ایران برنامه ساخت سلاح اتمی را به تعویق انداخته

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از قول ایهود باراک

روز سه شنبه وزیر دفاع اسرائیل گفت کشورش به این نتیجه رسیده که تبدیل اورانیوم غنی شده به میله های سوختی که کاربردی غیر نظامی ندارد شاهدی است بر اینکه ایران جاه طلبی های هسته ای اش را به تعویق انداخته است.

ادعای ایهود باراک در گفتگو با روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف مطرح شده است؛ این اظهارات توضیح دهنده چرایی نرم شدن مواضع وی و بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر اسرائیل- در ماه سپتامبر در خصوص حمله یک جانبه به ایران است. آن ها مدعی بودند که ایران در آستانه دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی قرار دارد.

مواضع سرسختانه این دو در برابر جمهوری اسلامی که در نظرشان خطرناک ترین دشمن اسرائیل به حساب می آید باعث تنش میان دولت اسرائیل و دولت ایالات متحده شد. باراک اوباما ـ رئیس جمهوری آمریکا ـ اعتقاد داشت ایران ماه های زیادی با دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد.

آقای باراک که سرگرم دیدار از لندن است به دیلی تلگراف گفته پس از آنکه تهران تصمیم گرفت یک سوم حجم اورانیوم غنی شده اش را به میله سوختی تبدیل کند از فوریت بحران اتمی ایران کاسته شد. این موضوع در گزارش ماه اوت آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده بود، تبدیل اورانیوم به میله سوختی امکان استفاده نظامی از آن را بسیار دشوار می کند.

آقای باراک می گوید این تصمیم جمهوری اسلامی باعث شده تا لحظه رسیدن ایران به بمب اتمی بین ۸ تا ۱۰ ماه به عقب بیفتد.

آقای باراک در پاسخ به این پرسش که چرا ایران چنین تصمیمی گرفته است می گوید شاید آن ها هشدارهای اسرائیل و آمریکا را جدی گرفته ، یا شاید مایل بوده اند تقابل با اسرائیل را به پس از انتخابات آمریکا موکول کنند، یا شاید هم دنبال این بودند که صداقت خود در صلح آمیز بودن برنامه اتمی شان را ثابت کنند.

ایران مکررا ادعای تلاش برای ساختن بمب اتمی را رد و مواضع اسرائیلی ها را جنگ طلبانه توصیف کرده است.

ایران اشاره به این می کند که یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است. در حالی که اسرائیل که دارای ذخایر تایید نشده ای از سلاح هسته ای است این معاهده را امضا نکرده است.

منبع : نیویورک تایمز – ۳۰ اکتبر