آلمان از فدراسیون ها تعهد کتبی خواست

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بعد از پناهنده شدن عضو فدراسیون کاراته در دورتموند

در پی حضور تیم ملی کاراته ایران در مسابقه های بین المللی جهان در دورتموند و پناهندگی مرتضی سلیمی، عضو کمیته بین الملل این فدراسیون در آلمان، خبرگزاری فارس گزارش داد که “سفارت آلمان خواستار تعهد کتبی از فدراسیون‌ های ورزشی ایران برای بازگشت همه مسافران به ایران شده است.”

به نوشته این خبرگزاری سفارت آلمان از ایران خواسته است فدراسیون‌هایی که در مسابقات به میزبانی این کشور شرکت می ‌کنند برای بازگشت به ایران باید تعهد کتبی بدهند.
پناهندگی بسیاری از ورزشکاران و همراهان تیمها که به درخواست رسمی فدراسیونهای جمهوری اسلامی رهسپار کشورهای جهان آزاد می شوند، سفارتخانه این کشورها، به ویژه المان را به مشکلاتی رو در رو کرده است که اکنون به نوشته خبرگزاری فارس سفارت آلمان از فدراسیون‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته است “در صورتی که می‌ خواهند در مسابقاتی که به میزبانی آلمان برگزار می ‌شود شرکت کنند، باید تعهد کتبی بدهند که تمامی افرادی که به آلمان اعزام می ‌شوند به کشور بازگردند.”

خبرگزاری فارس نوشته  حساسیت‌سفارت آلمان برای دادن ویزا به دلیل مشکلاتی است که در تیم ملی کاراته ایجاد شد.

اهمیت خبر تعهدخواهی سفارت آلمان از آن جهت است که معمولا بعد از انتشار خبر هر پناهندگی که توسط عضوی از هیات ورزشی ایران تقاضا شد نشریات حکومتی استدلال می کنند که این ورزشکاران و یا مغزهای کشور توسط کشورهای غربی اغوا می شوند و به نوعی فریب خورده هستند.

 این در حالی است که دریافت پناهندگی از کشورهای غربی برای ایرانیان روز به روز مشکل تر می شود

فارس بی آن که از فدراسیون مشخصی نام ببرد، در مورد خبر خواسته تازه سفارت آلمان نوشته است: یکی از فدراسیون‌ها اخیراً در نظر داشت تا اردوی تدارکاتی در آلمان برگزار کند که این موضوع جدید مطرح شد.

اینک باید دید دولت ایران از این تعهدخواهی کشورهای اروپایی چه گونه در داخل بهره برداری خواهد کرد که راه خروج و پناهندگی ورزشکاران را ببندد.

در جریان بازنگشتن عضو فدراسیون کاراته ایران از آلمان، سمندر (رییس فدراسیون) اعلام کرد که با اعزام آقای مرتضی سلیمی مخالف بوده است و نام این مسافر پناهنده شده به آلمان توسط دبیرکل فدراسیون (آشوری) به سفارت رد شده بود. پس از یک هفته جنجال این ماجرا به خاموشی سپرده می شد  که خبر جدید بار دیگر یادآور آن شد.