بازی نماینده زاهدان در پازل دشمن

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» سیستان و بلوچستان موصل نمی‌شود

نماینده زاهدان در نطق میان دستور روز سه‌شنبه خود نسبت به تکرار سرنوشت شهر موصل عراق برای استان سیستان و بلوچستان ابراز نگرانی کرد؛ اظهار نظری که با واکنش تند مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روبرو شده تا آن را “نوعی بازی در پازل دشمن” بخواند.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنچه او “غوغا” در مورد اسید پاشی اصفهان خوانده، از خودداری دولت از برگزاری جلسه برای امنیت استان سیستان و بلوچستان به تندی انتقاد کرد.

شهریاری روز روز سه‌شنبه، ۲۰ آبا‌ن‌ماه، در نطق میان‌دستور خود گفت: “آقای رئیس جمهور که می‌گوید آرام نمی گیرم تا کسی که اسیدپاشی کرده، مشخص شود، امیدواریم چند وقت بی‌خواب شوند تا نشان دهند نگران مساله سیستان و بلوچستان هستند.”

نماینده زاهدان سپس افزود: “نگرانیم که در این استان اتفاقاتی که در موصل رخ داده، بیفتد که آن وقت دیگر دیر است، آقای رئیس جمهور عنوان کردند که به مسائل امنیتی آگاه هستم، پس اگر آگاهید چرا فکری برای آن نمی کنید؟”

این اظهار نظر نماینده زاهدان با واکنش تند برخی از فرماندهان نیروهای نظامی روبرو شده است.

موصل، از شهرهای بزرگ عراق در خرداد ماه گذشته به تصرف نیروهای نظامی گروه دولت اسلامی در آمد که آنزمان “دولت اسلامی در عراق و شام” نامیده می شد.

به دنبال حمله داعش نیروهای ارتش عراق بدون کمترین مقاومت از موصل گریختند و شماری از ساکنان شهر نیز با اسلام‌گرایان افراطی و نیروهای هم‌پیمان آنان بیعت کردند.

مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین روز سه‌شنبه، ۲۰ آبا‌‌ن‌ماه، ساعاتی پس از تشبیه سیستان و بلوچستان به موصل از سوی نماینده زاهدان به شدت از او انتقاد کرد.

سیدمحمدباقرزاده گفت: “اینگونه اظهارات نوعی بازی در پازل دشمن است و نشانه‌ای است از عدم آگاهی این نماینده محترم از اقتدار امنیتیِ جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی.”

به گفته این مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح “در شرایطی که از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب کشور به برکت خون شهدا در امنیت کامل به سر می­‌برد و در حالی که با حمایت ‌های جمهوری اسلامی ایران، موصل در آستانه آزادسازی است، اینگونه سخنان از یک نماینده مجلس به هیچ عنوان قابل قبول نیست.”

او از کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی هم خواسته است به حسینعلی شهریاری به خاطر این اظهار نظر تذکر دهد.

این درحالیست که نماینده زاهدان در نطق میان دستور روز سه شنبه خود، با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان بر ضرورت ورود شورای امنیت ملی برای حل بحران امنیتی این استان تاکید کرده بود.

آقای شهریاری گفته است: “متاسفانه دولت‌ها در سه دهه گذشته فقط به فکر رای مردم هستند و هیچ وقت به وعده‌هایی که داده‌اند عمل نمی‌کنند.”

امنیت از اصلی ترین موضوعات مورد تاکید حسن روحانی در سفر فروردین ماه خود به استان سیستان و بلوچستان بود. او در این سفر با تاکید بر مساله امنیت وظیفه انجام آن را به عهده “تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند”، گذاشت و نهادها و نیروهای مسلح را هم به کمک در ایجاد امنیت پایدار این استان فراخواند.

با این حال در ماه‌های پس از سفر رئیس دولت و هیات همراه او به سیستان و بلوچستان، تعداد ناآرامی‌ها و درگیری‌های نظامی در این استان شدت یافته است.

از حدود دو ماه پیش تاکنون درگیری‌هایی در نقاط شرقی کشور به ویژه در مرزهای مشترک با پاکستان میان نیروهای مسلح و نیروهای نظامی رخ داده که دست کم به مرگ شش مامور نیروی انتظامی و یک مقام فرمانداری منجر شده است.

هفته گذشته معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به مجاورت این استان با بزرگترین مرکز تولید مواد مخدر در منطقه گفته بود طبق آمار ۵۳ درصد ناامنیهای موجود در سیستان و بلوچستان ریشه مستقیم در مواد مخدر دارد.