تحریم‌ها نتیجه داد؛ ادامه می‌دهیم

نویسنده
حسین محمدی

» تاکید فرانسوا اولاند و رسانه‌های غربی:

هم‌زمان با افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران، رییس‌جمهور فرانسه گفته است که این کشور تلاش می‌کند تا تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. رسانه‌های غربی نیز گفته‌اند که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده است که این کشور مانند گذشته قادر به فروش گاز خود به کشورهای دیگر نیست. این در حالی است که با وجود تلاش‌های گر وه ۱+۵ برای مذاکره با ایران، جمهوری اسلامی اعلام کرده تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از مذاکره با طرف غربی اجتناب خواهد ورزید.

فرانسوا اولاند گفته است این کشور به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، برای اعمال تحریم‌های جدید تلاش می‌کند، گرچه با حمله نظامی مخالف است. وی همچنین اضافه کرده است: “در چند ماه گذشته، در طول مذاکرات همواره از ایران خواستیم تا مدارکی را که نشان می‌دهد به دنبال دست یافتن به تسلیحات هسته‌ای نیست، ارائه دهد. اگر ایران نتواند ادله متقاعدکننده‌ای در این باره ارائه کند، فرانسه از اعمال تحریم‌های دیگر حمایت خواهد کرد. در چندین نوبت تحریم‌هایی علیه ایران تصویب شده‌اند و آمادگی داریم تا برای تصویب تحریم‌های بیشتر، تا حدی که لازم است، رأی دهیم”.

اعلام آمادگی فرانسه برای اعمال تحریم‌های بیشتر در حالی است که منابع خبری غربی گفته‌اند که تحریم‌های اتحادیه اروپا به طور ناخواسته صادرات گاز مایع ایران به کشورهای آسیایی را به نصف تقلیل داده است. اتحادیه اروپا اوایل ماه جاری میلادی دور جدیدی از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را به تصویب رساند که شامل منع خرید، حمل و تبادلات مالی فروش گاز ایران می‌شود. دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا از ۱۶ اکتبر لازم‌الاجرا است. پیشتر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا که در ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه به اجرا گذاشته شد و صادرات نفت ایران را هدف قرار داده بود، باعث شد که صادرات نفت خام ایران از ۲,۲ میلیون بشکه در پایان سال گذشته به ۸۶۰ هزار بشکه در روز، طی ماه سپتامبر سقوط کند.

با این وجود، جمهوری اسلامی اعلام کرده است که تا زمان پایان انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، قصد مذاکره با طرف غربی ندارد. شبکه پرس تی‌وی – متعلق به جمهوری اسلامی – به نقل از “یک عضو شورای امنیت ملی” نوشته است که گزارش‌های منتشر شده درباره دیدار احتمالی سعید جلیلی و کاترین اشتون، صحت ندارد.

این در حالی است که پیش از این رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته بود که “طبیعی است تماس‌های مختلفی بین دو طرف برقرار باشد تا توافق درباره ادامه مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد. این که گفت‌وگو بین خانم اشتون و آقای جلیلی به صورت نشست یا تلفنی باشد، به جزئیات هماهنگی بین دو طرف بستگی دارد”.

خانم اشتون هفته گذشته نیز پس از نشست با نمایندگان گروه ۱+۵ در نیویورک اعلام کرد که با آقای جلیلی در تماس خواهد بود تا او را در جریان مذاکرات نیویورک قرار دهد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون و کاترین اشتون، در یک کنفرانس خبری بر سیاست مشترک خود در قبال ایران تاکید کرده و گفتند: “ما همچنان تلاش خواهیم کرد، راهی بیابیم که گفت‌وگوهایمان را به پیش ببریم”.

کاترین اشتون در این دیدار همچنین با اشاره به تماس معاونش هلگا اشمید و علی باقری، معاون سعید جلیلی گفته بود که خود او نیز در آینده‌ای نزدیک با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تماس خواهد داشت. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز پیام آمریکا برای ایران را روشن دانست و گفت: “برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای‌تان از راه دیپلماتیک و نیز در آمدن از انزوا این روزنه هچنان باز است، اما این روزنه نمی‌تواند به طور نامحدود باز بماند”.

شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا با تصویب تحریم‌هایی علیه جمهوری اسلامی، ایران را تحت فشار گذاشته‌اند تا از برنامه هسته‌ای خود دست بکشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون چندین بار نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده و گفته بود که بیم آن می‌رود که این برنامه تسلیحاتی باشد. آژانس خواستار آن شده است که جمهوری اسلامی درباره فعالیت‌های محوطه پارچین توضیح داده و به بازرسان اجازه بازرسی از آن را بدهد. کشورهای غربی همچنین خواستار آن هستند که ایران پروتکل‌های الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کند که در این صورت بازرسان اختیار بسیار بیشتری در بازرسی‌ها خواهند داشت.

 گرچه پیش از این غربی‌ها از تحریم‌های هوشمند علیه برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته بودند، اما با این حال به اذعان مقام‌های اروپایی و آمریکایی این تحریم‌ها روی مردم عادی نیز تاثیر گذاشته است. برای نمونه باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین مناظره خود با میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواهش، تحریم‌ها را موثر دانست و گفت واحد پول ایران در نتیجه این تحریم‌ها ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و تولید نفت ایران به دوران جنگ برگشته است.