فراعنه سبز؛ عنوان جدید موسوی و کروبی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش ها به بیانیه ای برای مصر

سایت های وابسته به حامیان احمدی نژاد یکی پس از دیگری به بیانیه  میر حسین موسوی درباره تحولات اخیر خاورمیانه حمله، و آنرا پذیرفتن اتهاماتی دانسته اند که در طول سال گذشته از سوی اصولگرایان جمهوری اسلامی علیه رهبران جنبش سبز مطرح شد؛ رهبرانی که در این سایت ها از آنان به عنوان “فراعنه سبز” نام برده شده است.

موسوی در بیانیه خود تحولات اخیر خاورمیانه و وقایع این روزهای مصر و جنبش اعتراضی این منطقه را به جنبش اعتراضی مردم ایران تشیبه کرده و آن را ادامه راه جنبش سبز دانسته بود.

 

سکولاریزم، نقطه اشتراک

بیانیه روز شنبه میر حسین موسوی که به صورتی گسترده در رسانه های  فارسی زبان بازتاب یافت، بلافاصله پس از انتشار توسط رسانه های بین المللی مانند BBC، CNN و الجزیره و العربیه  نیز  پوشش داده شد.

این بیانه از حملات سایت های اصولگرای حامی دولت جمهوری اسلامی بی نصیب نماند و بسیاری از آنها همزمان با انتشار بیانیه موسوی را مورد حمله قرار دادند.

در همین راستا سایت رجا نیوز، نزدیک به احمدی نژاد، که از پیش قدمان حمله به رهبران جنبش سبز بوده، روز شنبه با انتشار یادداشتی به آخرین موضع میرحسین موسوی حمله کرد و آنرا یک “توهم جدید” نامید.

در این یادداشت که به قلم فردی به نام محمد حسین‌زاده  با عنوان “در حاشیه توهم جدید موسوی: نسبت جریان فتنه با تحولات مصر و تونس” منتشر شد، با ستایش تحولات اخیر در برخی از کشورهای خاورمیانه، برخی از تصاویر منتشر شده از اعتراضات خیابانی این کشورها، شبیه اتفاقات خرداد 88 در ایران دانسته شده است.

نویسنده رجا نیوز ضمن توصیف اعتراضات مردم تونس، مصر، اردن و یمن به «آشوب های خیابانی» در مورد بیانیه روز شنبه نخست وزیر زمان جنگ نوشته است: “شاید موسوی نیز در نوشته امروزش و در ادامه توهمات ادامه‌دار خود از همین جهت، جریان فتنه و این تحولات را در یک راستا می‌بیند. اما تفاوت های ماهوی این دو اتفاق یعنی، ایران 88 با آنچه در تونس، مصر، اردن و یمن می گذرد، در پیش بینی آینده سیاسی منطقه کمک می‌کند.”

میرحسین موسوی در بیانیه خود “«نقطه آغازین آنچه در خیابان های تونس و صنعا و قاهره و اسکندریه و سوئز” رخ می دهد را در “تظاهرات چند میلیونی ۲۵ و۲۸ و۳۰ خرداد تهران” دانسته و آنها را به روزهایی تشبیه کرده بود که: “مردم با شعار رای من کجاست؟ به خیابان ها آمدند و مسالمت جویانه، حقوق از دست رفته خود را پی گرفتند.”

اما نویسنده سایت رجا نیوز ضمن رد تشابه های موجود بین جنبش سبز و حرکت های اعتراضی خاورمیانه که میر حسین موسوی بر آن تاکید دارد، چنین نوشته: “معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران از لحاظ خاستگاه فکری غرب‌گرا بوده و سران آنها دارای روابط نزدیک و دوستانه با کشورهای غربی بودند؛ به‌طوریکه بعد از شکست فتنه‌ی سبز در ایران، عده ای از آنها لندن را به عنوان پناهگاهی برای فرار از خشم ملت ایران برگزیدند و عده ای دیگر به سمت ایالات متحده امریکا روانه شدند. اما آنچه مردم کشورهای عربی را به خشم و قیام واداشته است، غرب‌گرا بودن حاکمان آن‌هاست.”

