گیلان و مازندران زیر آوار برف

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» در گفت‌وگو با مردم منطقه و نمایندگان مجلس بررسی شد

قطعی آب، گاز و برق، مسدود شدن جاده‌ها و راه‌های ارتباطی، خسارت دیدن برخی از خانه‌ها و مغازه‌ها، کمبود بعضی از مواد غذایی و… تنها بخشی از مشکلاتی است که بارش کم سابقه برف در شمال کشور برای شهروندان گیلانی و مازندرانی به همراه داشته است. احمد قاسمی لاشکی، نماینده شهرهای چالوس و نوشهر به روزمی‌گوید: “با بارش شدید برف، آب و برق ۱۴۵ روستا در غرب مازندران قطع شده و راه‌های ارتباطی بین برخی از شهرها مسدود شده است.”

 این نماینده مجلس درباره آخرین وضعیت شهرهای استان مازندران در شامگاه روز دوشنبه،چنین توضیح می‌دهد: “شرایط بهتر شده اما هنوز مشکلات زیادی حل نشده باقی مانده است. ما هنوز با مشکل قطعی آب مواجه هستیم و راه‌های ارتباطی هم هنوز باز نشده است. بخش اعظم مشکلات ما به همین بسته بودن راه‌ها بر می‌گردد. اگر به کمک ماشین‌آلات سنگین و برف‌روب بتوانیم راه‌ها را باز کنیم خود مردم بقیه مشکلات را حل خواهند کرد.”

حمیدرضا خصوصی ثانی، نماینده صومعه‌سرا نیز در گفت‌وگو با روز وضعیت این شهرستان را “فوق‌العاده” می‌خواند و می‌گوید: “برای اولین بار است که در این شهر بیش از دو متر برف باریده و مردم درتنگنا و گرفتاری هستند.”

 او ادامه می‌دهد: “ما توانستیم اعتباری را از طریق هماهنگی با آقای نوبخت به این بحران اختصاص بدهیم تا سریعا ماشین‌های سنگینی که نیاز داریم خریداری بشود. چون ماشین‌هایی که برای باز کردن راه به استانداری داده‌اند و بعضا از استان‌های هم‌جوار آمده، کهنه و فرسوده است.”

خصوصی ثانی می‌گوید که “اگرچه در مدیریت بحران این شهرستان تعلل شده اما هم‌اکنون همه مسوولان ذی‌ربط مشغول تلاش برای برگرداندن اوضاع به شرایط عادی هستند.”

به گفته خصوصی ثانی، ۱۳ تن از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور نامه‌ای در خصوص وضعیت بحرانی مناطق شمالی کشور نوشته‌اند و بر همین اساس حسن روحانی سه وزیر کشور٬ نیرو و راه و شهرسازی را به همراه مسئولان محلی و هلال احمر موظف کرده است تا در اسرع وقت پیگیری‌های لازم برای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب٬ برق و وسایل گرمایشی و عبور و مرور را انجام دهند.

 

روایت شهروندان گیلانی و مازندرانی

بهنام، یکی از ساکنان روستای آب‌کنار در نزدیکی بندر انزلی است. او منطقه‌ محل سکونتش در شرایط کنونی را این چنین توصیف می‌کند: “جاده انزلی به آب‌کنار و ضیابر به آب‌کنار بسته شده. مردم اینجا بیشترشان میانسال‌اند؛ جاده هم بسته است و بچه‌هایشان هم نمی‌توانند به آنها کمک کنند. ارتفاع برف از دو متر هم گذشته است. از طرفی اجناس فروشگاه‌های مواد غذایی، کم کم تمام می‌شود. مثلا در نزدیکی منزل ما آب معدنی پیدا نمی‌شود. آب شهری هم نزدیک به ۱۲ ساعت است که قطع شده. بیشتر خانه‌ها هم یا برق ندارند یا تازه برقشان وصل شده.”

