تخطی دیگری از قطعنامه های شورای امنیت

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب در باره غنی سازی بیشتر

ورونیکا اولکسین

آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین  اعلام کرد ایران در حرکت جدیدی در تخطی از قطعنامه های سازمان ملل، تجهیزات جدیدی را برای غنی سازی بیشتر اورانیوم راه اندازی کرده است.  

دیده بان هسته ای سازمان ملل در وین اعلام کرد که ایران به تازگی  آبشاری متشکل از 164 سانتریفیوژ مرتبط با یکدیگر و رشته ای از ماشین آلات را برای غنی سازی اورانیوم  تا درجه خلوص 20 درصد درتاسیسات غنی سازی نطنز راه اندازی کرده است.  رشته آبشاردیگری در این مکان از ماه فوریه گذشته به تولید اورانیوم با درجه خلوص نزدیک به 20 درصد مشغول بوده است.

درجه خلوص اورانیوم غنی شده اگر به حدود 95 درصد برسد آنگاه می توان از آن در ساخت بمب هسته ای استفاده کرد؛ با درجه خلوص 20 درصد می توان آن را با سرعت به مراتب بیشتری به مواد مورد استفاده درسلاح هسته ای تبدیل کرد.

تهران این مطلب را رد کرده است و می گوید فعالیت های هسته ای آن کشورمقاصد صلح آمیزرا دنبال می کند ولی برخی از کشور های جامعه بین المللی، از جمله ایالات متحده و متحدانش، این ادعا را نپذیرفته اند.

گیل تودور، سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت زمانی که بازرسان آژانس درتاریخ 17 ژوئیه ازایران بازدید کردند اظهار کردند که “ایران درحال تغذیه دو آبشاربه هم پیوسته با 164 دستگاه سانتریفیوژ است.”

وی افزود: “این امر با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد که تاکید می کرد ایران باید تمام فعالیتهای مرتبط با غنی سازی را متوقف کند، مغایرت دارد.”

شورای امنیت سازمان ملل دور چهارم تحریم ها علیه ایران را در ماه ژوئن، به علت امتناع آن کشور از توقف غنی سازی اورانیوم تصویب کرد. تحریم های سخت ترویک جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز به دنبال آن درماه ژوئیه بر قرار شد.

توردور گفت ایران آژانس بین المللی انرژی هسته ای را در ماه مارس از نیت خود برای مرتبط ساختن دوآبشارغنی سازی مطلع کرده بود.

دیپلمات ها در ماه مه، با افشای اینکه  تکنیسین های ایران در حال سوار کردن دومین مجموعه 164 سانتریفوژ خود هستند که به زودی آماده بهره بردای می شود، گفتند ارتقاء سطح بهره وری ازاورانیوم، با بازیافت زباله ای که در حال حاضر از آبشارگروه اول بر جای مانده، می تواند با فشردگی بیشتری، به اورانیوم غنی شده در سطح 20 درصد نزدیک شود.  

یکی از دیپلمات های آشنا با برنامه های غنی سازی ایران در آن زمان تاکید کرد که هدف ایران ظاهرا تولید حجم بیشتر مواد نیست بلکه منظور بالا بردن بهره وری است.

اظهارات سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در روز دوشنبه در حالیکه صورت می گیرد که ایران اعلام کرده است قصد دارد در پاسخ به دور جدید تحریم های سازمان ملل ذخایر دلار و یوروی خود را تبدیل کند.

 رحیمی، معاون رئیس جمهور ایران به  فارس گفته است: “برای مبارزه با تحریم ها، ما دلار و یورو را از سبد ارز خارجی خود حذف می کنیم و آنها را با ریال و ارز هر کشوری که با ما همکاری کند جایگزین می کنیم”. وی افزود: “ما این ارزها (دلار و یورو) را نجس می دانیم و دیگر نفت را با دلار و یورو نمی فروشیم.”

روز دوشنبه، یک قانونگذار آلمانی که اخیرا به تهران سفرکرده است گفت که مقامات ایرانی  نگران تجارت بین المللی کشوردر سایه آخرین دور از تحریم ها  هستند.

در عین حال یک مشاور بلند پایه ایرانی گفت آمریکایی ها “خواب می بینند” اگر فکر می کنند می توانند تهران را مجبور به تغییر برنامه خود کنند.

راینر استینر، یک متخصص سیاست خارجی آلمان و عضو دموکرات های آزاد (اقلیت  در دولت ائتلافی آنگلا مرکل) به آسوشیتد پرس گفت قانونگذاران و نمایندگان دولت ایران که او هفته گذشته در تهران ملاقات کرده است نگران هستند که تحریم ها باعث کاهش واردات و صادرات شود.

وی در یک مصاحبه تلفنی با آسوشیتد پرس گفت: “ایرانیان فکر می کنند این تحریم ها می تواند تاثیر قابل توجهی بر صادرات و واردات کشور داشته باشد.”

در همین حال، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، این فکر را که تحریم های باعث تغییربرنامه هسته ای ایران می شود رد کرد و تاکید کرد تهدید های آمریکا جلوی ایران را نخواهد گرفت. او این اظهارات را در سفری به سوریه بیان کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته گفت نیروهای نظامی آمریکا طرحی برای حمله به ایران آماده دارند، گرچه وی فکر می کند که حمله نظامی فکر خوبی نیست. با این حال، دریاسالار مایک مولن گفت که خطر ایران، با توجه به اینکه آن کشور در حال توسعه سلاح هسته ای است، غیرقابل قبول خواهد بود.

 

منبع: بوستون گلوب- 9 اوت 2010