سازمان ملل و معمای مقاصد هسته ای ایران

نویسنده

sazmanmellal.jpg

مدیرکل نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل دوشنبه گفت تحقیقت 6 ساله تنوانسته احتمال انجام برنامه ‏هسته ای مخفی ایران را کنار بگذارد. او از ایران خواست با پایان دادن به روش های مرموز خود، ‏اطمینان خاطر دنیا را جلب کند.


اروپا نیز در جلسه گشایش کنفرانس 145 عضو آژانس بین المللی انرژی هسته ای در روز دوشنبه، از ‏ایران خواست با تحقیقات سازمان ملل که برای ارزیابی فعالیت های گذشته و حال حاضر هسته ای ‏ایران در جریان است، همکاری کامل بکند.‏

اتحادیه اروپا اعلام کرد: «جامعه جهانی نمی تواند دورنمای مجهز شدن ایران به تسلیحات هسته ای را ‏بپذیرد.»


اسرائیل هم ایران را به پشتیبانی از تلاش های اسلامی برای معرفی کردن اسرائیل به عنوان یک خطر ‏هسته ای در خاورمیانه متهم کرد.


شائول چورف نماینده اسرائیل در آژانس پرسید: «چه توجیه اخلاقی در پشت حمایت از این موضع ‏وجود دارد که حق اسرائیل را برای موجودیت به رسمیت نمی شناسد و سیاستهای اسرائیل را که در ‏راستای حفظ بقای خود تنظیم شده اند، به باد انتقاد می گیرد؟»‏

او به درخواست محمود احمدی نژاد- رئیس جمهور ایران- مبنی بر لزوم حذف اسرائیل از نقشه جهان ‏اشاره می کرد.


ایران نیز در مقابل، آمریکا، انگلستان و فرانسه را به نقض تعهد خود در عدم اشاعه جنگ افزار هسته ‏ای به دلیل «همکاری بی وقفه و مساعدت در تکنولوژی تسلیحات هسته ای» اسرائیل متهم نمود.


علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، «مداخله غیرقانونی و توجیه ناپذیر شورای امنیت سازمان ‏ملل» به منظور مجبور ساختن کشورش به دست برداشتن از غنی سازی اورانیوم، که به گفته او هرگز ‏اتفاق نخواهد افتاد، را محکوم کرد.


ایران به همراه سوریه حضور شاخصی در کنفرانس وین دارند زیرا این دو کشور در بین چهار ‏عضوی قراردارند که تلاش می کنند کرسی نمایندگی منطقه جغرافیائی خود را در شورای تصمیم ‏گیرنده حکام آژانس بدست آورند.


تهران با فشار آمریکا برای معرفی افغانستان یا قزاقستان به جای سوریه مقابله می کند. سوریه در ‏معرض اتهام آژانس بین المللی هسته ای برای دراختیار داشتن یک برنامه مخفی هسته ای قرار دارد. ‏این برنامه شامل یک رآکتور تولید پلوتونیم است که سال گذشته هدف حمله اسرائیل قرار گرفت.


اگر یک منطقه جغرافیائی با نامزد معرفی شده موافقت نکند، انتخاب نماینده منطقه ای از سوی ‏کنفرانس به رأی گذاشته خواهد شد. ‏

محمد البرادعی مدیر کل نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه خود بر روی مسأله ‏خودداری ایران از تعلیق غنی سازی اورانیوم و اتهامات مربوط به طرح قبلی این کشور برای توسعه ‏بمب هسته ای متمرکز شد.


شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه قطعنامه ای را علیه ایران به تصویب رساند که از سرپیچی ‏ایران بر سر مسأله غنی سازی- که می تواند هم در تولید سوخت هسته ای و هم ساخت کلاهک هسته ‏ای به کار گرفته شود- انتقاد نموده است.


آقای البرادعی گفت: ایران می بایست «تمام ابزارهای شفاف سازی را… که اعتماد لازم برای صرفاً ‏صلح آمیز بودن ماهیت برنامه آن کشور را جلب می کند، به کار بندد. این برای ایران، خاورمیانه و ‏همه دنیا خوب است.»


او با هشدار به فشار موجود بر روی سازمان تحت مدیریت خود در پیشبرد مسؤولیت عدم اشاعه ‏جنگ افزار هسته ای و پیشگیری از قرار گرفتن بمب هسته ای در اختیار تروریست ها، خواستار ‏اختصاص بودجه بیشتر به آژانس شد.‏

منبع: واشنگتن پست- 30 سپتامبر - 2008‏