سفارت هلند در ایران تعطیل می شود؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» واکنش ها به اعدام زهرا بهرامی

یک روز پس از تعلیق روابط هلند با ایران که در واکنش به اعدام ناگهانی زهرا بهرامی صورت گرفت، جمهوری اسلامی از هلند خواست اعدام خانم بهرامی را به روابط دوجانبه تسری ندهد.جمهوری اسلامی در عین حال هلند را به مداخله در امور داخلی خود متهم و سفیر این کشور را به وزارت خارجه احضار کرد.این در حالیست که نمایندگان مجلس هلند، با پشتیبانی از اقدامات وزیر خارجه این کشور، تعلیق روابط دو کشور را ناکافی دانسته و خواستار اقدامات عملی از سوی دولت هلند شده اند.

نمایندگان حزب اتحادیه مسیحیان، حزب سوسیالیست هلند و حزب برای آزادی در مجلس هلند همچنین خواستار بازگرداندن سفیر این کشور از ایران شده اند.وزیر خارجه هلند قرار است روز سه شنبه در پارلمان این کشور حضور یابد و در مورد این مساله با نمایندگان پارلمان رایزنی کند.

روز شنبه وزیر امور خارجه هلند با بربریت خواندن اقدام ایران در اعدام ناگهانی خانم بهرامی اعلام کرده بود که کشورش کلیه تماس های دیپلماتیک خود با ایران را به حال تعلیق درآورده و تصمیم دارد اقدام‌های دیگری را نیز در چارچوب اتحادیه اروپا مطرح کند.

اوری روزنتال همچنین از شهروندان هلندی خواسته از سفر به ایران خودداری کنند و سفارت جمهوری اسلامی در هلند برای هر نوع فعالیتی باید از وزارت خارجه هلند اجازه کتبی بگیرد.

اما خانواده خانم بهرامی در مصاحبه با “روز” این اقدامات دولت هلند را نوشداروی بعد از مرگ سهراب خوانده و گفته بودند که از دولت هلند شاکی هستند چرا که دولت این کشور برخلاف قولی که به  آنها داده بود هیچ کمکی نکرده و عملا در قضیه خانم بهرامی کوتاهی کرده است.

زهرا بهرامی، شهروند ایرانی- هلندی در پی وقایع عاشورای سال گذشته  در تهران بازداشت شد. او براساس حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب، به اتهام نگهداری مواد مخدر، محکوم به اعدام و مصادره اموال شده و روز شنبه در حالی به دار کشیده شد که به پرونده دیگرش که در آن متهم به محاربه شده رسیدگی نشده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خانم بهرامی را قاچاقچی مواد مخدر معرفی کرده اما خانواده او پیشتر به “روز” گفته بودند که این اتهام بی اساس است.

 

تعطیلی سفارت

به دنبال اعدام زهرا بهرامی، تعدادی از نمایندگان پارلمان هلند در مصاحبه با روزنامه “آلخامین داخبلاد”  خواستار بازگرداندن سفیر هلند از ایران شده و برخی نیز بحث تعطیلی سفارت این کشور در ایران را مطرح کرده اند.

رحمان جوانمردی، فعال حقوق بشر در هلنددر این مورد گزارش داده است: آقای نیکلای، عضو حزب لیبرال هلند درپارلمان این کشور، اعدام زهرا بهرامی را در سطحی فراتر از رسوایی خواند و به روزنامه  ”آلخامین داخبلاد” گفت که دولت جمهوری اسلامی در این زمینه اطلاعات نادرست به دولت هلند داده است.

به گفته این نماینده پارلمان هلند خانم بهرامی در حالی اعدام شده که روز جمعه دولت جمهوری اسلامی از در جریان بودن پرونده خانم بهرامی خبر داده بود.

کیس فاندرستای، مسئول فراکسیون حزب مسیحی (اس خی پی) در پارلمان هلند نیز به این روزنامه گفته است: حتی امکان هیچ نوع ارتباط معمولی با خانم بهرامی که شهروند هلند است برای دولت و سفارت هلند نبود و این نکته خیلی مهمی است به همین دلیل باید قدم های محکمی برداریم.

او افزوده: اولین قدم ما خیلی جدی بود اما اولین عکس العمل جدی تر ما می تواند این باشد که سفیر هلند را از ایران فرابخوانیم. این می تواند آغاز خوبی برای برداشتن گام های بعدی باشد.

ارجان الفاست، نماینده حزب سبزهای چپ هلند نیز گفته: آقای روزنتال باید ابزار دیپلماتیک درستی به کار ببرد. تعلیق روابط دو کشور کافی نیست.

 بر اساس گزارش آقای جوانمردی، خیرت ویلدرس، رهبرحزب برای آزادی هلند اما، عکس العمل وزیر خارجه کشورش را کاری سبک و بی ارزش دانسته و گفته است: عکس العمل وزیر در خصوص اقدام ایران که باعث قربانی شدن خانم بهرامی شد کاری سبک و بی ارزش است، باید سفارت ایران در هلند تعطیل و سفیر این کشور از هلند اخراج شود.

هاری فان بومل، عضو حزب سوسیالیست هلند دیگر نماینده ای است که در این زمینه موضع گرفت و گفت: دیپلماسی ما ساکت و کشنده بود و نتیجه ای نداد؛ اکنون باید با صدای بلند و رسا همه راه هایی را که موثر است به کار ببریم؛ تمامی روابط اداری با ایران باید معلق شود.

او تعطیلی سفارت هلند در ایران را کاری درست ارزیابی نکرده و گفته است: شهروندان هلندی در ایران هستند و با این اقدام بی دفاع می مانند اما فراخوانی سفیر هلند در ایران برای مشاوره لازم است.

