تعلیق نمی‌کنیم٬ غنی‌سازی را ادامه می‌دهیم

نویسنده
حسین محمدی

» مجلس می خواهد در توافق های هسته ای حاضر باشد

در حالی که طی روزهای گذشته و پس از حضور هیات ایرانی در نیویورک و مذاکرات انجام شده٬ به نظر می رسید فضایی ایجاد شده که امکان حل پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد، و همزمان با تحلیل هایی در این باره که جمهوری اسلامی تحت فشار تحریم ها به عبور از آن چه خط قرمز می خواند تن داده است، یک عضو پرنفوذ مجلس اعلام داشت که پارلمان به پذیرش پروتکل الحاقی و تعلیق غنی سازی رضایت نمی دهد.

علاالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی٬ با اشاره به این که “در شرایط کنونی، مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی رضایت نمی‌دهد گفت در خصوص پروتکل الحاقی، مجلس مصوبه‌ای داشت که دولت را ملزم کرد تا اجرای داوطلبانه این پروتکل را که در مقطعی اجرایی شده بود، متوقف کند، بنابراین، جان کری باید بداند اختیار تصمیم گیری درباره این کار با مجلس است. تا زمانی که سیاست‌های ظالمانه و غیرمنطقی امریکا ادامه داشته باشد، مجلس به پذیرش پروتکل الحاقی رضایت نخواد داد”.

بروجردی که به اظهارنظر های تند علیه کشورهای غربی شهرت دارد بدون افشای چگونگی نظرسنجی از نمایندگان مجلس گفته “نمایندگان به شدت نسبت به حفظ حقوق ملی حساسیت دارند… هرگونه اقدام جمهوری اسلامی ایران در مورد غنی سازی در چارچوب عهدنامهNPT و مقررات آژانس است و جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن آن، بر نبود هیچگونه ارتباطی میان این فعالیت و موضوع تسلیحاتی، اصرار دارد”.

سخنان بروجردی ٬‌در واکنش به جان کری، وزیر خارجه امریکا٬ بیان شده که پیشنهاد داده بود ایران گام های ملموسی برای مطمئن کردن جهان درباره فعالیت های هسته ای خود بردارد که از جمله آنها بازرسی از فردو، پذیرش پروتکل الحاقی و توقف غنی سازی بیش از یک مقدار معین است.

در جهت دیگری حسین نقوی‌حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفته است که میزان غنی‌سازی توسط جمهوری‌اسلامی قابل مذاکره است٬ اما “سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کاملا شفاف و در چارچوب مقررات NPTاست؛ تهران هیچ نوع تعلیق و توقفی را نمی‌پذیرد و تمام تاسیسات هسته‌ای ایران به فعالیتشان ادامه خواهند داد… ایران باید از تکنولوژی غنی سازی به هر درجه‌ای که مورد نیاز او است، برخوردار باشد ولی تولید کردن یا نکردن آن بستگی به مصالح کشور دارد… ایران در درجه خلوص غنی سازی حاضر به مذاکره است. تکنولوژی و فناوری هسته‌ای حق ملت ایران است و باید آن را تا بالا‌ترین داشته باشد و در این خصوص مذاکره نمی‌کنیم ولی درباره درجه خلوص غنی سازی حاضر به گفتگو می‌شویم”.

این اظهارات که به نظر می رسد بیشتر برای مصرف داخلی است در حالی به زبان می آید که دولت آمریکا و شخص اوباما رییس جمهور آن کشور بارها و از جمله در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود تاکید کرد که آمریکا به حق ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای به قصد مقاصد صلح آمیز باور دارد.

محمداسماعیل کوثری٬ دیگر نماینده مجلس٬ نیز چنین در این‌باره موضع‌گیری کرد: “سانتریفیوژ‌های سایت فردو به طور کامل نصب شده و غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در حال انجام است”. کوثری این سخنان را پس از دیدار برخی نمایندگان مجلس از سایت فردو بیان کرد. دیداری که به گفته‌ی وی به این دلیل انجام شد: “بازدید از سایت فردو به دنبال برخی شایعات درباره فعالیت این سایت مهم و در راستای وظایف نظارتی نمایندگان انجام شد”.

هم‌زمان محمدکاظم انبارلویی٬ در روزنامه جناح راست، رسالت٬‌ نوشت: “گفتگوها فعلا پایان یافته و تا دور جدید چند روزی فاصله داریم. آنچه ردوبدل شده یک مشت حرف و تعارف بوده است. با آنکه طرف ایرانی از حرف هم فراتر رفته، قدری هم عمل کرده اما طرف آمریکایی در حوزه عمل وارد نشده و حتی یکی از تحریم‌ها و یا تهدیدها را تخفیف هم نداده یا متوقف نکرده است. یعنی هنوز جوهر امضای هرساله رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تجدید تحریم، خشک نشده است. هر انسان عاقل و منطقی که ناظر بر این گفتگوهاست، منتظر این است ببیند نتیجه این گفتگوها بر توقف تحریم یا برداشتن برخی از تحریم‌ها چیست؟”

رسالت نیز همچون دیگر نشریات جناح راست نوشته “راستی‌آزمایی جدید آمریکا روی این نکته متوقف است که آنها برای ترک مخاصمه با ملت ایران چه اقدامات عملی می‌کنند بنابراین مهم‌ترین شاخص توفیق در گفتگوها و ارزیابی مذاکرات، کاهش تحریم‌هاست. اینکه اشتون گفته است ۱۲ ماه طول می‌کشد که نتایج معلوم شود، ‌نشان می‌دهد سیر و سلوک آنها در دور جدید گفتگوهای ۱+۵ با ایران تغییر نکرده و در بر پاشنه قبلی می‌چرخد.اگر پاسخ نرمش ایران را با “وعده نقد” ندهند زمان واکنش “قهرمانانه” ایران هم فرا می‌رسد. دولت و ملت ایران نشان داده‌اند برای چنین پاسخی تردید نمی‌کنند”.

نارضایتی جناح راست و همراهان احمدی نژاد از موفقیت هایی که حسن روحانی در اولین سفر خود به نیویورک به دست آورده حتی مقامات کابینه وی را هم به صدا در آورده چنان که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات آن دولت نظر داده است: “اگر آمریکا آغوش خود را برای ایران گشاید هدفش از این آغوش باز، سیلی زدن به نظام اسلامی است”.