آیا سعید تاجیک بازداشت شده است؟

نویسنده
حسین محمدی

» ادعای دادستان تهران درباره فرد فحاش

در حالی که هفته گذشته انتشار مصاحبه‌ای در سایت “روز” با سعید تاجیک، بسیجی فحاش به فایزه و محسن هاشمی، دو فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، باعث واکنش‌های واکنش گسترده ای در رسانه های فارسی زبان شده بود، روز گذشته دادستان تهران اعلام کرد که سعید تاجیک مجددا بازداشت شده است. 

وی در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: “این شخص قبل از عید بازداشت شد و در ملاقاتی که خودم با او داشتم اظهار ندامت کرد و اعلام کرد که با توجه به اظهارات مقام معظم رهبری از اقدام خود پشیمان شده و اظهار ندامتش موجب شد تا وی را آزاد کنیم. جای تعجب دارد که پس از آزادی باز هم حرفهایی را تکرار کرده است و باز هم اهانت کرده است برای همین دوباره این شخص بازداشت شد. در مورد شخصی که از صحنه فحاشی فیلم گرفته بود هم باید بگویم این فرد قبل از عید بازداشت شده و هنوز آزاد نشده است و کار تحقیقاتی همچنان ادامه دارد. دادستانی در مورد هر گونه هتک حرمت به افراد وارد می شود ولی ممکن است کمی با تاخیر باشد مانند سی به سوی ظهور که یک ماه کار برد.”

سعید تاجیک همان فرد بسیجی است که سال گذشته به فایزه هاشمی و پدر وی فحاشی کرده بود. پس از تعطیلات نوروز بود که محسنی‌اژه‌ای اعلام کرد که سعید تاجیک بازداشت شده است. اما تنها یک روز پس از سخنان وی متن گفت‌وگوی تاجیم با سایت روز منتشر شد. وی در این گفت‌وگو تاجیک  با اشاره به سخنان محسنی‌اژه‌ای مبنی بر بازداشت خود، آن را ناشی از “شیطنت” برخی دانسته و تاکید کرده: “دارن شیطنت می کنن سر یک موضوعی. دارن یک محکی می زنن. می دونم ام کار کیه. حالا انشالله بمونه جواب شونو خودمون بدیم.” وی اما با اشاره بازداشت خود پیش از تعطیلات نوروزی گفته: “قبل از عید دستگیر شده بودم. یک هشت نه روزی هم اوین بودیم. یک سه روزی هم اعتصاب غذا کردیم.”

تاجیک دلایل اعتصاب غذای خود را چنین برشمرده: “یکی اینکه خودم رو تنبیه بکنم در وهله اول که حضرت آقا رو تو این قصه اذیت کردم. دوم اینکه اعتراض داشتم به عملکرد قوه قضاییه؛ اعتراض شدید. سوم هم اینکه به خود آقای دادستان هم عرض کردم که هاشمی و خاندانش و زنش و بچه هاش و بخصوص فائزه، اونام باید دستگیر بشن.” در این مصاحبه ضمن تکرار سخنان خود درباره فایزه هاشمی به دیگرانی چون علی مطهری و علی لاریجانی نیز حمله کرده و لاریجانی را از سران فتنه و مطهری را نجس العین نامیده بود.

