همای احمدی‌نژادی‌ها توقیف شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه

به فاصله چند روز پس از افتتاح سایت اینترنتی احمدی‌نژاد، قوه‌قضاییه روزنامه اینترنتی هما، روزنامه حامیان محمود احمدی‌نژاد، را به دلیل نداشتن مجوز توقیف کرد.

خبر توقیف این روزنامه ابتدا دوشنبه شب توسط عبدالرضا داوری، از اعضای شورای سیاست‌گذاری این روزنامه در توییتر اعلام شد. داوری، با انتشار این حکم در صفحه توییتر خود نوشت: “روزنامه هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) بعد از ۷۲ شماره با دستور شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد”. او توضیح بیشتری درباره توقیف روزنامه نداد.
در متن نامه بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه، آمده است “نظر به اینکه روزنامه اینترنتی هما با مدیرمسوولی آقای حامد درودیان فاقد مجوز می‌باشد برابر قانون مطبوعات جرم انگاری گردیده است… مقرر است تا اطلاع ثانوی از ادامه چاپ و انتشار این روزنامه جلوگیری به عمل آید.”
روزنامه هما نیز در شماره دیروز خود، با تیتر “روزنامه اینترنتی هما توقیف شد” منتشر و آرشیو خود را نیز از دسترس خارج کرده است.
حامد درودیان، مدیرمسوول این روزنامه، در یادداشتی پیرامون توقیف هما نوشت: “از بابت توقیف روزنامه هما از کسی گله، ناراحتی و شکایتی نداریم. مرجع قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظیفه و تکلیف قانونی‌شان عمل کرده‌اند و البته هما نیز. به امید خداوند تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا موانع قانونی برطرف شده و ادامه کار روزنامه با رعایت روال قانونی مد نظر ممکن گردد. تا رفع شدن موانع قانونی طبق ابلاغ لازم‌الاتباع انتشار روزنامه اینترنتی هما متوقف خواهد شد”.
این روزنامه در حالی توقیف شده که وب‌سایت محمود احمدی‌نژاد روز دوازدهم بهمن ماه، کار خود را آغاز کرد، اما ساعاتی بعد از دسترس خارج و به جای آن عکسی خندان از وی منتشر شد و جمله “به زودی می‌آییم” زیر عکس او نقش بست. این وب‌سایت از روز بعد فعالیت خود را آغاز کرد.
روزنامه جمهوری‌اسلامی نوشته بود که در این وب‌سایت، با نظر شخص احمدی‌نژاد شورایی ۴۵ نفره متشکل از نزدیکان احمدی‌نژاد “امور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر سایت” را بر عهده خواهند داشت. با این حال برخی از افرادی که نام‌شان در روزنامه جمهوری‌اسلامی درج شده بود - هم‌چون حسینی، وزیر سابق ارشاد - حضور در این شورا و همکاری با سایت احمدی‌نژاد را تکذیب کرده بودند.
روزنامه اینترنتی هما روز ششم آبان ماه انتشار خود را آغاز کرد. در این روزنامه حامد درودیان مدیرمسوول، محمد محمدی سردبیر و عبدالرضا داوری، علی ابوطالبی، الهام سلمانی و بهرام مفاخری اعضای شورای سیاست‌گذاری بودند.
یکی از اعضای مدیریت این روزنامه در آغاز انتشار، به روز گفته بود: “هما بیش از آنکه یک رسانه باشد، یک جنبش اجتماعی است. بنابراین با فیلتر یا برخوردهای خاص از پا نمی‌افتد. شما اگر یک بار جاذبه آقای احمدی‌نژاد در بین هواداران‌شان را ببینید، قطعا متعجب می‌شوید. رابطه بچه‌های ما با آقای احمدی‌نژاد رابطه مریدی و مرادی است”.
او گفته بود با وجود برخوردهای قوه‌قضاییه با احمدی‌نژاد، می‌توان این قضیه را مدیریت کرد: “هنوز فضا برای احمدی‌نژادی‌ها آن‌قدر تنگ نشده که حتی در سطح جامعه مدنی هم نتوانند نفس بکشند. ما در تلاش هستیم تا از طریق ساز و کارهای قانونی فعالیت هما را در سطح رسمی گسترش دهیم البته نه حزب؛ اما احتمال راه اندازی یک سازمان غیر دولتی بنیاد وجود دارد”.