خاتمی می آید؟

نویسنده

» هفته پایانی انتظار

khatami863.jpg

در آخرین ساعت دوشنبه شب خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، هشدار داد که کاندیداتوری خاتمی برای انتخابات دهم قطعی شده است. این در حالی است که برخی منابع دیگر اعلام کرده اند که رییس جمهور سابق جمع بندی بررسی های خود در مورد کاندیداتوری در انتخابات را طی هفته آینده مردم در میان خواهد گذاشت.

در همین ارتباط، دو روز پیش پایگاه اطلاع رسانی “موج سوم” (ارگان کمپین دعوت از خاتمی) خبر داده بود که رییس جمهور سابق، در دیداری با اعضای فعالان موسوم به “ستاد 88” اعلام کرده است که تا 10 روز دیگر تصمیم خود را مبنی بر نامزدی یا عدم نامزدی در انتخابات به طور عمومی اعلام خواهد کرد.

این اخبار، در پی آن منتشر می شوند که کیهان، ایران، رسالت و دیگر رسانه های دولتی، که در ماه های اخیر به تعدادشان افزوده شده، در هفته های اخیر بر حجم خبرسازی های خود درباره اصلاح طلبان افزوده و نشان داده اند که از حضور محمد خاتمی و میرحسین موسوی به صحنه انتخابات به شدت نگرانند.

خبرگزاری فارس، همچنین در خبری که منابع مطلع آن را اکیدا تکذیب می کنند، ادعا کرده که در جلسه ای با حضور احزاب اصلاح طلب که خاتمی در آن تصمیم خود را اعلام داشته، “مباحثی همچون نحوه تعامل و مواجهه با کاندیداتوری میرحسین موسوی در صحنه انتخابات مطرح شده”، و افزوده: “برخی حاضران در جلسه معتقد بوده اند که با توجه به احتمال ورود میرحسین موسوی به صحنه انتخابات، می‌توان با پیشنهاد معاون اولی، وی را از حضور در صحنه انتخابات منصرف کرد.”

این خبرسازی در حالی صورت می گیرد که آگاهان سیاسی تاکید دارند که میرحسین موسوی در صورت کاندیداتوری خاتمی داوطلب حضور در انتخابات نبوده و رییس جمهور سابق و جمعی از اصلاح طلبان همان نقشی را در مورد وی به عهده گرفته اند که در بهار سال 1376 محمد موسوی خوئینی ها و مهدی کروبی داشتند و سرانجام توانستند خاتمی را برای حضور در انتخابات آماده کنند. کارشناسان به یاد می آورند که در آن زمان هم جو سیاسی عمومی کشور حاکی از آن بود که رییس جمهور آینده انتخاب شده و ناطق نوری است. حتی روحانی متنفذی مانند آیت الله مهدوی کنی قبل از انتخابات اعلام داشت که “حدس می زند” نظر رهبر به ناطق نوری است.

به نظر این کارشناسان در این روزها هم عده ای با استناد به حمایت های رهبر جمهوری اسلامی از دولت احمدی نژاد وانمود می کنند که کار احمدی نژاد تمام است، در حالی که در بهار سال 1376 دست کم جناح راست یک پارچه پشت سر ناطق نوری ایستاده، در حالی که اینک حتی نیمی از آن جناح هم از رییس جمهور موجود هواداری نمی کند.

در همین راستا بود که محمد خاتمی هفته گذشته بعد از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی با اظهار این که “جفا به رهبری است که وانمود شود وی از شخص خاصی در انتخابات حمایت می کند”، کوشید این دیدگاه را رد کند که انتخاب احمدی نژاد، به واسطه حمایت نهدهای عالی نظام از وی، امری از پیش مسجل است.

گمانه زنی ها

با گذری بر تحولات صحنه سیاسی کشور آشکار می شود که اکثر اصلاح طلبان امیدوارند با اعلام تصمیم قطعی محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری اختلافات و پراکنده گوئی های فعلی به پایان برسد. ظاهرا، آنان معتقدند در پی این تصمیم، تنها مخالفان مهم این تصمیم که هواداران مهدی کروبی باشند نیز سرانجام حاضر نمی شوند عامل تفرقه اصلاح طلبان شوند.

رسالت روزنامه نزدیک به موتلفه که در ماه های اخیر مانند سایر بخش های جناح راست نویسندگانش به اتخاذ مواضع انتخاباتی متفاوت پرداخته اند، در سرمقاله روز سه شنبه خود از نزدیک شدن تاریخ اعلام تصمیم خاتمی خبر داده است. این روزنامه که برخی از دبیران و نویسندگانش همچنان از احمدی نژاد هواداری می کنند اما گروهی از آنان بر این نظرند که احمدی نژاد فرصت تاریخی اصولگرایان را دارد از آنها می گیرد، به جناح راست هشدار می دهد که اختلاف هایشان به منزله قطعی سازی پیروزی اصلاح طلبان خواهد بود.

صالح اسکندری در سرمقاله روز سه شنبه رسالت پیش بینی کرده که در یکی دو روز آینده خاتمی تصمیمی را اعلام خواهد کرد که – به زعم وی - خوشایند برخی از اصلاح طلبان نیست.

نزدیک شدن تاریخ اعلام تصمیم گیری محمد خاتمی در هفته اخیر از اوج گیری خبرسازی علیه اصلاح طلبان پیدا بود. سایت ها و روزنامه های هوادار دولت که معمولا از شنودهای اطلاعاتی هم تغذیه می شوند در چند هفته اخیر به شدت تبلیغاتی و بدگوئی و خبرسازی های خود علیه خاتمی و جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزوده اند. این دو سازمان سیاسی از ماه گذشته خاتمی را نامزد خود اعلام کرده اند.

تکذیب

انتشار خبر قطعی شدن کاندیداتوری محمد خاتمی از سوی خبرگزاری فارس با واکنش سریع هواداران خاتمی مواجه شد.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، ساعتی پس از آنکه خبرگزاری فارس بدون ذکر منبع خبر خود اعلام کرد که خاتمی در یک جلسه خصوصی به طور قطعی اعلام کاندیداتوری کرده است،‌ محمدرضا خاتمی،‌ برادر رییس جمهور سابق، در گفتگو با سایت حامیان خاتمی این خبر را تکذیب کرد.