در هفته های گذشته و به دنبال بروز شورش های خیابانی در برخی کشورهای عربی، زین العابدین بن علی، رئیس جمهور 33 ساله تونس مجبور به فرار از این کشور شد. دامنه این ناآرامی ها سپس به کشورهای دیگری مانند اردن، یمن و مصر رسید. هم اکنون نزدیک به یک هفته از تظاهرات صدها هزار مصری مخالف مبارک در قاهره، اسکندریه، سوئز و برخی دیگر از شهرهای این کشور می گذرد. مخالفان در حال حاضر خیابان ها و میادین اصلی پایتخت 18 میلیون نفری مصر را در کنترل خود دارند.

رجا نیوز در ادامه مطلب خود علیه میر حسین موسوی آورده است: “در ایران، گروه‌های هدایت کننده آشوب ها همه در یک اصل مشترک بودند و آن سکولاریسم بود. از جبهه ملی و نهضت آزادی و سلطنت طلب و اصلاح طلب امریکایی تا بهایی و منافقین (مجاهدین خلق)، با شعار جمهوری ایرانی، وحدت نظر خود را در اصل سکولاریسم نشان دادند. این در حالی است که اصلی ترین گروه مخالف مبارک در مصر اخوان المسلمین است که مبنای حرکت آن، نگاه دینی و اسلامی است.”

ادعای این سایت حامی محمود احمدی نژاد در شرایطی مطرح شده که به استناد اخبار و گزارش ها، علاوه بر تشکل اسلام گرای “اخوان المسلمین” شماری دیگر از تشکلهای غیر مذهبی که دربرگیرنده طیف های مختلف اپوزیسیون دولت مصر هستند در راس اعتراضات این کشور قرار دارند.در این میان گروه زیادی از متعرضان، حامی محمد البرادعی، برنده‌ی جایزه صلح نوبل هستند که روز پنجشنبه هفته گذشته برای شرکت در تظاهرات پس از نماز جمعه از وین به قاهره رفت تا به جمع تظاهرکنندگان در میدان اصلی پایتخت، میدان “تحریر” در قاهره بپیوندد.علاوه بر این دولت موقتی که به رهبری او تشکیل شده نیز مورد حمایت اخوان المسلمین  است.

 

سطل آشغال آتش زدن

رجا نیوز اما در حمله به بیانیه اخیر موسوی تنها نبود. جهان، سایت وابسته به علیرضا  زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نیز در مطلبی موضع اخیر میر حسین موسوی را به باد اتقاد گرفت.

این سایت در گزارشی با عنوان “میرحسین موسوی انقلاب مصر را ادامه راه جنبش سبز نامید”، مقایسه جنبش سبز با اعتراضات برخی از کشورهای عربی را “کاریکاتورگونه” توصیف کرد و نوشت: “موسوی براندازی حکومت دیکتاتوری عرب و نهضت سراپا غیرت و اقتدار مردم و جوانان مصر را به شیوه ای کاریکاتورگونه با سطل آشغال آتش زدن در تهران مقایسه کرده است.”

جهان، که از آن به عنوان سایت حفاظت اطلاعات سپاه نیز یاد می شود، با نوشتن اینکه میر حسین موسوی “به  دروغ بزرگ سال ۸۸” شهرت دارد، به بخشی از بیانیه وی اشاره می کند که در آن گفته است: “اگرحکومت به حاکمیت مردم بر سرنوشت خود احترام می گذاشت و در انتخابات چند ماه پیش مصر آرای مردم را نمی دزدید، کار به شعار “اسقاط نظام” از سوی شعب عزیز مصر نمی رسید. و شاید هم متوجه نیستند که ادامه ی سیاست غلبه به وسیله ی ایجاد خوف، نهایتا در نقطه ای به ضد خود تبدیل و آنگاه آمدن «روز خشم» و روزهای غضب ملی اجتناب ناپذیر می شود. فراعنه معمولا زمانی صدای ملت را می شنوند که بسیار دیر شده است.”

