از حق مان نمی گذریم، ولی همکاری می کنیم

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از رویکرد جدید ایران

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز سه شنبه با تکرار یکی از جملات سلف خود محمود احمدی نژاد تأکید کرد که کشورش “سر سوزنی” هم از حق اتمی خود چشم پوشی نخواهد کرد و به کشورهای بزرگ هشدار داد که زمان برای انجام مذاکره “همیشگی” نیست.

آقای روحانی که کشورش علی رغم تکذیب های مکرر به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی متهم شده گفت: “در مورد مسأله اتمی، دولت ما سر سوزنی هم از حق خود کوتاه نخواهد آمد، ولی درعین حال تلاش می کند که با منطق و استدلال در مذاکرات پیشروی کند.”

محمود احمدی نژاد، شخصیت محافظه کار، از سال ۲۰۰۵ همواره غرب را به چالش کشید و مدام این جمله را تکرار می کرد که ایران “در مورد حقوق مشروع خود در برنامه اتمی یک گام هم عقب نشینی نمی کند”.

آقای روحانی در مصاحبه ای که به صورت زنده از تلویزیون دولتی پخش می شد، خاطرنشان کرد که دولت اش “آماده است تا مشکلات مربوط به پرونده اتمی را گام به گام حل و فصل کند تا هر دو طرف در مذاکرات برنده باشند”.

او اظهار کرد که برای داشتن “انعطاف پذیری” در مذاکرات، از حمایت تلویحی رهبر علی خامنه ای که مسؤول تصمیم گیری های نهایی در مورد برنامه اتمی است برخوردار است.

ولی او هشدار داد که “مهلت برای حل و فصل کردن این مسأله نامحدود نخواهد بود”. او گفت: “جهان باید از فرصتی که ازسوی مردم کشورم با انتخاب من پیش آمده استفاده کند.”

روز دوشنبه یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی، همکاری ایران را “فوری و ضروری” خواند و ازسوی دیگر خاطرنشان ساخت که “آژانس آماده است تا با هیأت جدید ایران برای حل و فصل کردن این مسأله همکاری کند”.

رسانه های محلی به نقل از آقای روحانی نوشتند: “غرب باید بداند که هیچ نتیجه ای از تهدیدها و فشارهایی که بر ایران اعمال می کند نمی گیرد.”

آقای روحانی درتلاش است تا تحریم هایی را که بر اقتصاد کشور فشار وارد کرده کاهش دهد و درهمین راستا تصمیم هایی را اتخاذ نموده که نشان از خواست او برای اتخاذ رویکرد جدید در مذاکرات با گروه ۵+۱ دارد.

او به همین دلیل محمد جواد ظریف، یکی از نزدیکان خود را، مسؤول مذاکرات اتمی کرده،  رضا نجفی را بجای علی اصغر سلطانیه به عنوان نماینده ایران در آژانس اتمی انتخاب نموده و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه سابق را، که به داشتن مواضع عملگرایانه مشهور است، در رأس سازمان انرژی اتمی ایران قرار داده.

او روز سه شنبه علی شمخانی، وزیر سابق دفاع را بجای سعید جلیلی به عنوان دبیر کل شورایعالی امنیت ملی انتخاب نمود.

قرار است آقای ظریف در اواخر سپتامبر با کاترین اشتون، رییس دیپلماسی اروپا، و لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود، دیدار کند که طی دو سال اخیر اولین دیدار دوطرفه در این سطح است.

منبع: لیبراسیون، ۱۰ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran