تیرگی روابط میان احمدی نژاد و محافظه کاران

نویسنده

» گزارش فرانس پرس از جدال های درونی

اخیراً روابط میان محمود احمدی نژاد و بخشی از محافظه کاران بر سر قدرت بسیار تیره شده است. آنها از چند هفته پیش انتقادهای مستقیم و گاهی نیشدار خود را نثار  رییس جمهور، سیاست ها و اطرافیانش می کنند.

این تنش ها روز دوشنبه با انتقاد شدیدی که توسط آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، مطرح شد به اوج خود رسید. او احمدی نژاد را به دلیل انتقادهای “غیرقابل توجیه”اش درخصوص شیوه دادرسی قوه قضاییه در مورد محکومیت اخیر یکی از نزدیکانش مورد مؤاخذه قرار داده بود.

انتقادات از پاییز سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که جنبش اعتراضی مردم علیه انتخاب مجدد احمدی نژاد قدری آرام تر شد.

مجلس با اینکه اکثریت اعضایش محافظه کارانی شبیه به رییس جمهور هستند، دستان دولت را در حذف یارانه ها و تخصیص مجدد آن باز نگذاشت؛ این یارانه ها سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار برای صندوق های دولت هزینه برمی دارد. علی لاریجانی، رییس مجلس و برادر رییس قوه قضاییه، نسبت به پیامدهای منفی پروژه دولت، به ویژه تورم و بیکاری، هشدار داد.

این کشمکش سپس در چند نوبت با عمل نکردن دولت به قوانین تصویب شده توسط مجلس تشدید شد که هر بار جنجال های به راه افتاده به رسانه ها راه یافت.

علی لاریجانی، رقیب  احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵ که در یک خانواده مذهبی با نفوذ متولد شده، اخیراً انتقادهایش را تشدید کرده است. او در اوایل ماه ژوئیه اعلام کرد: “اگر ما بخواهیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم، باید وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشیم. ایران کشوری است سرشار از نفت و گاز، ولی خوشبختی و سعادت در این نیست که بین مردم پول توزیع کنیم.”

محمود احمدی نژاد جدا از سیاست اقتصادی و اجتماعی اش، طی هفته های اخیر از سوی برخی محافظه کاران نیز مورد انتقاد قرار گرفته که در آن میان چندین شخصیت مهم مذهبی نیز به چشم می خورند. این انتقادات بیشتر به دلیل سخنان آزدیخواهانه او در مورد حجاب زنان و کراوات مردان مطرح گردید.

آیت الله احمد خاتمی، یکی از شخصیت های فوق محافظه کار، در خطبه های نماز جمعه در این خصوص گفت: “من از آقای احمدی نژاد می خواهم که به مسایل چالش زا در حوزه دینی وارد نشوند، زیرا این مسایل دولت را تضعیف می کند.”

انتقادات دیگری که نسبت به احمدی نژاد وارد است، به اظهارات رییس دفتر او، اسفندیار رحیم مشایی، مربوط می شود. او یک بار گفته بود: “ایران با مردم اسراییل دوست است.” و هفته گذشته نیز از “مکتب ایرانی” و شناساندن آن به جهان سخن به میان آورده بود. و هر دو بار واکنش های شدید محافظه کاران را درپی داشته است. 

این اظهارات که از سوی آیت الله احمد خاتمی اظهارت “کفرآمیز” تلقی شده، از سوی چندین مقام سیاسی نیز مورد عتاب قرار گرفته.

انتقادات رییس قوه قضاییه که روز دوشنبه مطرح گردید به دلیل حمایت عمومی محمود احمدی نژاد از محمدجواد بهداد، یکی از اعضای کابینه اش، بوده است.

محمود جواد بهداد اوایل ماه اوت درحالی که ریاست خبرگزاری رسمی ایرنا را برعهده داشت، به جرم “نشر مطالب خلاف واقع” و “توهین به مسؤولان” به هفت ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

در چنین شرایط پرتنشی، روزنامه محافظه کار رسالت اخیراً نوشته است که آقای احمدی نژاد و طرفداران او می خواهند “یک جنبش محافظه کارانه بدون حضور روحانیون” به وجود آورند که این درواقع یک انحراف بسیار خطرناک قلمداد می شود.

 

منبع: فرانس پرس، ۱۰ اوت