به گفته این شهروند اهل آب‌کنار ده‌ها منزل مسکونی و مغازه آسیب دیده و به کتابخانه روستا هم خسارت وارد شده است. بهنام از وضعیت بارش برف ابراز نگرانی‌ می‌کند و می‌گوید: “اگر نیم متر دیگر برف بیاید آب‌کنار از بین می‌رود.”

شهره، دیگر شهروند آبکناری هم به روز می‌گوید: “بعضی‌ها با مشکل خرید اعتبار برای تلفن همراه هم روبرو هستند چون نه مغازه ای باز است نه تلفن ها وصل هستند. سیسم تلفن‌ها در اثر شدت برف پاره و نبود امکان ارتباطی بسیار مشکل‌ساز شده است.”

زهرا، ساکن شهر تنکابن(شهسوار) است و در تشریح وضعیت موجود به روز می‌گوید: “میزان برف در اینجا وحشتناک است. حتی نمی‌توانیم در خانه را باز کنیم؛ مردم در برف تونل زده‌اند تا بتوانند در صورت لزوم از آن عبور کنند. ماشین ما در حیاط خانه زیربرف مدفون شده و مادر بزرگم در بیمارستان بستری است. حالا نه خودمان می‌توانیم به او سر بزنیم و نه پزشک معالجش. اینطور که از بیمارستان پرس و جو کردیم پزشکان و پرستاران هم نمی‌توانند خود را به بیمارستان برسانند.”

او تاکید دارد که “هر آن ممکن است برف سقف خانه را روی سرمان خراب کند.ما واقعا وحشت کرده‌ایم.”

عکس‌های ارسالی محسن – الف به روز را در انتهای گزارش می‌توانید مشاهده کنید. (گزارش تصویری ایسنا از صومعه‌سرا - گزارش تصویری مهر از تنکابن )

 

جان بیماران در خطر است

برف و سرما در مناطق شمالی قربانیانی هم داشته است. بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد در شهرستان صومعه‌سرا، یک چوپان ۴۰ ساله که در مراتع این شهر به همراه ۶ چوپان دیگر گرفتار برف و سرما شده بود، عصر روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، جان خود را از دست داده است. در زمان تهیه این گزارش، امدادگران در حال تلاش برای انتقال جسد چوپان به شهر بوده و گزارش‌ها، حال چوپان دیگری را هم وخیم توصیف کرده‌اند.

حمیدرضا خصوصی ثانی، نماینده صومعه‌سرا در گفت‌وگو با روز امیدوار است تا با دستور پیگیری صادر شده از سوی رئیس‌جمهور، شرایط در روزهای آتی رو به بهبود برود. او اضافه می‌کند: “برف بسیار شدید است و مردم سخت در تنگنا هستند؛ حتی نمی‌توانند مریض‌هایشان را به بیمارستان برسانند که خطر جانی برای بیماران دارد. گرچه برخی از مسیرها باز شده اما عمده روستاها، راه‌هایشان بسته است.”

 او می‌گوید: “فراموش نکنیم که این برف ما را غافلگیر کرده و شرایط پیش‌بینی نشده‌ای را به وجود آورده است، با این حال مسوولان مشغول تلاش هستند و مردم را درک می‌کنند.”

 

گزارش‌های رسمی از مسوولان کشوری و محلی

“گزارش‌های غیررسمی حاکی از تخریب سقف شماری از منازل در پی بارش برف است، اما آمار رسمی از گزارش‌های رسمی را تاکنون دریافت نکرده‌ایم. هواشناسی تنها بارش برف و باران را پیش‌بینی کرده و نگفته بود بناست دو متر برف بیاید، چرا که این موضوع اصلا قابل پیش‌بینی نبود.” این را هاشمی، فرماندار تنکابن گفته و ادامه داده است: “بارش و شدت برف به حدی بود که با مقدورات و امکانات شهرستانی تطبیق نداشت. تعدادی گریدر در راه استان است، اما مواد غذایی و… باید از طریق هواپیما منتقل شود که امکان پرواز وجود ندارد”.