این سایت با استعاره گرفتن عنوان “فراعنه” و انتساب آن به رهبران جنبش سبز نوشته است: “بدون تردید مردم آزادیخواه و عدالتگرای مصری با دیکتاتور عرب همان می کنند که مردم ایران با فراعنه سبز کردند.”

 

اعتراف به “براندازی”

شبکه ایران، اما سومین سایت اصولگرا بود که روز گذشته با متهم کردن میرحسین موسوی به “براندازی نظام”  و طرح این ادعا که موسوی این اتهام را پذیرفته است به آخرین بیانیه وی حمله کرد.

به نوشته این سایت: “آقای موسوی در بیانیه ای که در سایت خود منتشر کرده، با اشاره به اعتراضات گسترده مردمی در کشورهای عربی مانند مصر و تونس، به ارتباط خود با حامیان غربی سران این دو کشور اشاره ای نکرد اما ترجیح داد که به تایید انقلاب مردمی در آن کشورها بپردازد.”

شکبه ایران نیز مانند رجا نیوز، دیگر سایت همسو، مطرح کردن تشابهات جنبش سبز با حرکتهای اعتراضی اخیر خاوریانه را “ادعایی جالب” توصیف کرد و معترضان به دولت احمدی نژاد را “آشوبگران خیابانی” نامید.

این سایت در ادامه نوشته است: “گرچه شواهد موجود از جمله حمایت علنی و حتی مالی کشورهای غربی و صهیونیست ها از آقای موسوی و حسنی مبارک، ادعای میرحسین درباره همسو دانستن مخالفان دیکتاتوری مبارک و جریان فتنه را بی اعتبار کرده اما اذعان ناخواسته او به موضوعی که از 20 ماه پیش به عنوان اتهام اصلی میرحسین مطرح بوده، قابل توجه است.”

به نوشته شبکه ایران، موسوی در خرداد سال 88 حاضر نشده است به انتخابات “بی نظیر 22 خرداد و رای 40 میلیونی مردم” تن دهد و “حتی دست به اجرای طرحی زد که گفته شد نقشه ای آمریکایی-صهیونیستی و هدف آن براندازی نظام جمهوری اسلامی است.”

این پایگاه خبری وابسته به اصولگرایان با اشاره به بیانیه روز شنبه میرحسین موسوی، عدم حمایت موسوی از حسنی مبارک را “وانمودی” برای پنهان کردن همسویی های این رهبر جنبش سبز با کاخ سفید  خوانده است.

این سایت ادعا کرده: “اسناد مختلفی هم که از کمک های مالی غرب به ویژه کاخ سفید به جریان فتنه منتشر شده آنان را به اعتراف درباره براندازی وانداشت.”

در همین راستا در پایان یادداشت این سایت اصولگرا آمده است: “میرحسین موسوی در شرایطی به اتهام اصلی خود یعنی تلاش برای براندازی اذعان کرده است که مسئولان امنیتی و فعالان سیاسی پیش از این بارها تاکید کرده بودند حوادث سال گذشته ایران، یک نمونه کامل از براندازی با نقشه غربی بوده است.”

پیشتر نیز بسیاری از مقامات دولت احمدی نژاد و شماری از حامیان جمهوری اسلامی، در مناسبت های مختلف رهبران جنبش سبز ایران و تعدادی از فعالان اصلی آن را متهم به “براندازی” و داشتن ارتباط با “بیگانگان” کرده اند.

در ادامه واکشنها به بیاینه اخیر موسوی، عباس جعفری دولت آبادی، خود از پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص این بیانیه طفره رفت و تنها به گفتن اینکه “ما مواضع خود را قبلا اعلام کرده‌ایم” اکتفا کرد.