رسوایی جدید خبرگزاری دولت

نویسنده
آزاده میررضی

» ایرنا پول می‌گیرد و خبر می‌فروشد

iran.jpg

یک سایت خبری نزدیک به قالیباف فاش کرد که خبرگزاری دولتی ایرنا خبرهای خود را می‌فروشد و با دریافت مبالغ چند ده میلیونی از برخی دستگاههای دولتی، فعالیت‌های آنها را به شکل مثبت پوشش می‌دهد. این در حالی است که همزمان دفتر سید محمد خاتمی نیز با انتشار تصویر مدارک تحصیلی و ریز نمرات او، دروغ بودن ادعاهای خبرگزاری دولت در چند روز اخیر را ثابت کرد و بدین ترتیب رسوایی دیگری برای ایرنا پدید آورد.

سایت “فرارو” که به طیف حامیان قالیباف منتسب است، با انتشار گزارشی در خصوص “رپرتاژ آگهی” از سوی خبرگزاری رسمی دولت، فاش کرد که ایرنا با دریافت مبالغی بین 15 تا 150 میلیون تومان، فعالیت‌های دستگاههای دولتی را تحت پوشش قرار می‌دهد و اخبار مثبت متعددی را درباره موضوعات مورد نظر کسانی که به ایرنا پول پرداخت کنند، بر روی خروجی خود قرار می دهد.

به نوشته این سایت محافظه‌کار، این خبرگزاری رسمی دولتی بدین منظور یک اداره‌کل، تحت عنوان بازرگانی ایجاد کرده که با انعقاد قراردادهایی که حداقل آن 15 میلیون تومان است، به تشکیل “ستاد خبری” برای پوشش اخبار مورد نظر سازمان های طرف قرارداد می‌پردازد. همچنین بر اساس این گزارش اگر رقم پرداختی به 150 میلیون تومان برسد، ایرنا خبرها را به زبان‌های خارجی هم ترجمه می‌کند و در بخش‌های خارجی خبرگزاری قرار می‌دهد.

این در حالی است که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در بودجه سالانه کشور از یک ردیف بودجه اختصاصی برخوردار است و در بودجه سال 1387 هم دولت احمدی‌نژاد بودجه جاری آن را حدود 62 درصد افزایش داد، در حالی که بودجه ایسنا 80 درصد کاهش یافته بود.

همچنین برخی منابع گزارش داده‌اند که ایرنا در سالهای اخیر به بهانه کسری بودجه، علاوه بر بودجه سالانه خود رقمی را نیز از محل کمک‌های بلاعوض ریاست‌جمهوری دریافت کرده که میزان آن در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد تومان بوده است.

لازم به ذکر است که انتشار خبر و گزارش های خبری در قالب رپرتاژ آگهی در اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری عمل مذمومی تلقی می‌شود که تنها نشریات زرد و برخی مطبوعات بدهکار و ناگزیر در شرایط ویژه به آن رو می‌آورند. بدین ترتیب مشخص نیست با بودجه هنگفت ایرنا که رقم دریافتی سالانه آن را از 20 میلیارد تومان فراتر می‌برد، مدیر اصولگرای این خبرگزاری چه نیازی به خبرفروشی دارد.

سایت محافظه‌ کار فرارو در خصوص مواردی که ایرنا با دریافت پول تحت پوشش ویژه قرار داده، به “جشنواره کارآفرینان برتر (وزارت کار)، نمایشگاه شرکت سهامی فرش ایران، نهمین کنگره‌ی سراسری بیهوشی و احیا، همایش یکصدمین سالگرد استخراج نفت (وزارت نفت)، دهمین نمایشگاه لوازم و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و همایش بین‌المللی پتروشیمی” اشاره کرده و این در حالی است که ایرنا در یک سال اخیر با افزایش جهت‌گیری‌های یکسویه خود علیه اصلاح‌طلبان، عملا به تریبون جناح تندروی حامی رئیس‌جمهور تبدیل شده است.
محمدجعفر بهداد که به برکت خبرنگاری روزنامه کیهان در سالهای قبل، اکنون به عنوان جوان‌ترین مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در طول عمر 74 ساله این خبرگزاری، در رأس ایرنا قرار گرفته، در توجیه جناحی کردن سمت و سوی اخبار این خبرگزاری به سخنانی از رهبر جمهوری اسلامی استناد کرده که در آن ایرنا “دست بزن نظام” خوانده شده است.

این جمله را رسانه‌ها پیش از این به صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، که از قضا او هم سابقه کیهانی دارد، ‌نسبت داده بودند. اما هفته پیش بهداد فاش کرد که این در واقع دستور رهبر نظام است و در عین حال تصریح کرد: “این کاری است که در ایرنا نیز آغاز شده است‎.”

انتشار مدرک خاتمی و رسوایی ایرنا

در حالی که در روزهای گذشته “دست بزن نظام” یا همان خبرگزاری رسمی دولت با انتشار تصاویر جعلی تلاش کرده بود اتهام علی کردان، وزیر کشور معزول دولت احمدی‌نژاد را درباره خاتمی مطرح کند و تحصیلات و مدرک او را با توجیهات غیرمستند زیر سؤال ببرد، شب گذشته سایت‌های حامی خاتمی با انتشار تصاویر واقعی مدرک تحصیلی و ریز نمرات وی، دروغ جدید ایرنا را افشا کردند.

بدین ترتیب اکنون اتهام اصلی کردان که همان جعل مدرک بود، به ایرنا وارد است و این خبرگزاری رسمی دولتی از سوی سایت‌های حامی خاتمی در معرض این پرسش قرار گرفته که چرا بدون پرسش مستقیم از خاتمی یا نزدیکان او، به انتشار یک مدرک جعلی دست زده و این مدرک به چه علت و توسط چه کسانی جعل شده است.

محمدعلی ابطحی، معاون خاتمی در دولت اصلاحات، در وبلاگ شخصی خود درباره خبرسازی‌های اخیر خبرگزاری ایرنا که “قبل‌ترها اعتباری داشت”، نوشته است: “این روزها ایرنا وچند سایت خبری طرفدار دولت،القا کرده بودندکه لیسانس آقای خاتمی جعلی است و سال ۸۰ لیسانس گرفته است. یادشان رفته که دولت در اختیار خودشان هست. می‌توانستند با دانشگاه اصفهان تماس بگیرند و بپرسند که آیا آقای خاتمی همه‌ی واحدهای لیسانسش را پاس کرده یا نه؟ می‌توانستند با نظام وظیفه که کارت پایان خدمت لیسانس وظیفه صادر کرده تماس بگیرند و سوال کنند. می‌توانستند با دانشگاه علوم تربیتی تهران تماس بگیرند و بپرسند که چگونه در فوق‌لیسانس پذیرفته شده است… آقای خاتمی انصافا آدم خوش شانسی است که مخالفانی این چنینی دارد. تا باشد الهی که این مخالفان باشند و بنویسند.”