محرومیت از تحصیل به دلیل فعالیتهای سیاسی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ستاره ها همچنان در آسمان دانشگاه

با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال جاری، بار دیگر تعداد زیادی از دانشجویان، مانند پنج سال گذشته، به دلیل فعالیت های سیاسی و فرهنگی، از ادامه تحصیل بازمانده اند.

نتایج کنکور کارشناسی ارشد امسال در حالی اعلام شده است که تعدادی از  دانشجویان شرکت کننده از دریافت کارنامه محروم شدند. به افراد یاد شده گفته شده  برای پیگیری وضعیت درمورد وضعیت نتیجه آزمون به سازمان سنجش مراجعه کنند.‏ این دانشجویان پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش به جای کارنامه با متنی مواجه شدند که اعلام کرده پرونده آنها ناقص است و در صورت تمایل باید  به ساختمان سازمان سنجش مراجعه کنند.‏

این روند در سالهای گذشته نیز وجود داشته و بسیاری از دانشجویان با همین روش  از ادامه تحصیل محروم شده اند. بسیاری از افرادی که از تحصیل محروم شده اند از جمله فعالان دانشجویی دانشگاهها بوده اند. گفته می شود تعداد دانشجویان ستاره دار در سال های گذشته به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است، گرچه هنوز هیچ آمار دقیقی از این مورد در دست نیست.

روند ستاره دار شدن سیتماتیک دانشجویان به طور مشهود برای نخستین بار از سال ۸۵ آغاز شد. در آن زمان اعلام شد که عده ای از دانشجویان با وجود کسب صلاحیت علمی، به دلیل عدم احراز صلاحیت عمومی قادر به تحصیل در مقاطع بالاتر نیستند.

در دفترچه ثبت نام آزمون، در مورد شرایط عمومی داوطلب، اعتقاد به یکی از ادیان تصریح شده در قانون اساسی و عدم احراز عناد نسبت به نظام، از جمله شرایط تایید صلاحیت عمومی داوطلب عنوان شده است.

این در حالی است که سال گذشته برخی از فعالان دانشجویی که در ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و مهدی کروبی فعال بودند نیز از ادامه تحصیل محروم شدند.

سال گذشته برخی از دانشجویان ستاره دار احتمال دستکاری در برگه های خویش را مطرح کرده بودند. آن ها برای این حرف خود به سخنان نوربخش، یکی از مسوولان حراست وزارت علوم در سال 87 استناد می کردند که دانشجویان را تهدید کرده بود در سال های آینده با این ترفند، از پذیرش آنان جلوگیری خواهد شد.

محمود احمدی نژاد  در جریان مناظرات انتخاباتی، با رد کردن وجود دانشجویان ستاره دار، ستاره دار کردن دانشجویان را به زمان حضور مصطفی معین در وزارت علوم مربوط دانسته و مدعی شده بود که در زمان دولت وی، این قانون از میان رفته است.

در نخستین سال روند ستاره دار کردن دانشجویان، برای برخی از دانشجویان دو برای برخی دیگر سه ستاره در کارنامه آزمون درج شد. افرادی که دارای دو ستاره در کارنامه خودبودند، در صورت امضای تعهدنامه ای مبنی بر عدم انجام هرگونه فعالیت در محیط دانشگاه می توانستند به تحصیل خود ادامه دهند. اما آنان  که سه ستاره بودند، از تحصیل محروم شدند.

در سالهای بعد این روند تغییر یافت و دانشجویانی که ستارهدار میشدند، به بهانه نقض در پرونده به سازمان سنجش فراخوانده شده و در آنجا به آنها اعلام میشد که قادر به ادامهتحصیل نیستند.

گرچه برخی از دانشجویان پس از شکایت به دیوان عدالت اداری موفق شدند حکمی از این دیوان مبنی بر غیرقانونی بودن این روند بگیرند، اما وزارت علوم در مقابل این حکم مقاومت کرد و اجازه تحصیل به دانشجویان نداد.

روند محرومیت از تحصیل دانشجویان البته تنها محدود به دانشجویانی که مشغول فعالیت سیاسی هسستند، نشده است و دانشجویانی بهایی نیز در سال های گذشته برای ادامه تحصیل محدودیت های زیادی را تجربه کرده اند.

این در حالی است که در دو سال گذشته برای بسیاری از دانشجویان احکام زندان صادر شده و برخی دیگر نیز با حکم کمیته انضباطی دانشگاهها یا از دانشگاه اخراج شده اند و یا آنکه به چند ترم تعلیق از تحصیل محروم شده است.