انتشار این مصاحبه با واکنش سایت‌های اصول‌گرا روبه‌روشده بود. سایت عصر ایران -ـ نزدیک به محمدباقر قالیباف ـ- در این زمینه نوشته بود: “یک سایت متعلق به اپوزیسیون، گفت و گوی اختصاصی خود با فرد فحاش به خانواده هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که در آن، این فرد برای قوه قضاییه خط و نشان کشیده که اگر وی را به زندان بیندازند، نیروهایی از سراسر کشور به تهران گسیل می شوند و در مقابل قوه قضاییه تجمع می کنند و البته در جایی دیگر از مصاحبه اش گفته است که همه باید در برابر قانون یکسان باشند! در پی بازداشت این فرد که با دستور قاطعانه و مدبرانه آیت الله آملی لاریجانی صورت گرفت، وی که هم اکنون ظاهراً به طور موقت تا برگزاری دادگاه آزاد است، بر خلاف مقررات و رویه داخلی در کشور در ممنوعیت مصاحبه با رسانه های اپوزیسیون و ضد نظام، نه تنها با این رسانه مصاحبه کرده و فحش های رکیک دیگری به برخی مسوولان و خانواده آنها داده، بلکه با سوء استفاده از رأفت فوه قضاییه که منجر به آزادی موقت او شده، شدیدترین حملات را به قوه قضاییه نموده است. فرد فحاش همچنین تایید کرده است که فحش هایی که در فیلم منتشره وجود دارد، از زبان او جاری شده ولی مدعی شده که فحش نهایی فیلم که مستوجب حد است، را فرد دیگری گفته است. وی بدون ابراز ندامت از رفتار غیر اسلامی و غیر انسانی خود، ضمن ارائه فحش های جدید در این مصاحبه، تهدید کرده که حتی اگر به زندان هم بیفتد پس از آزادی به رویه فعلی خود ادامه خواهد داد.”

عصرایران اضافه کرده بود: “با توجه به این که این فرد و امثال او در توجیه اقدامات غیرقانونی و غیر اسلامی خود، از رهبری و ولایت فقیه هزینه می کنند و با نام دفاع از ارزش ها، بیشترین لطمات را به ارزش های انقلاب و اسلام و نظام وارد می کنند و نهایتاً هم طلبکار می شوند و در نهایت وقاحت، حتی قوه قضاییه- که اقدامی قانونی در برخورد با اینها کرده  - را رسماً، آن هم در گفت و گو با رسانه های خارج نشین اپوزیسیون تهدید می کنند، به نظر می رسد رسالت قوه قضاییه در مواجهه با عناصر موسوم به خودسر سنگین تر می شود. جالب اینجاست که در پی این رویداد، فحاش مورد نظر، با اعلام اینکه می داند پیگیری این موضوع کار کیست، تهدید کرده که به موقعش جوابش را خودمان خواهیم داد. حمایت از قوه قضاییه در برخورد یکسان قانونی با همه قانون شکنان از همه طیف ها و جریان های سیاسی، می تواند این قوه را در تحقق عدالت قضایی یاری نماید.”

سایت دادنا نیز همان زمان درباره این مصاحبه نوشت: “در حالی که روز دوشنبه دادستان کل کشور از دستگیری فرد فحاش به فائزه هاشمی خبر داد که برخی از سایت های معاند و ضد انقلاب مدعی شده اند که نامبرده در حال حاضر در زندان نبوده و به گذران زندگی عادی خود مشغول است.”

این سایت در ادامه آورده بود: “به نظر می رسد مسئولان قوه قضائیه برای تنویر افکارعمومی هم که شده باید نسبت به شفاف سازی در این مورد اقدام کنند، بخصوص اینکه در روز گذشته، شایعاتی نیز با همین مضمون در ارتباط با آزادی سعید تاجیک از قول برخی نزدیکان وی بر سر زبان ها افتاده و دهان به دهان در حال چرخیدن است، شایعاتی که به نظر می رسد با اقدام عاجل قوه قضاییه می توان جلوی شیوع بیشتر آنها را گرفت.“ 

پیش از این انتشار فیلم فحاشی تاجیک در همان روزها باعث واکنش های زیادی‌ از سوی برخی نیروهای سیاسی شد. با این حال حامیان احمدی‌نژاد به تلویح یا تاکید به دفاع از این حرکت پرداختند. وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به احمدی‌نژاد -ـ با انتشار مطلبی، واکنش نیروهای حز‌ب‌اللهی به فائزه هاشمی را “طبیعی” دانسته و نوشته بود: “این قبیل برخوردهای تند در یک نگاه جامعه‌شناسانه نه حقوقی بلکه یک اتفاق کاملاً طبیعی است. رفتار خشن و این چنینی را می‌توان واکنشی به تهاجم علیه تمام آرمان‌ها و علایق یک ملت دانست که در عین حال که غیرمنطقی و غلط است، طبیعی است”.

