بازگشت به تهدید درگیری نظامی

نویسنده

» تحلیل آ ب ث نقشه جنگی منطقه

میکل آیستاران

جمهوری اسلامی به لطف پیشرفت های به دست آمده در زمینه موشک های بالستیکی، توان خود را در خلیج فارس در آسیب رسانی به پایگاه ها و ناوهای آمریکایی نشان داد. آخرین روز از مانور دریایی “ولایت ۹۰” با آزمایش موشک های جدید “قادر” تکمیل شد. به گفته دریادار محمود موسوی، این موشک “دقیق ترین و پرقدرت ترین” است. این موشک با برد ۲۰۰ کیلومتر که نوع تکمیل شده یکی از موشک های پیشین است، به طور کامل در ایران ساخته شده و تولید آن از تابستان سال جاری آغاز گردیده است.

گرچه جمهوری اسلامی موشک های دیگری مانند “سجیل ۲” با برد بیشتر دراختیار دارد [به عنوان مثال یک گونه بهینه شده از موشک شهاب ۳ قادر است به اهدافی تا ۲۴۰۰ کیلومتر برسد]، ولی این مدل تحت عنوان “قادر” سلاحی است که می توان بوسیله آن تنگه هرمز را مسدود کرد، زیرا درواقع برای آماج های ساحلی طراحی شده و قادر است یک ناو جنگی را منهدم سازد. به نقل از خبرگزاری ایرنا، نیروی دریایی جمهوری اسلامی در این مانور همچنین موشک دیگری به نام “نور” را آزمایش کرد. این موشک نیز گونه جدیدی از یک موشک دیگر است که برای انهدام “سیستم های ضد رادار و ردیابی هدف” ارتقا داده شده.

موسوی علی رغم اعلام این مانور به همراه شبیه سازی مسدود کردن این تنگه استراتژیک، که تقریباً ۴۰ درصد از نفتکش های جهان از آن می گذرند، خاطرنشان ساخت که “ما جلوی عبور و مرور دریایی را نخواهیم گرفت، زیرا هدف ما این نیست”.

حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی، با تأکید گفت که “تنگه هرمز کاملاً تحت کنترل ماست و هیچ گونه تهدیدی را ازسوی دشمن نمی پذیریم”. منظور مستقیم او ناوگان پنجم آمریکاست که مقرش در بحرین است و از روز پنج شنبه نیز یک ناو هواپیمابر به آن ملحق شده.

 

آژیر در تنگه

نیروی دریایی جمهوری اسلامی علی رغم نمایش قدرت طی روزهای اخیر، از لحاظ قدرت نظامی از ایالات متحده و شرکای آن در منطقه، ازجمله امارات متحده و عربستان سعودی، بسیار فاصله دارد. این دو کشور در هفته گذشته هواپیماهای جنگنده و موشک به ارزش میلیون ها دلار از آمریکا خریداری کرده اند. با این حال، ارزش استراتژیک تنگه هرمز به حدی است که باعث شده تمامی آژیرها به صدا درآیند.

مانور دریایی پایان یافت، ولی تنش های به وجود آمده میان ایران و کشورهای غربی همچنان به قوت خود باقی است و هنوز هیچ راه حلی قابل پیش بینی نیست. برنامه اتمی جمهوری اسلامی پس از انتشار آخرین گزارش آژانس اتمی بیش از پیش مشکوک به نظر می رسد.

پس از اعمال چهار سری تحریم توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی، به نظر می رسد که هم ایالات متحده و هم شرکای اروپایی اش مایلند صادرات نفتی این کشور را به طور کامل بایکوت کنند. درحقیقت ۸۰ درصد درآمد جمهوری اسلامی از نفت است و آیت الله ها به هیچ وجه نمی توانند تهدیدی را در این زمینه بپذیرند. به جای اعمال یک تحریم مستقیم بر نفت ایران، چندین کشور تصمیم گرفته اند گزینه ایالات متحده دایر بر تشدید تحریم ها علیه بانک مرکزی ایران را به کار بندند.

 

ایران واقعی

با اعلام اولتیماتوم علیه ایران، حکومت این کشور نیز تهدیدها و مانورهای نظامی خود را افزایش داد و همچنین اعلام کرد که تولید اولین میله های سوخت اتمی به انجام رسیده. اگر این اعلام صحیح باشد، بدین معنی است که ایران قادر است اورانیوم را تا میزان ۲۰ درصد غنی سازد و این مسأله نیز امکان غنی سازی تا مرز ۹۰ درصد لازم برای ساخت بمب اتمی را فراهم خواهد کرد.

مردم عادی در ایران چندان از وقایع آگاه نمی شوند و نگران شرایط وخیم اقتصادی ای هستند که باعث شده ارزش ریال نسبت به دلار به شدت کاهش یابد. از ابتدای ماه ژانویه سال جاری، ارزش ریال ۵۵ درصد کاهش یافت.

منبع: آ ب ث، ۸ ژانویه