بازگشت توریست ها به ایران

لو تلگرام
لو تلگرام

» نگاه لو تلگرام به سیاست های گشایشگرانه

مجدداً اتوبوس های مملو از توریست را می توان در ورودی تخت جمشید مشاهده کرد. ایران موفق شده که وجهه خود را در خارج از کشور و در نزد توریست های خارجی بهبود بخشد، ولی هنوز راه زیادی تا احیای کامل بخش توریسم که عملاً بخشی مشرف به مرگ در این کشور محسوب می شود، باقی مانده.

بازگشت توریست ها که از زمان انتخاب روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ با تردید به ایران آمده اند، طی سال جاری چشمگیرتر بوده و به گفته کارشناسان، طی سال جاری ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد. در این میان، تعداد توریست های اروپایی بیش از دیگر کشورهاست.

محسن حاجی سعید، که گروهی از توریست های هنگ کنگی را در بازدید از تخت جمشید همراهی می کند می گوید: “آژانس های مسافرتی مجدداً تورهای ایران را در بروشورهای خود گنجانده اند. این یک موج جدید است. حتی راهنما به برخی زبان ها نیز وجود دارد.” تخت جمشید، به عنوان پایتخت امپراطوری هخامنشیان که در سال ۵۵۰ قبل از میلاد مسیح تأسیس شده، یکی از اماکن باستانی در ایران است که بیشترین تعداد توریست را به خود اختصاص می دهد.

پیوتر چوالبا، توریستی از لهستان، می گوید: “دوستان من گفتند که مردم ایران بسیار مهربان اند و این کشور شاید از برخی کشورهای اروپایی نیز امن تر باشد.”

 

ازبین بردن موانع

موهبت توریسم برای کشوری که متحمل تحریم های شدید اقتصادی شده، به واقع ضروری و لازم است. این همچنین فرصتی خواهد بود تا وجهه ایران طی ۱۲ سال تنش بین المللی، بخاطر برنامه اتمی این کشور، بهبود یابد. این درحالی است که مشخصه دومین دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، رویارویی با غرب بود.

ایران بین مارس ۲۰۱۳ و مارس ۲۰۱۴ پذیرای نزدیک به ۴ و نیم میلیون توریست شده. اکنون هدف این است که تا ۱۰ سال آینده تعداد توریست ها به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال برسد و ۱۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو بازسازی شوند و از آنها مراقبت های لازم بعمل آید.

با این حال، موانعی در رسیدن به این اهداف وجود دارد. ابتدا موضوع پوشش اسلامی است که براساس آن، زنان مجبورند موی سر خود را بپوشانند؛ ممنوعیت پوشیدن شلوار کوتاه برای مردان یا ممنوعیت از مصرف الکل، چند مورد از این موانع به شمار می روند. پس از آن، مسأله نبود زیرساخت های لازم است. و همچنین کمبود هتل های ۴ و ۵ ستاره و کیفیت پروازهای داخلی. با این حال، به گفته مسعود سلطانی فر، معاونت سازمان گردشگری، بیش از ۹۰۰ پروژه برای گسترش دادن این بخش درحال اجراست و بیش از “۲۰۰ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری شده است”.

منبع: لو تلگرام، ۱۱ نوامبر