آیت‌الله مصباح‌یزدی، از جمله روحانیون حامی احمدی‌نژاد هم در سخنانی ضمن تشبیه موسوی، کروبی و هاشمی‌رفسنجانی به “شمر و یزید” گفته بود: “یزید هم مسلمان بود و شمر هم سال‌ها در رکاب امیرالمومنین، سرباز علی بود و در جنگ صفین در رکاب امیرالمومنین با معاویه می‌جنگید؛ حالا باید احترامش کرد که چون سابقه جنگ صفین دارد؟” 

حسین قدیانی، نویسنده روزنامه‌هایی چون کیهان و وطن‌امروز در وبلاگ خود، به صراحت از حمله سعید تاجیک به فائزه هاشمی دفاع کرده و نوشته بود: “برایش غیر قابل باور است که دور و بری‌های همین «ف. ه» علیه رهبرش نامه سرگشاده بنویسند، مرگ بر اصل ولایت فقیه گویند، خیمه عباس را آتش بزنند، تمثال خمینی را پاره کنند  و سیدعلی را با بن‌علی مقایسه کنند. آن‌که عهدی با شهدا دارد، دق می‌کند از این همه غصه و آن می‌گوید خطاب به فاحشه‌ها که در نگاه اول به ناسزا می‌ماند، ولی در نگاه پر از آه، سزای فائزه همین فاحشه است و آن دیگر چیزهایی که سعید و اطرافیانش کف دست این آقازاده ولگرد و همه جا اهل خرید، گذاشتند”. قدیانی درباره سعید تاجیک و رابطه وی با رهبر جمهوری‌اسلامی هم نوشته بود که: “آقا هم از کتاب قشنگ ایشان جنگ دوست داشتنی تعریف کرده‌اند و هم یک بار از نزدیک شاهد شیرین کاری‌های منحصر به فرد آقا سعید (تقلید صدا) بوده و کلی تبسم کرده‌اند”.

در همان زمان حمید رسایی از نمایندگان تندروی مجلس در نشریه خود پیش بینی کرد که  “فردی که در شهر ری به فائزه هاشمی فحاشی کرده است به زودی رئیس ستاد انتخاباتی جریان فتنه شود.” وی ادامه داده بود: “اصولا فائزه هاشمی و امثالهم مانند سعید حجاریان که از سوی سعید عسگر ترور شد، از این افراد شکایت نمی‌کنند چرا که برخی دست‌های مشترک نباید لو برود و با شکایت خصوصی برخی چیزها آشکار شود.”

این در حالی بود که بسیاری از اصو‌گرایان از جمله افرادی چون علی مطهری، علی لاریجانی، آیت‌الله لاریجانی و … دست به تقبیح این حرکت زده بودند. صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه در حاشیه همایش دادستان‌های سراسر کشور گفت:‌ “در همین چند روز اخیر نسبت به برخی مسئولان و خانواده‌های آنان هتاکی شد. این ظلم است، ظلم که شاخ و دم ندارد.” وی همان زمان اعلام کرد: “در مورد حوادث اخیر از دادستان کل و به ویژه دادستان تهران می خواهم که موضوع را پیگیری کنند”.

این در حالی بود که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در حاشیه همان  همایش در پاسخ به سئوالی در رابطه با “اهانت به فرزند یکی از مسئولان نظام” اظهار کرد: “رسیدگی در خصوص افراد خانواده یک مسئول مستلزم شکایت شخص است و بین فرزندان و خود مسئولان تفاوت وجود دارد، در مورد فرزندان به واسطه قانون مسئولیتی بر عهده ما نیست، اما در خصوص مسئولان بارها تأکید کرده ایم که اهانت جرم است”.

اما آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ضمن اینکه از  لباس شخصی‌ها با عنوان جوانانی خوب، مومن و با اخلاص یاد کرد، از آنها خواست به مخالفین و منتقدین خود فحاشی نکنند: “من این مسائل غیر اخلاقی را قاطعانه و بطور کامل رد می‌کنم و نباید انجام شود.”