تماشای فوتبال به شرط جداسازی جنسیتی

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ناجا: مختلط ممنوع؛ سینماداران: فقط مختلط

پخش فوتبال از سینماها، تنها امکان زنان ایرانی برای تماشای فوتبال در یک محیط عمومی بود. اما این امکان که گاهی مجاز و گاهی غیرمجاز اعلام می‌شود در جام‌جهانی پیش رو وجود نخواهد داشت و نیروی انتظامی اعلام کرده که پخش فوتبال در سینما به صورت “مختلط” ممنوع است. رییس انجمن سینماداران ایران اما در گفت‌وگو با روز می‌گوید اگر قرار به پخش فوتبال به صورت جداگانه برای مردان و زنان باشد، سینمادار ها اساسا تمایلی به این کار ندارند و فوتبال پخش نخواهند کرد.

 

رییس انجمن سینماداران: سینما استادیوم نیست

نخستین بار پخش فوتبال در سینماها از جام‌جهانی ۲۰۱۰ شروع و با استقبال فراوانی مواجه شد، اما این سیاست ثابتی نبوده و در برهه‌های مختلف از آن جلوگیری شده است. این بار هم در حالی که سینماها تمایل و آمادگی خود را برای پخش فوتبال در ایام جام جهانی اعلام کرده بودند، سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده ناجا به ایسنا گفته است که “سینماها می‌توانند به صورت جداگانه یک سالن را به زنان و دیگری را به مردان اختصاص دهند اما پخش به صورت مختلط ممنوع است.”

محمدقاصد اشرفی، رییس انجمن سینماداران ایران در این زمینه توضیح می‌دهد: “ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده بودیم که مجوز صادر کنند تا بتوانیم فوتبال جام جهانی را در سینماها پخش کنیم. تا جایی که اطلاع دارم وزارتخانه جلساتی با نیروی انتظامی گذاشته اما نتیجه هنوز رسما به ما ابلاغ نشده است. اما ظاهرا بر اساس خبرها، نیروی انتظامی با پخش فوتبال در سینماها برای تماشاگران مختلط مخالفت کرده است.”

او اضافه می‌کند: “ما تابع مقررات جاری کشور هستیم و اگرنیروی انتظامی مجوز بدهد و وزارت ارشاد هم موافقت کند، پخش فوتبال در سینماها را خواهیم داشت. اما اگر قرار باشد جداسازی صورت بگیرد ما از پخش فوتبال در سینما منصرف می‌شویم. از طرفی حاضر نیستیم برای نیروی انتظامی نگرانی ایجاد کنیم.”

اشرفی در دفاع از پخش فوتبال در سینماها می‌گوید: “سینما با مکان‌هایی مثل استادیوم فرق می‌کند. خانواده‌ها به طور مداوم در سینماها حضور دارند و به راحتی و بدون مشکل فیلمشان را می‌بینند. پخش فوتبال را هم برای چنین فضایی در نظر گرفته بودیم و نمی‌شود جداسازی انجام بدهیم. از طرفی اگر خانواده‌ها کنار هم باشند امنیت بیشتر خواهد بود و مدیران سالن‌ها اگرموردی مشاهده کردند با همکاری نیروی انتظامی این مشکل را برطرف می‌کنند.”

تاکنون در مواردی مثل جام‌جهانی ۲۰۱۰، جام ملت‌های آُسیا و جام باشگاه‌های اروپا مسابقات فوتبال در سینماها پخش شده است، از رییس انجمن سینماداران می‌پرسم آیا در این مقاطع مشکل حادی به وجود آمده یا خیر. او پاسخ می‌دهد: “موارد حادی نبوده، اگر هم چیزی بوده در حد مشکلاتی بوده که همه جا می‌تواند اتفاق بیفتد. ببینید، مدیران سالن‌ها موظف هستند که همه چیز را کنترل کنند. اگر در سالنی اتفاقی رخ بدهد قطعا به نیروی انتظامی خبر خواهند داد. امیدوارم این بار هم اگر مجوز صادر شد هیچ اتفاقی نیفتد.”

اشرفی از تمایل و اشتیاق خانواده‌ها به تماشای فوتبال به صورت جمعی و در سینماها خبر می‌دهد: “ما هدفمان این است که فرصتی فراهم کنیم تا خانواده‌ها روی پرده نقره‌ای فوتبال ببینند. این یک امتیاز است که اگر نبود، همه می‌نشستند پای تلویزیون و مجانی فوتبال یا فیلم می‎‌دیدند. هدف ما هم فقط سوددهی نیست بلکه خدمات دهی به دوستداران سینما و فوتبال است.”