افضلی، مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان نیز درباره قطعی برق در غرب استان مازندران، گفت: “این حجم از برف در هر کشوری ایجاد مشکل می‌کند و با توجه به اینکه دمای هوا نیز به زیر صفر رفته است، یخ‌زدگی خطوط و وزن برف، سبب پارگی سیم‌ها می‌شود. همچنین گاه بارش برف باعث ایجاد نوسان و اتصال بین دو سیم می‌شود.”

به گفته او، ایستگاه‌های شهرها برق دارد اما این برق به شبکه توزیع و خانگی منتقل نشده و نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی برق وصل می‌شود، چرا که بارش برف متوقف نشده است.

مجید عبدالهی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) مازندران هم به واحد مرکزی خبر گفت: “در حال حاضر آب شرب ۱۴ روستای رامسر، ۳۲ روستا در عباس آباد و تنکابن، ۱۳ روستای چالوس، ۳۲ روستای نور و ۹ روستا در نوشهر و در مجموع ۱۰۰ روستا با ۲۶۰۰۰ مشترک قطع است که تلاش‌ها برای وصل مجدد آب ادامه دارد. بر اثر بارش برف سنگین، سیستم برق بسیاری از تاسیسات آبرسانی موجود در روستاها که با انرژی برق کار می‌کنند از کار افتاد و آب شرب ۱۴۸ روستای غرب مازندران قطع شد.”

بنا بر اعلام نرگس کمالی، نماینده شورای شهر سوادکوه، سقف حدود ۴۰ تا ۵۰ منزل مسکونی در منطقه سوادکوه پائین آمده، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

حسین میرشفیع، معاون وزیر راه هم با اشاره به مسدود بودن برخی از راه‌های ارتباطی گفته است: “در راه‌های روستایی حتی برای برف‌های سبک آمادگی نداریم و در روزهایی که بارش سنگین برف داشته باشیم اوضاع وخیم تر می‌شود و مشکل اصلی در این زمینه نداشتن بودجه برای این بخش از راه‌ها و کمتر اهمیت دادن به این حوزه است.”

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی امدادگران با پای پیاده خبر داده و گفته است که شدت برف و کولاک حتی پرواز هلی‌کوپتر را هم ناممکن ساخته و امدادگران باید نان و کمک‌های غذایی را به روستاها برسانند که به دلیل پراکندگی خانه‌های روستایی کار آسانی نیست.

گزارش ها حاکی از آن است که برخی از فروشندگان مواد غذایی در این دو استان با مشاهده شرایط بحرانی بهای اجناس خود را افزایش داده‌اند، به طوری که به نوشته خبرگزاری فارس، هر بطری آب معدنی در این استان هم اکنون ۳۰۰۰ تومان و هر کیلو گوشت بیش از ۵۰ هزار تومان فروخته می شود.

استاندار مازندران هم با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر گرانی آب معدنی و گوشت در برخی شهرهای آسیب دیده به ویژه شهر چالوس گفته است:“این قابل قبول نیست که با یک شبانه روز بارش برف، اقلام مورد نیاز مردم چند برابر گران شود و نباید عده‌ای از این شرایط سوء استفاده کنند.”

همچنین به گزارش خبرگزاری‌های رسمی سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران دستوری ویژه برای کمک به مردم و دستگاه‌های مسوول را به فرماندهان سپاه‌ دو استان گیلان و مازندران صادر کرده است.

به گزارش فارس، تاکنون ۱۸ گردان در استان گیلان و ۱۲ گردان نیروی انسانی در استان مازندران کار امدادرسانی به مردم و کمک به دستگاه‌های مسئول را شروع کرده‌اند. روابط عمومی سپاه هم اعلام کرده است که سرلشکر جعفری به واحدهای مستقر در گیلان و مازندران و همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا دستور داده است که “تحت امر فرماندهان سپاه این دو استان به مردم کمک رسانی کنند.”