گسترش خطرات بحران اتمی ایران

نویسنده

» گزارش اوپینیونه

لوکا آلبرتاریو

چند وقتی است که دو پرونده بین المللی به شکل خطرناکی در هم گره خورده اند: توانمندی اتمی ایران، بحران سوریه و جنگ خونین داخلی در این کشور.

کشوری بیش از همه مورد تهدید اتمی ایران است، همان کشوری است که در طول تاریخ، این کابوس را داشته که کسانی بخواهند نابودش کنند: اسرائیل.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا ، به اسرائیل هشدار داده است که در حال حاضر دست به واکنش نظامی علیه ایران نزند. نخست وزیر این موضوع را در شام سالانه موسسه خیریه یهودی اسرائیل متحد، مطرح کرد و گفت که اگرچه ایران اتمی قابل تحمل نیست، اما از بنجامین ناتنیاهو، خواسته اجازه بدهد تحریم ها ی اقتصادی تاثیر خود را بگذارد.

کامرون تاکید کرد: “من به ناتیاهو گفتم که حالا زمان مناسبی برای اقدام نظامی نیست. علاوه بر خطراتی که از گسترش این مناقشه وجود دارد، دلیل دیگر این است: در این زمان خاص حکومت ایران تحت فشار های اقتصادی است و تنها متحد اش سوریه نیز دارد قدرتش را از دست می دهد. حمله نظامی باعث می شود مردم ایران پشت سر حکومت قرار بگیرند و با دشمن خارجی وارد جنگ شوند. در عین حال، این خطر وجود دارد که ایران مرتکب اشتباه شود و دست به حمله بزند. ایران اتمی یک تهدید برای اسرائیل و جهان است”.

استدلال کامرون با خطری که اکنون وضعیت ژئوپولتیک منطقه را تهدید می کند، با نگاه غربی منطبق و هماهنگ نیست.

حکومت سوریه، کشتار مردم را “عملیات ضد تروریستی” تلقی می کند.

تلویزیون های دولتی سوریه از مناطق مختلف گزارش می کنند: “سربازان شجاع، طی عملیات ویژه ای تعداد زیادی از تروریست ها را در آلپو و حمص از بین بردند. این تروریست ها مجهز به اسلحه، نارنجک، توپ و ضد هوایی بودند.” رسانه های دولتی سوریه اشاره ای به این وموضوع نمی کنند که قربانیان این عملیات افراد عادی هستند. آنها هرگز به بمباران هواپیمایی برای عقب راندن شورشیان نمی کنند و همیشه تاکید دارند که نبرد آنها زمینی است.

به گفته نیروهای شورشی، نیروهای دولتی سوریه بارها به مناطق شمالی سوریه حمله هوایی کرده اند و تعداد زیادی از افراد را کشته اند. دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است که بدترین بمباران زمانی صورت گرفت که شورشیان سوری، شهر معارت النومان، در حومه عیدلیب را آزاد کردند.

این دو پرونده بین المللی در هم گره خورده است. دیدار غافلگیر کننده محمود احمدی نژاد و اردوغان، نخست وزیر ترکیه در باکو و در جریان دوازدهمین اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی، درست در اوج بحران سوریه صورت گرفت. این دو به غیر از بحران سوریه، اختلاف عقیده زیادی با هم دارند در مورد مسئله اتمی ایران نیز گفتگو کردند. رابطه ایران و ترکیه در ماه های اخیر به دلیل وضعیت سوریه خراب تر شده است. ترکیه خواهان برکناری اسد است و این درحالی است که ایران از حکومت وی دفاع می کند. وضعیت بسیار پیچیده وخطرناکی بین ایران، اسرائیل، سوریه و ترکیه بوجود آمده است و متاسفانه آمریکا و اتحادیه اروپا، به دلایل مختلف، مدت طولانی است که تماشاگر این وضعیت هستند.

منبع: اوپینیونه، 19 اکتبر