احتمال استرداد اعضای مجاهدین به ایران

نویسنده

» گزارشی از ای بی سی

آدام شرک

گروه مخالف حکومت ایران که هفته گذشته، کمپ اش در عراق مورد حمله خشونتباری قرار گرفت، ادعا کرد که مقامات عراقی قصد دارند هفت عضو زندانی این گروه را به ایران مسترد کنند. عراق این موضوع را تکذیب کرده است.

این موضوع زمانی مطرح شده که مقامات عراقی خود را برای جابجایی افراد باقی مانده در کمپ اشرف، در 95 کیلومتری بغداد آماده می کنند. این کمپ عامل اختلافات بین مقامات عراقی و مجاهدین بود که می خواستند آن را ببندند و همه اعضا را به خارج از عراق بفرستند.

پنجاه و دو نفر از اعضای گروه مجاهدین خلق در روز اول سپتامبر، به ضرب گلوله کشته شدند. این گروه که مخالف حکومت ایران است و تا سال گذشته در فهرست گروه های تروریستی آمریکا قرار داشت، ماموران امنیتی عراق را مسئول این کشتار می داند.

گروهی از سربازان سازمان ملل بعد از کشتار به عراق رفتند وتعداد کشته شدگان را تایید کردند اما اطلاعاتی در باره چگونگی کشته شدن آنها و اینکه مقصر این کشتار کیست ارائه نکردند.

حدود صد نفر از اعضای مجاهدین، قبل از این کشتار در کمپ اشرف زندگی می کردند. سازمان ملل اعلام کرده که از این تعداد 42 نفر باقی مانده اند.

یکی از سخنگویان شورای عالی مقاومت که در مقر آن در پاریس است، اعلام کرد که هفت نفر از اعضای مجاهدین در زمان کشتار، به گروگان گرفته شده اند و در نزدیکی فرودگاه بغداد در دست نیروهای عراقی هستند و طی روزهای آینده به ایران مسترد می شوند. اعضای سازمان مجاهدین می ترسند که با بازگشت به ایران اعدام شوند.

شاهین قبادی، می گوید: “دولت عراق هیچ بیانیه ای در مورد دستگیری این افراد نداده است و می خواهد آنان را در یک فرصت مناسب و بدون سرو صدا وبه شکلی غافلگیر کننده به ایران بفرستند”.

او می گوید این موضوع را از طریق یک منبع خبری داخل حکومت دریافته است اما نخواست نام این منبع را فاش کند. او گفت که نمی داند چرا آن هفت نفر را درحالیکه ده ها نفر کشته شده اند، دستگیر کرده اند.

اما علی الموسوی، سخنگوی نخست وزیر عراق،نوری المالکی، گفته درباره افراد مفقود شده هیچ اطلاعی ندارد. او برنامه ریزی برای فرستادن ساکنان کمپ اشرف به ایران را تکذیب و ابراز تمایل کرد که این افراد را به سلامت به خارج از عراق بفرستد.

او گفت: “این اظهارات بی اساس است. دولت عراق از همه کشورها می خواهد که اعضای مجاهدین را در کشورهایشان بپذیرند.”

ژنرال جمیل الشیماری،رئیس پلیس منطقه دیاله، جایی که کمپ اشرف درآن قرار دارد، هم گفته بعد از شلیک گلوله، هیچ یک از ساکنان کمپ به جای دیگری منتقل نشده اند.

سازمان ملل روز شنبه گفت که مقامات عراقی قصد دارند اعضای کمپ اشراف را به کمپ سابق آمریکایی ها به اسم لیبرتی منتقل کنند. در این کمپ که در نزدیکی فرودگاه بغداد قرار دارد، 2800 عضو ساکن اشرف، زندگی می کنند. این کمپ قرار بود بطور موقف در اختیار این گروه باشد تا سازمان ملل به کار فرستادن مجاهدین به خارج از عراق ادامه بدهد.

این اقدام به گونه ای پایان حضور مجاهدین در اشرف را رقم می زند؛ کمپی که اعضای مجاهدین به شدت با ترک آن مخالفت می کردند.

سازمان مجاهدین خلق ایران، در دهه هشتاد میلادی مرتکب بمب گذاری و قتل در ایران شدند و در جریان جنگ با عراق، در کنار این کشور می جنگیدند. صدام پناهگاهی به هزاران عضو این گروه داد و آنها کمپ اشرف را بدل به مکانی غیرقابل دسترس کردند.

سازمان مجاهدین، با وجود ناآرامی های بعد از انتقال قدرت در عراق که به دست شیعیانی افتاده بود که با ایران رابطه خوبی داشتند، در اشرف باقی ماندند. دولت عراق بشدت نگران این است که آنها با دولت قبلی ارتباط داشته باشند.

مجاهدین می گویند که در سال 2001 ساکنان کمپ اشرف توسط ارتش آمریکا خلع سلاح شده اند.

تلاش برای فرستادن اعضای مجاهدین به خارج از عراق به کندی پیش می رود. سازمان ملل برای پیدا کردن کشوری که حاضر به پذیرش آنان باشد با دشواری مواجه است و به گفته مقامات سازمان ملل اعضای سازمان نیز همکاری نمی کنند. آنها نمی خواهند به ایران بازگردند زیرا از اینکه در ایران اعدام بشوند، می ترسند.

نزدیک به 198 عضو سابق مقاومت از دو کمپ به خارج از عراق منتقل شده و اکثر آنها به آلبانی منتقل رفته اند.

ای بی سی نیوز، 10 سپتامبر