پسر محسن رضایی مرد یا کشته شد؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» موساد، برق یا خودکشی

احمد رضایی پسر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک هتل مجلل در شهر دوبی درگذشت. سایت رسمی محسن رضایی و همچنین سایت خبری تابناک که زیر نظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت فعالیت می کند، روز گذشته با اعلام این خبر افزودند که “همزمان با شهادت جمعی از همرزمان محسن رضایی، فرزند ایشان به طرز مشکوکی درگذشت.”

هر چند در خبر فوق به ارتباط میان این واقعه با درگذشت پسر محسن رضایی نشده اما به نظر می آید اشاره این سایت ها به حادثه انفجار دو روز پیش پادگان بیدگنه متعلق به نیروی هوایی سپاه پاسداران باشد که طی آن تعداد نسبتا زیادی از پرسنل و فرماندهان این نهاد کشته و زخمی شدند.

معاون اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تایید این اتفاق گفت: “در حالی که احمد رضایی در هتل گلوریای دبی اقامت داشته، به طرز مشکوکی در گذشته است.”

شهرام گیل‌آبادی افزود: “موضوع در حال بررسی است و به محض تکمیل اطلاعات، جزییات آن منتشر خواهد شد.”

اما ساعتی بعد خبرگزاری مهر،دلیل درگذشت احمد رضایی را “اتصال جریان قوی برق” به بدن او عنوان کرد و پلیس دوبی هم با رد هرگونه “ظن جنایی” درباره این حادثه، اعلام کرد احمد رضایی مچ دست چپش را بریده و به زندگی خود پایان داده است.

در همین حال سایت عماریون که به بخشی از محافل امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک است، نوشت پسر رضایی به دست “عوامل موساد” ترور شده و وعده داد که به زودی جزئیات بیشتری از “این اقدام کثیف رژیم اشغالگر قدس” را منتشر خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از پلیس دوبی افزود که گزارش نهایی پزشکی قانونی، درباره این واقعه امروز منتشر خواهد شد.

پلیس دوبی در عین حال اعلام کرد که احمد رضایی با تابعیت آمریکایی و نه ایرانی در کشور امارات متحده عربی حضور داشته است.

گزارش تعدادی از رسانه های داخلی حاکی از آن است که علی رضایی، دیگر فرزند محسن رضایی برای پیگیری ماجرای مربوط به برادرش و تحویل گرفتن جسد او به امارات رفته است.

سایت عماریون که دیروز، موساد سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل را مسئول قتل احمد رضایی عنوان کرده، تیرماه سال جاری مدعی شده بود که علی رضایی، دومین پسر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از کشور “فرار” کرده و به انگلستان رفته است.

 

در راه ایران و آمریکا

احمد رضایی که خبر درگذشت او روز گذشته منتشر شد، در سال 1377 از کشور خارج و به آمریکا رفته بود. او در این کشور مصاحبه های متعددی با رسانه های گروهی انجام داد و در آنها سخنان تندی علیه دین اسلام، جمهوری اسلامی، آیت الله خامنه ای و… بیان کرد.

به عنوان مثال او در مصاحبه ای با بخش فارسی صدای آمریکا، آیت الله خامنه ای را به صدور دستور قتل تعدادی از مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی که به قتل های زنجیره ای مشهور شد، متهم کرد و گفت که رهبر جمهوری اسلامی در این راه از مشورت هاشمی رفسنجانی بهره می برده است.

او همچنین گفت که مسئولیت سید محمد خاتمی، نشان دادن مخالفان نظام با هدف زمینه سازی برای حذف آنها است، مسئله اصلی جوانان ایران نه با جمهوری اسلامی که با دین اسلام است.

احمد رضایی به خبرنگار صدای آمریکا گفت: “شما در زندان های ایران در خون قدم می زنید.”

محسن رضایی پس از این اتفاقات گفت که پسرش توسط افرادی که خود را کارمند ناسا معرفی می کردند “اغفال” شده است. او سخنان پسرش را محکوم کرد و گفت که با او نیز مانند بقیه ایرانیان مطابق قانون رفتار خواهد شد.

با وجود این، احمد رضایی در سال 1384 و به دنبال پیگیری های پدرش و بخشش توسط مقامات ارشد جمهوری اسلامی بی سر و صدا به ایران بازگشت.

محسن رضایی اما یک سال بعد و در جریان یک برنامه تلویزیونی خبر بازگشت پسرش به کشور را تایید کرد. او گفت که پسرش “برای درمان” به آمریکا رفته و پس از یک سال به کشور خود بازگشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش یک طلبه در مسجد امام حسن عسگری قم گفته بود: “مشکل پسر من حل شده است.”

با وجود تمام حاشیه های سفر اول فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به خارج از کشور، او در سال 1388 یک بار دیگر از کشور خارج شد و مجددا به آمریکا رفت؛در این مدت اگر چه گزارشی از تکرار مواضع پیشین احمد رضایی در سفر دوم او به خارج از ایران در رسانه ها منتشر نشد اماگزارش های تایید نشده می گویند با بازگشت مجدد او به ایران هم موافقت نشد.

خبرگزاری مهر روز گذشته گزارش داد که احمد رضایی از چندی قبل به تنهایی در دبی ساکن بوده و برای درمان به کشورهای اروپایی تردد داشته است.

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، علی لاریجانی رئیس مجلس و سید حسن خمینی نوه رهبر نخست جمهوری اسلامی از جمله افرادی بودند که شب گذشته با ارسال پیام هایی به محسن رضایی تسلیت گفتند. ولایتی در پیام خود، احمد رضایی را “فرزند برومند” محسن رضایی توصیف کرد.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی اما که پیش از این هدف انتقادات تند فرزند دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته بود، شب گذشته و در حالیکه موفقیت تیم ملی وزنه برداری ایران در رقابت های جهانی پاریس را تبریک گفت، پیام تسلیتی برای محسن رضایی ارسال نکرد.

سایت انتخاب هم گزارش داد که علی لاریجانی رئیس مجلس، سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران، سردار احمدی مقدم فرمانده ناجا، سردار وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی شمخانی وزیر سابق دفاع، آیت الله راستی کاشانی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و… پس از اطلاع از خبر درگذشت فرزند محسن رضایی با حضور در منزل دبیر مجمع تشخیص مصلحت به او تسلیت گفتند.