نباید زمان را تلف کرد

نویسنده
تلگراف

» گزارش تلگراف از کنفرانس پاریس در باره داعش

در حالیکه‌ جهان اذعان دارد که برای مبارزه با گروه تروریستی داعش “وقتی برای از دست دادن وجود ندارد،” ائتلاف ۲۷ کشور، روز دوشنبه برای مبارزه با دولت اسلامی بیانیه صادر کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان میزبان کنفرانس پاریس، این هشدار را صادر کرد. این کنفرانس به عنوان قدمی مهم در ایجاد ائتلاف جهانی برای مبارزه علیه داعش محسوب می‌شود.

داعش که سرِ دو آمریکایی و یک انگلیسی را بریده است، در حال حاضر هزاران کیلومتر مربع از مناطق مرزی بین عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورده است و شمار جنگجویانش به ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

آمریکا تاکنون ۱۶۰ حمله هوایی در شمال عراق انجام داده است. باراک اوباما از متحدان خود خواسته است برای ایجاد یک کمپین نظامی جدید برای نابودی داعش به او بپیوندند.

این تلاش‌ها علاوه بر کمک به نیروهای کرد و ارتش عراق، احتمالا حملات هوایی جدیدی در عراق و سوریه را نیز شامل می‌شود.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه گفت: “بریتانیا نقشی مهم ایفا خواهد کرد اما هنوز در مورد چگونگی همکاری تصمیم نگرفته‌ایم.”

آقای هاموند گفت،‌ کنفرانس پاریس نشان می‌دهد ما در حال جلب حمایت برای ائتلاف و اهداف آن هستیم. چیزی نمی‌تواند ما را از هدف استراتژیک خود برای نابودی داعش و ایدئولوژی بربرانه آن‌ها دور کند.

از این ۲۷ کشور، ۱۰ تای آنها از میان کشورهای عربی بودند. حضور آن‌ها به این منظور است که نشان دهند این ائتلاف فراتر از قدرت غرب می‌رود.

هاموند گفت: “این یک تهدید جهانی است و پاسخ به آن هم باید جهانی باشد. زمانی برای از دست دادن وجود ندارد.”

بیانیه‌ای که توسط این کنفرانس امضاء شد، وعده داد که به دولت جدید عراق کمک همه‌جانبه کند تا داعش را از کشور خود پاک کند.

عراق رسما از آمریکا و کشورهای دیگر خواسته است تا علیه داعش به حمله هوایی دست بزنند و هرگونه موانع حقوقی را از میان برده است. اما فواد معصوم، رئیس‌جمهور جدید عراق، گفته است مواضع آنها در سوریه هم باید بمباران شود.

وی گفت: “ما درخواست می‌کنیم حملات هوایی بصورت مداوم علیه مواضع تروریست‌ها ادامه یابد. نباید اجازه دهیم پناهگاه بسازند. باید آنها را هرجا که هستند دنبال کنیم. باید منابع مالی آن‌ها را قطع کنیم. باید آن‌ها را مجازات کنیم و نگذاریم مبارزان از کشورهای همسایه به آن‌ها بپیوندند.”

با این‌حال، بمباران مواضع در سوریه با پیچیدگی‌های حقوقی و نظامی همراه است. آمریکا و متحدانش همکاری را با بشار اسد را منتفی دانسته‌اند که به این معناست که حمله هوایی در سوریه بدون اجازه دولت این کشور صورت می‌گیرد.

ائتلاف علیه داعش باید بزودی تصمیم بگیرد که موانع حقوقی را توسط یک قطعنامه سازمان ملل برای حمله هوایی در سوریه از میان بردارد. اما این موضوع باید با موافقت هر پنج عضو شورای امنیت، از جمله روسیه و چین، که در گذشته با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرده‌اند، همراه باشد.

روسیه و چین در کنفرانس پاریس حاضر بودند اما موضع آن‌ها در مورد هرگونه قطعنامه احتمالی سازمان ملل مشخص نیست. مسئله دیگر این است که آیا آمریکا و قدرت‌های غربی با ایران همکاری می‌کنند یا خیر. ایران به عنوان یک قدرت شیعه با افراط‌گرایی سنی داعش مخالف است. اما دشمنی بین ایران و آمریکا هنوز از پیوستن آن‌ها به یکدیگر علیه دشمن مشترک جلوگیری می‌کند. ایران به کنفرانس پاریس دعوت نشده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران، گفته است: “من پیشنهاد آمریکا به ایران در مورد داعش را قبول نکردم چون دستان آمریکا در این مورد آلوده است. هدف آمریکا در مبارزه با داعش اشغال منطقه و ایجاد شرایطی است که بتواند هروقت که خواست جنایاتش را مرتکب شود.”

آمریکا برای شکل دادن ستون فقرات غیرغربی ائتلاف به کشورهای عربی متکی شده است. عربستان و امارات که هر دو در پاریس حضور داشتند، مجهز به نیروی هوایی آمریکایی هستند و می‌توانند به هرگونه کمپین نظامی بپیوندند.

منبع: تلگراف - 15 سپتامبر