون رأی دارم.”

همچنین امیر عاملی، شاعر این روزنامه، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به شریعتمداری، نوشته بود: “جنابعالی و خیلی از کیهانیان دافعه تشریف دارید. دچار غرور شده و علیرغم بقیه صاحب روزنامه ها، دائم در تلویزیون می آیید و حرف های گنده گنده و شعاری می زنید که چهار تا آدم ساده بگویند مالک اشتر هستید… کیهان  جز بد بینی و رسوا کردن کاری نمی کند و همواره علیه دشمنان خیالی در حال معرکه گرفتن است… دور وراجی های سیاسی و سیاه نمایی تمام شده است.”

وب‌سایت دیدگاه‌نیوز نزدیک به اسفندیار رحیم‌مشایی نیز چند روز پیش اعلام کرده بود روزنامه کیهان با بحران مشروعیت و مقبولیت دست و پنجه نرم می‌کند و بسیاری از نسخه‌های آن در حال حاضر در نهاد‌های دولتی توزیع می‌شود. این سایت همچنین با انتقاد از عملکرد حسین شریعتمداری در اداره موسسه کیهان نوشته بود که نشریات اقماری این موسسه در حال حاضر به دلیل “تندروی‌های آقای شریعتمداری رو به تعطیلی” هستند.

 

مشایی: ئلی‌امر مسلمین و روشنفکر دینی با طعم نهضت سفید علوی

انتقادها از مشایی در حالی صورت می‌گیرد که برخی نیز به شدت در حال حمایت از وی هستند. حمایت‌هایی که به گفته سایت اصول‌گرای صراط‌نیوز، “هم اکنون کلید ترقی در دستگاه های دولتی است!”

از آن جمله، برزین، رییس هیت مدیره‌ شرکت نمایشگاه‌های‌ میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرعامل گروه هتل‌های هما، در سخنانی درباره مشایی گفت: “مشایی، تراز نوینی از روشنفکری دینی را درس می‌دهد. مشایی یک پدیده‌ای است که به عمق تاریخ نقب می‌زند، از نهضت سبز فاطمی آغاز و از نهضت سرخ حسینی عبور می‌کند و به نهضت سفید علوی می‌بالد. مشایی نگاهش را براساس فرهنگ انتظار که عمده‌ی شاخص‌های آن نفی باورهای غلط، امید‌بخشی، روشنفکری و امید به فردای روشن است، تعریف کرده است.”

یک سایت حامی مشایی نیز با اشاره به منتقدان و مخالفان مشایی مبنی بر “نفهمیدن نظرات و تدابیر وی ونام بردن از او به عنوان یار صدیق رییس جمهور”، آن‌ها را به سکوت و پذیرش در قبال اقدامات مشایی توصیه کرده است.

در این مقاله امده است: “مشایی نیز بر اساس آموزه های صریح قرآن سیاست ورزی می کند و بر اساس همین آموزه تدابیر لازم را برای تحکیم و تثبیت آینده نظام مقدس جمهوری اسلامی اتخاذ می نماید.”

این نوشته متنتقدان مشایی را “مخالف اموزه های راستین قران” دانسته و نوشته است “آنهایی که نمی دانند دولت بر چه اساسی تدبیر می کند و عمل می کند اینگونه یاران صدیق رییس جمهور را مورد هجمه قرار می دهند در حقیقت خلاف آیه های راستین قرآن عمل می کنند. منتقدان چشم بر منافع شخصی و حزبی خود ببندند و اجازه دهند که این دولت و نظریه پردازان این دولت همچون مشایی ها بر اساس منافع ملی تدبیر کنند و عمل نمایند.”