بیگناه و هزار روز در زندان

نویسنده
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور

مدافعان و اعضای خانواده یکی از سربازان پیشین نیروی دریایی آمریکا که نزدیک به ۱۰۰۰ روز است در ایران زندانی است، روز دوشنبه خواهان آزادی او شدند.

امیر حکمتی که در ماه اوت ۲۰۱۱ دستگیر شد، علی رغم تکذیب های واشنگتن به جرم جاسوسی برای سازمان سیا مجرم شناخته شده. او در ماه ژانویه ۲۰۱۲ به اعدام محکوم شد، ولی این حکم دو ماه بعد ازسوی دیوان عالی ایران ملغی گردید. اخیراً این حکم به ده سال زندان تقلیل پیدا کرده.

سارا، خواهر بزرگ تر او، در یک گردهمایی در نزدیکی کاخ سفید گفت: “۱۰۰۰ روز می شود که او در زندان است.” دوشنبه آینده که یک روز تعطیل در ایالات متحده است، هزارمین روزی است که امیر حکمتی پشت میله های زندان است.

او در ادامه با اشاره به اینکه پدرش با سرطان مغز دست و پنجه نرم می کند و شاید عمرش اجازه ندهد امیر را بار دیگر ببیند، گفت: “اکنون وقت آن رسیده که امیر به خانه بازگردد.”

دن کیلدی، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که در ایالت میشیگان که امیر نیز اهل آنجاست انتخاب شده، دراین خصوص می گوید: “اینکه امیر صدای ما را بشنود بسیار مهم است. او باید بداند که ما همه با او هستیم.”

او خاطرنشان می سازد که بارها در مورد او با رییس جمهور اوباما و جان کری، وزیر خارجه این کشور صحبت کرده است.

تری ماهونی، از رزمندگان پیشین نیروی دریایی حاضر در این گردهمایی تی شرتی را با عبارت “امیر را آزاد کنید” به اهتزاز درآورده بود. او نیز گفت: “باید افراد بیشتری در جریان آنچه برای او اتفاق افتاده قرار گیرند.”

امیر حکمتی که از والدین ایرانی در ایالات متحده متولد شده در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده و سپس به عنوان مشاور و مترجم فعالیت خود را آغاز نموده. به گفته نزدیکان وی، او برای دیدن بستگانش به ایران رفته بود که دستگیر شد. در دسامبر ۲۰۱۳ گروهی از کارشناسان سازمان ملل حکومت ایران را مورد فشار گذاشتند تا آقای حکمتی را آزاد کند و استدلال شان این بود که محاکمه وی از اصول بین المللی تبعیت نکرده است.

دولت و نمایندگان مجلس آمریکا نیز از تهران خواسته اند که به نشانه یک اقدام مثبت ازسوی دولت روحانی این زندانی را آزاد کند و این درحالی است که مذاکرات درخصوص برنامه اتمی مناقشه آمیز تهران در جریان است.

منبع: لوریان لوژور، ۱۹ مه