حکم مرگ برای جوان آمریکایی ایرانی‌تبار

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» قاضی صلواتی صادر کرد

قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی و رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، جوان آمریکایی ایرانی تبار دستگیر شده در ایران را “محارب و مفسد فی الارض” دانست و به اعدام محکوم کرد. این حکم روز گذشته در رسانه های رسمی منتشر شد.

قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب، امیر میرزایی حکمتی را به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا، عضویت در سازمان جاسوسی ایالات متحده آمریکا و نیز تلاش برای متهم سازی جمهوری اسلامی به تروریسم” گناهکار شناخت و به اعدام محکوم کرد.

این حکم همزمان با ادامه تنش ها میان ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته ای جنجالی جمهوری اسلامی و مباحث پرحاشیه مربوط به بستن تنگه هرمز از جانب ایران در صورت تحریم نفت کشور صادر شده است.

دفتر غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته حکم صادره به وکیل متهم ابلاغ شده است.

به گفته دفتر دادستان کل کشور، این حکم قابل اعتراض در دیوان عالی است.

28 آذرماه سال جاری بود که وزارت اطلاعات اعلام کرد یک آمریکایی ایرانی تبار به نام امیر میرزایی حکمتی، مقیم ایالت میشیگان را به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.

سپس صدا و سیمای جمهوری اسلامی، برنامه ای را پخش کرد که در آن امیر میرزایی حکمتی به جاسوسی برای سازمان اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرده بود.

دادگاه این متهم ششم دی ماه برگزار شد که طی آن، نماینده دادستان کیفرخواست خود را بر اساس “گزارش مدیرکل حقوقی و قضایی معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات” و “اقاریر متهم” قرائت کرد.

در کیفرخواست قرائت شده توسط نماینده دادستان، بارها آمده بود که این جوان آمریکایی ایرانی تبار با “دولت متخاصم آمریکا و سرویس جاسوسی CIA علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” همکاری می کرده است.

رسانه های رسمی حکومتی می گویند میرزایی حکمتی در دادگاه اتهام های وارد را پذیرفته اما گفته فریب سازمان جاسوسی آمریکا را خورده و قصد خیانت به کشورش را نداشته است.

او در این جلسه گفته که “هر چند با ماموریت نفوذ در سیستم اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و تبدیل شدن به یک منبع خبری برای سیا وارد ایران شده بودم، اما شخصا قصد ضربه زدن به ایران را نداشتم چراکه قصدم این بود که در ایران زندگی کنم و به آمریکا برنگردم.”

با این حال پدر و مادر او، این اتهامات را رد کرده و با “بی پایه” دانستن آنها، گفته اند که فرزندشان در تابستان سال جاری برای دیدار با مادربزرگ های خود به ایران سفر کرده بود.

در بیانیه ای که مادر امیر حکمتی در اختیار رسانه ها قرار داد همچنین ادعا شده بود که فرزندش تحت فشار اعتراف کرده و او قصد داشته تا پس از دیدار با مادربزرگ هایش به آمریکا بازگردد.

پدر این جوان ایرانی –ـ آمریکایی هم گفته که فرزندش از سال 2001 به عنوان مترجم به استخدام ارتش ایالات متحده در آمد و پس از آن در شرکت های خصوصی‌ای مشغول به کار بوده که به عنوان پیمانکار به نیروهای مسلح ایالات متحده خدمات می دادند.

به گفته پدر امیر حکمتی، او به عنوان پیمانکار برای شرکتی که به تفنگداران دریایی ارتش آمریکا خدمات می‌داد کار می‌کرد، اما جزئیات بیشتری در خصوص این همکاری ارائه نکرد.

مادر او نیز گفته که امیر با اجازه دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پایتخت آمریکا به کشور سفر کرده بود.

خانم حکمتی در آن بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود تا با فرزندش “عادلانه” و “بر اساس موازین” برخورد کنند.

 

واکنش آمریکا

با وجود این درخواست، مقامات جمهوری اسلامی به سفارت سوئیس در تهران که حفاظت از منافع آمریکا در کشور را بر عهده دارد، اجازه دسترسی کنسولی به میرزایی حکمتی را ندادند؛درخواستی که شب گذشته تکرار شد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار خبر صدور حکم اعدام برای امیر میرزایی حکمتی گفته از طریق سفارت سوئیس به دنبال کسب تاییدیه خبر است و اگر صحت داشته باشد، آن را “به شدت محکوم” می داند.

او همچنین خواستار “دسترسی کنسولی” و “آزادی فوری” حکمتی شده است.

 بی بی سی از قول سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: “ادعاهایی که می گوید آقای حکمتی برای CIA کار می کرد یا از سوی این سازمان به ایران اعزام شد نادرست است. رژیم ایران در وارد کردن اتهامات کذب جاسوسی به افراد، گرفتن اعترافات اجباری و بازداشت شهروندان بی گناه آمریکایی به دلایل سیاسی سابقه دارد.”

در بیانیه ای که وزارت اطلاعات به دنبال دستگیری امیر میرزایی حکمتی صادر کرد آمده بود که او در خاک ایران دستگیر شده، اما ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی وی را از زمانی که برای انجام ماموریتش وارد افغانستان شده بود، زیر نظر داشته‌اند.

وزارت اطلاعات گفته که شخص دستگیر شده از “تحلیلگران” سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است و سابقه فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا و حضور در پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عراق را دارد.

ایران می گوید که این فرد قرار بوده “اطلاعات فریب” به وزارت اطلاعات ایران بدهد و زمینه جاسوسی را فراهم کند.

امیر میرزایی حکمتی 28 ساله و متولد سال 1983 در ایالت آریزونای آمریکا است.

پیش از او نیز چند ایرانی آمریکایی تبار مانند هاله اسفندیاری، رکسانا صابری و کیان تاجبخش هنگام سفر به ایران توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند که این موضوع به جنجالی خبری و سیاسی بدل شد.

هیچ کدام از این افراد در ایران محکومیت خویش را به پایان نرساندند و پس از مدتی آزاد شدند و به آمریکا برگشتند.

تابستان سه سال پیش نیز سه جوان آمریکایی به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران و سپس جاسوسی به زندان افتادند که پس از مدتی آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند.