لطف به اصلاح طلبان مخالف فتنه

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با داغ شدن بحث های انتخاباتی مطرح شد

هم‌زمان با فعال‌ شدن گروه‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری٬ یک عضو سپاه پاسداران این گروه را “خیانت‌کار” نامیده و اضافه کرده است که آن‌ها “می‌توانند در رقابت های انتخاباتی شرکت کنند٬ امامردم تمایلی به آنها نخواهند داشت”.

در همین حال برخی رسانه‌های اصول‌گرا در روزهای گذشته اقدام به انتشار اخباری از موسوی‌خویینی‌ها٬ از اعضای مجمع روحانیون مبارز٬ کرده‌اند که براساس آن‌ها وی از برخی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب انتقاد کرده.

چند روز پیش سیدمحمد خاتمی٬ در دیدار با اعضاس شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری گفته بود: “نشانه‌هایی برای تغییر فضا دیده می‌شود که باید براساس آن تلاش کنیم تا بتوانیم گامی به جلو برداشته و تغییراتی هرچند کوچک را رقم بزنیم”.

وی ضمن اشاره به تلاش برای اجماع در میان اصلاح‌طلبان٬ اضافه کرده بود که “از جمله اصول ما این است که ما از حقوق کسی که با ما نیست، ولی برانداز هم نیست، دفاع می‌کنیم. اگر کسی برانداز نبود باید در عین مشخص کردن مرزهای هویتی از حقوقش دفاع کرد”.

خاتمی همچنین اضافه کرده : “ما شدیدا مخالف براندازی هستیم. چنین امری هم به لطف خدا اتفاق نمی‎افتد”.

 هادی خامنه‌ای٬ دبیرکل مجمع نیروهای خط امام٬ اما ماه پیش گفته بود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات و هرگونه تصمیم‌گیری پیرامون یک حرکت جمعی سیاسی٬ باید از همه‌ نخبگان خود و از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ نظرخواهی کنند.

 ابوالفضل قدیانی٬ ‌از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم در پیامی به مناسبت روز ۲۵ خرداد از زندان ٬‌نوشته بود: “کدام ناظر منصفی است که به ولایت فقیه بنگرد و ان را با سلطنت فقیه یکی نپندارد؟.. گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی برآمده از سالها مبارزه و فداکاری را براستی باید «فاجعه انحراف» نام نهاد”.

وی اضافه کرده بود: “اصلاحاتی که مدعی پایبندی به آرمان آزادی، قانون و دموکراسی است اما در افق نهائی خود نفی استبداد را ترسیم نکرده و به عبارت دقیقتر جایگاه و نقشی برای ولایت فقیه در سیاست کلان خود قائل است در یک کلام جز دروغی بیش نیست”.

سایت کلمه - که نزدیک به میرحسین موسوی است – هم هفته قبل ضمن اشاره به فعالیت برخی گروه‌های اصلاح‌طلب برای انتخابات٬ به انتقاد از آن‌ها پرداخت و ضمن “تجدیدنظرطلب” خواندن آن‌ها٬ این فعالیت‌ها را “ناشی از بیگانگی آنان با چگونگی کارکرد جنبش های مدنی” خواند و نوشت: “عدم شناخت نسبت به ماهیت جنبش های اجنماعی جدید باعث شد که در فرصت طلایی سال های دولت اصلاحات، به جای استفاده صحیح از جنبش عظیم و فراگیری که با رأی «نه» به کاندیدای مورد حمایت اقتدارگرایان آغاز شده بود، اصلاح طلبان به قدرت رسیده، به بازی در چارچوب قدرت رسمی سرگرم شوند و به تدریج و شاید ناخودآگاه، حفظ خود در قدرت را بر پیگیری مطالبات عمومی ترجیح دهند. ریزش گسترده ی نیروهای حامی اصلاحات (از جمله جنبش دانشجویی)، باعث شد که استراتژی اصلاح طلبان در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۸۰، بر محور خطر بازگشت اقتدارگرایان و دعوت به تکرار حماسه ی دوم خرداد متمرکز شود که معنایی جز رأی «نه» به مخالفان اصلاحات نداشت. پیگیری مجدانه ی پروژه ی بازگشت به زمین بازی سیاست رسمی توسط اصلاح طلبان تجدیدنظرطلب، تجلی دوباره ی ناآگاهی شان نسبت به ماهیت جنبش های مدنی امروزین است. این دسته از اصلاح طلبان، تمامی هویت خود را تنها و تنها در حضور در قدرت رسمی تعریف می کنند و از بازتعریف خود در قامت کنشگران یک جنبش اجتماعی ناتوان یا گریزان اند. از همین روست که با تمسک به برخی تئوری های جامعه شناختی منسوخ، برکشیدن شخصیت های سیاسی در رسانه های خود، واقع گرا خواندن خود و خیال پرداز شمردن کنشگران جنبش سبز، دادن علامت به اقتدارگرایان و در انتظار علامت آنان نشستن، در صدد بازسازی فضای پیش از سال ۸۸ هستند”.

کلمه ادامه داده است: “مردم حق دارند بخواهند تنها در انتخاباتی شرکت کنند که همان آرائی در شمارش آراء خوانده شود که به صندوق ریخته اند. اما روند اعتماد سازی از صندوق رأی شروع نمی شود، بلکه به آن ختم می شود. آزادی رهبران جنبش سبز، آزادی زندانیان سیاسی و تصحیح فرایند انتخابات به گونه ای که از دخالت نیروهای نظامی و امنیتی مصون باشد، گام هایی است که باید پیش از آن برداشته شود”.

این سایت نزدیک به میرحسین موسوی٬ پیش از این نیز نوشته بود که “برای سبزها نهاد انتخابات اصلی ترین و کلیدی ترین راهکار رسیدن به اهداف اصلاح طلبانه است و شرکت در یک انتخابات قانونی، منصفانه و رقابتی آمال آنهاست، اما این شرکت مشروط به مقدمات و ملزوماتی است که در حال حاضر فضای سیاسی کشور فاقد آن است… آزموده را آزمودن دوباره خطاست و بی شک مردمی که هنوز پاسخ پرسش ساده «رای من کجاست؟» را نگرفته اند، هیزم تنور انتخاباتی نخواهند شد و امیدی به شرکت در هیچ انتخاباتی نخواهند داشت”.

در چنین شرایطی حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه و مدیر اسبق خبرگزاری فارس٬ درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات گفته است: “لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند”.

وی همچنین اضافه کرده که “طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی‌ها” در سال‌های گذشته “علاوه بر اقدامات مشابهی که مانند نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها”٬ اقدام به “عملیات اجرایی براندازانه نیز علیه نظام” کرده‌اند.

سخنان مقدم‌فر در حالی بیان شده است که پیش از این احمد سالک٬ نماینده‌ی مجلس٬ که دارای سمت‌هایی چون نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس و سازمان حفاظت اطلاعات کل سپاه بوده٬ در گفت‌وگویی ضمن اشاره به محاکمه‌ی بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای اصلاح‌طلب٬ خبر داده بود که “این آقایان فعالیت شان را شروع کرده اند تا بتوانند دوباره در این جریان جایگاه خودشان را به دست آورند اما مردم با دوربین های دقیق و با بصیرت موضوع را تحت کنترل دارند و هزینه این برگشت بسیار سنگین است”.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های اخیر عبدالله نوری و سیدمحمد خاتمی٬درباره‌ی این دو تن گفته بود: “هر کدام از آقایان خاتمی و عبدالله نوری جای بحث و تأمل دارند زیرا هر دوی این ها در جریانات گذشته نقش داشته اند از این رو ما برتری برای این جریان نمی بینیم”.

در همین حال٬ رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان در روزهای گذشته اقدام به انتشار اخباری علیه موسوی‌خویینی‌ها کرده‌اند. چندین سایت مختلف اصول‌گرا مدعی شده‌اند که موسوی خویینی در جلسه ای از هاشمی‌رفسنجانی٬ سیدمحمد خاتمی٬ حزب کارگزاران و محمدرضا عارف انتقاد کرده است.

به نوشته این سایت‌ها٬ موسوی‌خویینی‌ها گفته است که “هاشمی به دنبال گرم کردن تنور انتخابات و تحمیل ولایتی به اصلاح طلبان است و دل‌اش برای آن‌ها نسوخته”٬ از سیدمحمد خاتمی به دلیل تعلل در تصمیم‌گیری انتقاد کرده٬ و اینکه “کارگزارانی‌ها… می‌خواهند که جهانگیری را به عنوان گزینه ریاست جمهوری به ما تحمیل کنند که ما اجازه چنین کاری را نمی دهیم”. او مواضع عارف را سودجویانه دانسته و انتقادات معاون اول دولت خاتمی به اصلاح طلبان را برای تایید صلاحیت گرفتن ارزیابی کرده است.

این رسانه‌ها منابع خبری خود را اعلام نکرده و نگفته‌اند که موسوی‌خویینی‌ها در چه محلی این سخنان را به زبان آورده است.