یوول فردوانت، نماینده حزب اتحادیه مسیحیان هلند در پارلمان این کشورهم اقدامات وزیر خارجه هلند را گام نخستین اما ناکافی دانسته و گفته است: ما باید سیگنال قوی تری بفرستیم. باید سفیر هلند را از ایران فرا بخوانیم و در صورت بازگرداندن سفیر، کارمندان سفارت به اندازه کافی حضور دارند و می توانند کارها را پی گیری کنند.

او با طرح این سئوال که چرا لازم است سفیر هلند در ایران بماند؟ گفته: بگذارید هلند در اروپا پیش قدم شودهمچون امریکا که تحریم هایی را علیه افرادی که در سرکوب خونین تظاهرات های مردمی بعد از انتخابات ایران دخیل بودند اعمال کرد.

 الکساندر پختولت، رهبر حزب دموکرات های 66 این کشور اقدامات وزیر خارجه کشورش را سنجیده ارزیابی کرده است.

 

واکنش جمهوری اسلامی

همزمان با احضار سفیر هلند به وزارت خارجه، وزیر خارجه هلند نیز با فراخواندن سفیر جمهوری اسلامی، به اعدام خانم بهرامی اعتراض کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داد که کاظم غریب‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در هلند، روز گذشته از هلند خواسته است از دخالت در امور داخلی و حاکمیتی ایران پرهیز کند.

سفیر جمهوری اسلامی در هلند گفته است: توصیه ما به دولت هلند این است که به این امر به عنوان یک مسئله حاکمیتی و حقوقی نگاه کند و بداند که قوه قضائیه در جمهوری اسلامی از استقلال کامل برخوردار است و اروپایی‌ها باید قدردان این هزینه‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با رسیدن مواد مخدر به دست شهروندان آنان باشند.

زهرا بهرامی شهروند کشور هلند بود اما کاظم غریب آبادی گفته است که جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و بنابراین: خانم بهرامی یک شهروند ایرانی محسوب می‌شد و اگر ما حاضر به شنیدن صحبت‌های طرف هلندی نیز شدیم، تنها بر مبنای حسن نیت بود و نه تعهد حقوقی.

سفیر جمهوری اسلامی در هلند، دادگاه خانم بهرامی را عادلانه خوانده و گفته است که: این روند به صورت کامل و دقیق طی شده‌است و به مقامات هلندی نیز گفته شد که حکم اعدام وی به جرم قاچاق مواد مخدر صادر شده و منتظر تایید دادستان کل کشور است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از جعفری دولت آبادی، نوشته است: دولت هلند بداند که حق دخالت در امور سایر کشورها را ندارد و اینکه (خانم بهرامی) در روز عاشورا دستگیر شده‌است مغایرتی با داشتن مواد مخدر ندارد. وی اتهام دیگری نیز داشت اما چون در بازرسی از منزل وی، کوکائین کشف شد، قاضی برای وی، حکم اعدام صادر کرد.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که خانم بهرامی به گفته دخترش، اتهامات منتسب را رد کرده و در دادگاه گفته بود که تحت فشار و شکنجه، وادار به اعتراف دروغ شده است.

بنفشه نایب پور 29 دی ماه به “روز” گفته بود که هیچ مدرکی در پرونده مادرش به جز اقرار های خود او که تحت فشار صورت گرفته نیست: این اقرارها در اصل چیزهایی است که بازجویان از مادرم می خواستند بگوید و بنویسد و مادر من هیچ یک از این اقرارها را قبول ندارد. هر بار که او را می بینم می گوید با هر جایی مصاحبه کردی بگو من زیر فشار بودم”.

خانم نایب پور روز شنبه نیز پس از اعدام ناگهانی مادرش به روزگفت: مادر مرا به خاطر شرکت در تجمعات بازداشت کردند و اتهام محاربه زدند بعد اتهام نگهداری مواد مخدر زدند و دیروز در حالی اعدام کردند که پرونده سیاسی مادرم همچنان باز است و هنوز رسیدگی نشده.

او افزود: ما کاملا بی خبر بودیم هنوز هم باورمان نمی شود دنبال این بودیم که پرونده را به کمیسیون عفو ببریم. تمام امیدمان این بود اما بی خبر از ما اعدام کردند و حداقل نگفتند که ما برویم و برای آخرین بار مادرم را ببینیم، با او حرف بزنیم و حداقل حرف های آخر او را بشنویم و…

روابط هلند و جمهوری اسلامی اکنون در حالی تعلیق شده که قاسم نجفی، داماد خانم بهرامی روز شنبه به “روز” گفته بود: الان چه فایده ای دارد؟ قطع کنند یا نکنند چه فرقی میکند؟ می شد به خانم بهرامی کمک کرد؛ می شد جانش را نجات داد و کوتاهی کردند و توان ما زیاد نبود و به حمایت دولت هلند نیاز داشتیم این همه ادعای حقوق بشر می کنند چه کردند؟ نوشداروی بعد از مرگ سهراب هیچ دردی دوا نمیکند.

او افزوده بود: من از دولت هلند هم شکایت دارم واقعا خیلی کوتاهی کردند. اگر دو کشور مشکلات دیپلماتیک دارند که نباید یک انسان این وسط قربانی شود. ما خوش بین بودیم چون سفارت هلند هم به ما گفته بود خیالتان راحت باشد اعدام نمی کنند و ما نمی گذاریم. حتی خود من به کاردار هلند گفتم چه ضمانتی دارید که یکباره فردا اعدام نکنند؟ گفتند خیالتان راحت باشد نمی گذاریم اعدام کنند. تمام دلخوشی ما به این بود که دولت هلند پی گیری می کند؛ دلخوش بودیم به حرفهایی که سفارت هلند زده بود  و گفته بودند که امکان ندارد اعدام کنند و….