او درباره مخالفت با پخش فوتبال برای زنان و مردان در سالن‌های جداگانه هم می‌گوید: “ما اگر آقایان و خانم‌ها را از هم جدا کنیم شاید کنترلش سخت‌تر بشود. وقتی یک خانواده با جوان و نوجوانِ پسر و دخترشان می‌آیند به سینما تا فوتبال ببینند، اصلا نیازی به تذکر ندارند چون خودشان ادب و نزاکت را در کنار یکدیگر رعایت می‌کنند. نیروی انتظامی برای تامین امنیت همه اماکن تلاش می‌کند و سینما هم یکی از این اماکن است. مطمئن باشید اگراحساس کنیم کسی می‌خواهد سالن را ناامن کند، خود مدیران سالن‌ها با همکاری نیروی انتظامی اوضاع را کنترل می‌کنند.”

 

لطف ناجا به زنان!

خرداد ماه ۱۳۹۱ بر سر پخش فوتبال در سینماها، اختلافی بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی درگرفت که تا پلمب شدن دو سینما هم پیش رفت. مدیرکل آن موقع اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد معتقد بود: “تمامی تصمیمات و اتفاقات مربوط به سالن‌های نمایش فیلم منحصرا برعهده اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد است و دیگر نهادها در این باب مسئولیتی ندارند. وظیفه و مسئولیت دیگر نهادها به خارج از سالن‌ها و سطح جامعه مربوط می‌شود.”

مدیر انجمن سینماداران هم اطمینان خاطر داده بود: “فضای سالن های سینمایی نمی گذارد تنش ایجاد شود و حرفهای استادیومی بین مخاطبان رد و بدل شود. زیرا با دیدن چنین صحنه هایی به آنها تذکر داده خواهد شد.”

حتی مقرر شد که خانواده ها و خانم‌های مجرد در یک طرف سالن و آقایان هم در طرف دیگر بنشینند و بازی را تماشا کنند و دو مامور نیروی انتظامی هم در سالن حضور داشته باشند. اما در نهایت پردیس سینمایی زندگی و سینما ملت با حضور ماموران نیروی انتظامی پلمب شد؛ آن هم در حالی که تعداد زیادی از شهروندان با خرید بلیط برای تماشای فوتبال در سینما حضور داشتند.

سردار بهمن کارگر، رییس دفتر اسبق فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از حامیان و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، آن سال معاون اجتماعی فرماندهی ناجا بود. او در بیان علل این تصمیم اعلام کرده بود: “پلیس مستندسازی زیادی از حضور زنان و مردان در هنگام بازی فوتبال در سراسر کشور انجام داده است و متوجه شدیم که هنگامی که زنان و مردان با یکدیگر به تماشای فوتبال می‌پردازند، وضعیت مناسبی نیست.”

سردار کارگر با تاکید بر ممنوعیت حضور همزمان مردان و زنان در سینما برای تماشای فوتبال گفته بود: “فوتبال بازی هیجانی است و فردی در هنگام تماشای این بازی حواسش جمع نیست. مردان در هنگام بازی فوتبال هیجانی شده و بعضا فحش‌های رکیک داده یا شوخی‌های بدی انجام می‌دهند، آیا این در شان زنان است که در این مکان حضور بیابند؟”

او تاکید کرده بود که “زنان باید از نیروی انتظامی در این زمینه تشکر کنند.”

یک سال قبل از این مجادله هم شخص فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفته بود: “در ایران تمامی مسابقات از تلویزیون پخش می‌شود و نیازی به پخش آن از سینماها نیست.”

با این حال پخش فوتبال در مقاطعی از سر گرفته شد، از جمله در فروردین و اردیبهشت امسال بازی‌های مراحل نهایی جام باشگاه‌های اروپا در سالن اصلی همایش‌های برج میلاد پخش می‌شد و استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد. گزارش شده بود که حتی بلیط‌های پخش فوتبال در خارج از گیشه، دو برابر گران‌تر و تا حدود ۱۰ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شود. اکنون مشخص نیست که چرا در فاصله‌ای کوتاه، نیروی انتظامی به دنبال ممنوعیت مجدد پخش فوتبال در سینماهاست.